Iranian Agriculture News Agency

از گوشت های لاکچری تا سرانه مصرف 30 گرمی گوشت ایرانیان

گوساله‌هایی که انکار می‌شوند

ماساژ و موسیقی ارزش افزوده ایجاد نمی‌کند

ایانا-جامعه و فرهنگ: از رونمایی از گوشت‌های لاکچری در پاییز سال 96 چندین ماه گذشته اما همچنان سوالات زیادی در ذهن ما جاخوش کرده است. وجود چنین محصولاتی، چه آن‌گونه که عرضه‌کنندگان آن ادعا می‌کنند در داخل تولید می‌شود و چه آن‌طور که نهادهای مسئول می‌گویند وارداتی باشد، توجیهی ندارد. به گفته تعزیرات حکومتی استان تهران این محصولات برای متقاضیان ایرانی بسیار ثروتمند و یا برای شرکت‌های خارجی و سفرای کشورهای دیگر عرضه می‌شود. امروز دامن این اتفاق را شایعات رنگارنگ گرفته اما خود شرکت جز در سایتش هیچ راه مستقیمی برای گرفتن اطلاعات باز نگذاشته است. تلفن‌ها را پاسخ نمی‌دهند و تنها سفارش اینترنتی محصول ممکن است.

گوساله‌هایی که انکار می‌شوند

گوشت‌های لاکچری از کجا می‌آیند؟

21 آبان سال 96 بود که از گوشت میلک فد ویل (MILK FED VEALیا گوساله‌ای که فقط شیر خورده است) با نام تجاری «ویل» در هتل اسپیناس پالاس تهران رونمایی شد. مجموعه عرضه‌کننده این گوشت‌ ادعا می‌کند برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه محصولاتش را می‌فروشد، بنابر آنچه در معرفی خود آورده است، یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنایع بین‌المللی باقری است که برای تأمین کالاهای مصرفی و نیازمندی‌های بخش سرمایه‌داران منطقه خاورمیانه اقدام به فعالیت‌های اقتصادی کرده و با همکاری شرکت Green & Gold، که در کشور انگلستان مستقر است، همکاری‌های تولید دانش‌بنیان خود را آغاز کرده است.

این سایت فروش گوشت‌های به‌اصطلاح لاکچری، محصول خود را نوعی گوشت گوساله جوان تغذیه شده با مکمل‌های شیری معرفی می‌کند که به خاطر لطیف و ترد بودن، قرن‌هاست در آشپزی  دربار سلطنتی روسیه، روم، فرانسه و آلمان به‌ کار می‌رود و البته در ادامه توصیف و ستایش تولیدات خود توضیح می‌دهد که سابقه استفاده از این گوشت (دست‌کم) ‌به دوران رم باستان بازمی‌گردد که در بسیاری از مهمانی‌ها و ضیافت‌های اشراف مورداستفاده قرار می‌گرفته است.

گوساله‌ها هرروز ماساژ می‌گیرند

ممکن است این سؤال به ذهن شما خطور کند که این گوساله‌های پربها که تولیدکنندگان آن‌ها می‌گویند در محیطی فاقد هرگونه باکتری و ویروس پرورش می‌یابند و به‌صورت روزانه توسط متخصصان ماساژ داده می‌شوند و موسیقی خاص برای آن‌ها پخش می‌شود و همین‌ها سبب شده که هزینه پرورش آن‌ها روزانه به ۵۰ تا ۱۳۰ دلار برسد، کجا پرورش داده می‌شوند؟ در ایران یا از جایی دیگر به کشور ما آورده می‌شوند؟

لازم نیست راه دوری بروید، این شرکت مدعی است فعالیت خود را دریکی از بزرگ‌ترین کشتارگاه‌های غرب کشور به‌طور گسترده شروع کرده و یکی از مهم‌ترین نژادهای مورداستفاده آنها در تهیه این گوشت‌، نژاد آنگوس است که منشأ آن به اسکاتلند برمی‌گردد و به‌آسانی به شرایط گوناگون عادت می‌کند.از سوی دیگر اخیراً سازمان تعزیرات گفته است این گوشت‌ها در خارج تولید می‌شود و ممکن است شرکت‌های خارجی و سفرای آنان در کشور از آن استفاده کنند که محصول خاص بوده و ربطی به عرضه و فروش آن در داخل ندارد.

این شرکت که فقط در یکی از برج‌های معروف شمال تهران فروش حضوری دارد و در کنار آن اقدام به فروش اینترنتی محصولات لاکچری خود می‌کند، محصولات خود را با قیمتی فوق نجومی عرضه می‌کند به‌طوری که قیمت یک کیلو گوشت سردست بدون استخوان 900 هزار تومان، وسط ماهیچه 800 هزار تومان، ماهیچه دست 780 هزار تومان، استیک مغز ران 840 هزار تومان و مغز ران با چربی 800 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

واکنش‌ها به تداوم فروش این محصول

در حال حاضر، ۵ ماه از اعلام خبر فروش گوشت قرمز لاکچری به قیمت هر کیلوگرم ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان، می‌گذرد و در این فاصله، فعالیت‌های این مجموعه به‌منظور تبلیغ و فروش محصولات خود، سبب شده تا خبر قیمت‌های خیره‌کننده آن در برهه‌های مختلف بازنشر شده و واکنش‌هایی را در پی داشته باشد.

زمان زیادی از اولین باری که فعالیت این مجموعه سوژه خبری رسانه‌ها شد، نگذشته بود که علی‌اکبر ملاصالحی، رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تولید و عرضه این محصول را بسیار محدود دانست و تأکید کرد که این تولیدات برای مصارف خاص و به‌عنوان گوشت فانتزی است که البته نباید به این قیمت عرضه شود و در ادامه، دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را موظف به بررسی، رسیدگی و نظارت بر این‌گونه موارد دانست.

پس‌ازآن، سید احمد مقدسی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران تهران نیز با اشاره به این که خود او تا چند سال پیش، این نوع گوشت را با شرایط مشابه تولید می‌کرده است، قیمت ۷۰۰ و ۹۰۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم گوشت ویل را کلاهبرداری دانست چراکه حداکثر قیمت هر کیلوگرم گوشت که به این شیوه تولید می‌شود نهایتاً و در بهترین شرایط می‌تواند ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان فروخته شود.

او، ماساژ گرفتن روزانه دام‌ها را سوءاستفاده از ناآگاهی مردم دانست و با بیان این‌که هیچ‌کس نمی‌تواند یک دام را ماساژ دهد گفت که اساساً چنین ادعایی واقعیت ندارد. مقدسی، همچنین به پخش موسیقی در واحدهای تولید شیر به‌منظور ازدیاد میزان تولید اشاره و تأکید کرد که این مسئله چیز عجیبی نیست و نمی‌تواند دلیلی بر افزایش قیمت گوشت گوساله باشد.

اصغر برایی نژاد مدیرکل دامپزشکی استان تهران اما صدور مجوز بهداشتی برای فروش گوشت لاکچری با برند جی‌اند جی از سوی سازمان دامپزشکی را کاملاً رد کرد و گفت درصورتی‌که سایت اینترنتی یا هر فروشگاه دیگری ادعایی در این ارتباط داشته باشد، کذب است و با آن‌ها برخورد صورت می‌گیرد.

او، سازمان تعزیرات حکومتی را به‌عنوان ناظر بر گران‌فروشی و موارد مربوط به قیمت کالاها در سطح شهر معرفی و تأکید کرد که این سازمان نیز در ماه‌های گذشته سؤالاتی را درباره فروش گوشت قرمز به‌اصطلاح لاکچری از سازمان دامپزشکی داشته و پیگیر این موضوع است.

در خبرهای اولیه همچنین آمده بود که این مجموعه مجوز خود را از سازمان حمایت از مصرف‌کننده گرفته، مطلبی که سازمان حمایت نیز پس از بالا گرفتن انتقادات به فروش این محصول، آن را رد کرد و اعطای مجوز به این محصول از سوی این سازمان را تکذیب کرد.

پس‌ازآن اما حسین درودیان مسئول بازرسی اتاق اصناف در اظهاراتی قابل‌توجه، اعلام کرد که شرکت تولیدکننده این گوشت با استفاده از نامه‌ای از سوی سازمان حمایت و امضا رئیس این سازمان اقدام به عرضه این گوشت کرده است و به دلیل وجود نامه از سوی سازمان حمایت ما اجازه ورود به این موضوع را نداریم. اما در صورت شکایت مردم از این شرکت، سازمان حمایت ورود کرده و این مسئله را بررسی خواهد کرد.

پس‌ازآن، جمال انصاری رئیس سازمان تعزیرات حکومتی نیز در رابطه با فروش گوشت گوساله‌ی 900 هزارتومانی در بازار تهران گفت: بررسی قیمت‌ها و نرخ‌گذاری کالا‌ها حسب قوانین آمره، کار مراجع مختلفی از جمله سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و اتحادیه‌هاست. این موضوع قبل از اینکه جنبه خبری پیدا کند از ناحیه کسانی که تولیدکننده این محصول بودند به سازمان‌های مربوطه منعکس شده است که یک چنین کالایی را با این قیمت می‌خواهیم به بازار بیاوریم. سازمان تعزیرات در این موضوع مداخله و موضوعات را به این صنوف منعکس کرده است. هم‌اکنون در حال بررسی هستیم که ادعای تولیدکننده این محصول درست است یا خیر. او ادامه داد که اگر صنوف و اتحادیه مربوطه بعد از بررسی‌های صورت گرفته کالا را دارای این ارزش بداند حرفی نیست، اما اگر قیمت را خلاف واقع تشخیص دهند، سازمان تعزیرات برخورد می‌کند.

دی‌ماه گذشته اما محمدعلی اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران و معاون رئیس سازمان تعزیرات، درباره آخرین وضعیت بررسی‌های تعزیرات در این خصوص گفته بود که اصلاً چنین چیزی وجود ندارد و ما هر چه پیگیری کردیم، مطلقاً به اینکه چنین گوشتی در تهران عرضه شود، نرسیدیم. یک آدرس نصف و نیمه هم دادند مبنی بر اینکه در فلان برج این گوشت عرضه می‌شود، اما چیزی پیدا نکردیم. شاید یک شیطنت رسانه‌ای بوده است.

Untitled-1

تکذیب عرضه گوشت لاکچری در ایران

در تازه‌ترین اظهارنظر در این رابطه و درحالی‌که پیش‌تر گفتیم این مجموعه در معرفی خود تأکید می‌کند که فعالیت خود را در بزرگ‌ترین کشتارگاه غرب کشور آغاز کرده است، تعزیرات حکومتی استان تهران در بیانیه‌ای اعلام داشت که گوشت‌های گوساله موسوم به «گوشت‌های لاکچری» در خارج از کشور تولید می‌شود و ممکن است شرکت‌های خارجی و سفرای آنان در کشور از آن استفاده کنند.

در بخشی از این بیانیه آمده که «ممکن است چنین گوشتی وجود داشته باشد اما عرضه آن به همشهریان تکذیب می‌شود فرق است بین وجود یک شیئی با عرضه آن در بازار و این گفتار مدیرکل هم (که عرضه چنین گوشتی در بازار تکذیب می‌شود) مطابق تائید سازمان‌های متولی و نظارتی است و اصولاً در فرض محال اگر هم‌ چنین موضوعی صحت می‌داشت هیچ شرکت تولیدکننده‌ای در کشور اسلامی حاضر نبود، اسم لاکچری را که به معنای فخرفروشی است و از صفات مذموم دینی ما محسوب می‌شود روی کالای خود بگذارد.

مزید استحضار و خارج از موضوع قیمت آن، چنین گوشت‌هایی در خارج تولید می‌شود و ممکن است شرکت‌های خارجی و سفرای آنان در کشور از آن استفاده کنند که محصول خاص بوده و ربطی به عرضه و فروش آن در داخل ندارد. نکته دیگر این که در شرایط حاکم بر بازار و وضعیت معیشتی برخی طبقات اصلا پرداختن و عنوان کردن چنین اخبار کذبی به صلاح کشور و مردم شریف و اعتقادی ما نیست. در پایان ضمن تکذیب خبر موصوف به طور قاطع اعلام می‌دارد اگر دستگاه‌های نظارتی، مستنداتی دال بر صحت عرضه گوشت گوساله لاکچری در کشور دارند، آن را برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی منعکس کنند تا اعمال قانون شده و نتیجه آن نیز به اطلاع عموم برسد.»

در حالی سازمان تعزیرات از دستگاه‌های نظارتی خواسته است تا اگر مستنداتی دال بر صحت عرضه گوشت موسوم به لاکچری دارند برای بررسی بیشتر در اختیار این سازمان بگذارند که طی 5 ماه گذشته هیچ‌یک از دستگاه‌های مربوطه مسئولیتی را در این رابطه بر عهده نگرفته‌اند و به‌عبارت‌دیگر، هر یک توپ را به زمین دیگری انداخته‌اند و در حال حاضر، این عدم وجود یک‌ نهاد ناظر و پاسخگوست که بر شایعات موجود البته اگر آن‌گونه که سازمان تعزیرات می‌گوید شایعه باشد، دامن می‌زند.

حرف آخر

براساس آمار منتشر شده رسمی سرانه مصرف گوشت قرمز هر ایرانی 10.5 کیلوگرم است که در روز چیزی حدود سی‌گرم معادل بیست‌هزار ریال است. فروش این محصولات تکذیب می‌شود، برخی اظهارنظرها چنین چیزی را  محال می‌دانند اما از این محصول در یکی از معروف‌ترین هتل‌های تهران که متعلق به بنیاد مستعضفان است،  رونمایی و خبرها و عکس‌های آن نیز منتشر شده، سایت فروش این محصول نیز هم‌چنان فعال است و با ارائه تلفن و آدرس و حتی پست الکترونیکی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. بنابراین، به نظر می‌رسد همچنان باید شاهد تداوم سیاست یک بام و دو هوای مسئولین نیز باشیم.

جامعه ایران در حال حاضر با مشکلات زیادی در تمام عرصه‌های زندگی اجتماعی دست‌وپنجه نرم می‌کند و بدون تردید، افزایش شکاف طبقاتی یکی از چالش‌های مهم پیش روی آن است. وجود چنین محصولاتی، چه آن‌گونه که عرضه‌کنندگان آن ادعا می‌کنند در داخل تولید شود و چه آن‌طور که نهادهای مسئول می‌گویند وارداتی باشد و حتی اگر برای قشر سرمایه‌دار و یا به گفته تعزیرات حکومتی استان تهران برای شرکت‌های خارجی و سفرای دیگر کشورها  باشد، هیچ‌گونه توجیهی ندارد و کوچک‌ترین نتیجه آن شتاب بخشیدن به شکاف‌هایی است که زندگی ایرانیان را درگیر کرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید