Iranian Agriculture News Agency

خوداری از انتقال پاجوش‌های نخل از کشورهای حوزه خلیج فارس

سوسک سرخرطومی حنایی خرما مهمان ناخوانده نخیلات فارس

با توجه به افزایش شدید تقاضا برای مصرف خرما و ارزش اقتصادی بالای آن، لزوم نظارت دقیق در تهیه و تولید این محصول کاملا احساس می‌شود. در این راستا سوسک سرخرطومی حنایی به عنوان مهمترین آفت درخت نخل نقش موثری در تولید با کیفیت محصول خرما دارد.

سوسک سرخرطومی حنایی خرما مهمان ناخوانده نخیلات فارس

سوسک سرخوطومی حنایی خرما اولین بار در ایران در سال 1369 از شهرستان سراوان واقع در استان سیستان و بلوچستان گزارش شد و بعد از آن در سال 1394 از شهرستان پارسیان واقع در استان هرمزگان و در نهایت در استان فارس از شهرستان­‌های لارستان و قیر و کارزین گزارش شده است، همچنین با  مشاهده تعدادی پاجوش آلوده به آفت در شهرستان داراب با اقدام به موقع کارشناسان شبکه­های مراقبت و شناسایی در ختان آلوده و امحای آن­ها از توسعه آلودگی جلوگیری شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه این استان  با سطحی حدود 26  هزار هکتار نخیلات، سالانه بالغ بر 156 هزار تن خرما تولید می­کند، افزود: سال گذشته آفت قرنطینه­ای  سوسک سرخرطومی حنایی خرما، برای اولین بار در تاریخ 19 اردیبهشت ماه 1396،  در روستای فیشورشهرستان لارستان مشاهده شد.

عزیزاله امیری افزود: با مشاهده آفت مذکور در سال گذشته با فعالیت تیم های رد یابی، شناسائی و  کنترل افت 670 اصله درخت آلوده به صورت پراکنده در سطح 900 هکتار شناسایی که با تیمار 528 اصله و امحای 142 اصله درخت به علت آلودگی بالای 60 درصد کانون آلودگی سرکوب واز گسترش آفت به سایر مناطق استان جلوگیری شد.

وی با اشاره به اینکه به منظور جلوگیری از گسترش آفت در سطح استان و سایر استان‌­ها، ردیابی و پایش آفت در سطح استان در دستور کار قرار گرفته و همچنان ادامه دارد، افزود: به­منظور جلوگیری از گسترش آفات قرنطینه‌ایی به ویژه این آفت، از انتقال پاجوش‌های نخل از مناطق آلوده از قبیل کشورهای حوزه خلیج فارس، شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان پارسیان در استان هرمزگان و روستای فیشورشهرستان لارستان در استان فارس خودداری شود.

امیری افزود: آفت سرخرطومی خرما،  حشره‌ای به رنگ قرمز متمایل به قهوه‌ای (حنایی رنگ)، به طول 30 تا 35 میلیمتر طول و عرض  10 میلیمتر و دارای خرطومی بلند و خمیده است. این حشره در تمام طول سال فعال بوده اما با گرم شدن هوا و در شش ماه اول سال میزان فعالیت آفت بیشتر است. لارو این حشره با تغذیه از دسته‌جات آوندی یا به عبارتی جوانه مرکزی غلاف‌های تازه، در نهایت باعث خشک شدن تاج درخت و افتادن درختان آلوده می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: باغداران در صورت مشاهده علائمی نظیر تغییر رنگ در برگ‌ها، خشک شدن جوانه مرکزی و خشک شدن غیر طبیعی درخت، پوک شدن تنه درخت،  تراوش مایع قهوه‌ای رنگ از تنه درخت، وجود سوراخ (تونل لاروی) در تنه، جویده شدن بافت به همراه پوسیدگی و بوی بد ناشی از تغذیه آفت و مشاهده شفیره یا حشره کامل روی درختان نخل، در اسرع وقت به کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی شهرستان و کلینک های گیا ه­پزشکی اطلاع رسانی کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید