Iranian Agriculture News Agency

نمایندگان از پاسخ حجتی قانع نشدند

سوال عباسی از وزیر به هفته بعد موکول شد

ایانا-سیاست و دیپلماسی: نمایندگان مردم در خانه ملت از پاسخ وزیر جهاد کشاورزی به سوال نماینده سلماس قانع نشدند.

نمایندگان از پاسخ حجتی قانع نشدند

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری ایانا»، نمایندگان  مجلس در نشست علنی امروز (سه شنبه، یک خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به سوال شهروز برزگر از وزیر جهاد کشاورزی با 126 رأی موافق، 56 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در جلسه پاسخ های وزیر را قانع کننده ندانستند.

شاعری با اشاره به بررسی سوال شهروز برزگر از وزیر جهاد کشاورزی گفت: این نماینده در خصوص علت نوسانات قیمت گوشت سفید، قرمز و عدم تنظیم آن، علت عدم صادرات سیب، مرکبات و محصولات کشاورزی، علل کاهش تعرفه‌های واردات محصولات کشاورزی و علل نبود ساز و کار مناسب برای جبران خسارت رخدادهای طبیعی برای کشاورزان و دامداران از وزیر سوال کرد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سوالات مذکور در جلسه روز 30 آبان سال 96 با حضور وزیر جهاد کشاورزی مطرح شد که وزیر در پاسخ بیان داشت در 4 سال گذشته به نحوی در خصوص قیمت مرغ عمل کرده که در فصول مازاد تولید مخصوصا در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان اقدام به خرید مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت حدود 6500 تا 6800 کرده است.

وی ادامه داد: حجتی همچنین توضیح داد خرید حدود 400 هزار تن مرغ انجام شده و در فصول و اعیادی که تقاضا بر عرضه افزایش یابد یا قیمت بالا رود با توزیع مرغ منجمد با قیمت 5500 تومان بازار را مدیریت کرده است.

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: حجتی همچنین در ارتباط با گوشت قرمز توضیح داد عمدتا دامداری‌های سبک کشور به سمت بسته و نیمه بسته رفتند و آمارها نشان از کاهش تولید و عرضه دام سبک در کشتارگاه‌ها می‌دهد که به علت کاهش عرضه و ذائقه مردم نسبت به مصرف گوشت گرم قیمت آن غیرمنطقی بالا رفته است بنابراین وزارت ضمن اقدام برای واردات گوشت گرم از آسیای میانه و قفقاز، بحث جایگزینی و بهره وری بالا در نژادهای چندقلوزایی را در دنیا شناسایی و اقدامات خوبی در دو سال گذشته انجام داده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به پاسخ‌های وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: در خصوص بحث صادرات، خط اعتباری 600 میلیارد تومان در بانک کشاورزی تعریف شده است تا در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد و محصولات پرتقال، سیب و کشمش را در کتاب تعرفه آورده‌اند تا صادرکنندگان این محصولات بتوانند از تعرفه ترجیحی در واردات برخوردار شوند.

شاعری همچنین توضیح داد: تشکیل بانک محصول را در بانک کشاورزی برای محصول زعفران انجام شده که کشاورزان بعد از برداشت محصول با قیمت متعادل ونظارت وزارتخانه محصول را به بانک تحویل می‌دهند و 30 درصد پول خود را دریافت می‌کنند تا بعد از فصل برداشت قیمت آن معمولا افزایش پیدا می‌کند یا خود کشاورز اقدام به فروش می کند یا بقیه پول خود را به واسطه فروش در بانک دریافت می‌کند، هدف وزارت حمایت از کشاورز و کوتاه شدن دست دلالان است.

وزیر جهاد کشاورزی در بحث یارانه صادراتی توضیح داده است که این یارانه به بودجه دولت و مصوبات شورای عالی صادرات گره خورده است و آنها توانسته‌اند به صورت مقطعی برای بعضی از محصولات کشاورزی در خصوص یارانه‌ها از دولت مصوبه بگیرند.

شاعری ادامه داد: وزیر در خصوص کاهش تعرفه واردات در حبوبات گفته است که به علت افزایش قیمت جهانی ارز تأثیری در قیمت داخلی نداشت اما در خصوص برنج و موز وزیر هم مخالف بوده اما به دلیل گزارش بانک مرکزی و سازمان حمایت از مصرف کننده که حاکی از افزایش 13 درصدی قیمت برنج بوده این تصمیم را دولت گرفت.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار داشت: موضوع بیمه خسارت محصولات کشاورزی ساز و کار آن را قانونگذار مشخص کرده است و صندوق بیمه محصولات کشاورزی در این راستا تشکیل شده و رقم هزار و 360 میلیارد تومان در بودجه امسال پیش‌بینی شده اما متأسفانه تاکنون 150 میلیارد آن تخصیص داده شده و قرار است 500 میلیارد تومان دیگر در این ایام تخصیص داده شود.

وی گفت: وزیر تأکید کرد اگر رقم پیش بینی شده در بودجه تخصیص یابد در واقع 30 درصد تعهدات بیمه کشاورزان را شامل می‌شود. بیمه کشاورزی باید حمایتی باشد و نباید دید تجاری به آن داشت لذا حتی بخش‌های خصوصی هم برای بیمه محصولات کشاورزی رغبت ندارند چون دولت با توجه به منابع خود نمی‌تواند به شرکت‌های بیمه پول دهد.

شاعری تأکید کرد: وزیر بیان داشت برآورد آنها از کل خسارت‌هایی که به بخش کشاورزی به انحاء مختلف وارد می‌شود حدود 11 هزار میلیارد تومان است که لازم است مجلس در این زمینه کمک کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی در پایان گفت: در نهایت آقای برزگر از توضیحات وزیر قانع نشد، اعضای کمیسیون قلمرو سوال را ملی اعلام کردند به همین جهت برای بررسی به صحن علنی ارسال شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید