Iranian Agriculture News Agency

تاثیر تحریم ها بر روی کشاورزی ایران/ ۱

تحریم به کشاورزی ایران آسیب کمی می‌زند

ایانا-کشاورزی: درحالی‌که به نظر می‌رسد در آینده نزدیک اقتصاد ایران تحریم‌های جدیدی را تجربه کند، پیش‌بینی‌‌هایی درباره تاثیرپذیری بخش‌های مختلف اقتصادی کشور از تحریم‌های جدید مطرح شده است. بخش‌های مختلف به نسبت نیاز وارداتی، از محدودیت‌های جدید تاثیر خواهند پذیرفت و در این میان، نمی‌توان ادعا کرد که کشاورزی ایران هیچ تاثیری از این مساله نخواهد دید.

تحریم به کشاورزی ایران آسیب کمی می‌زند

درحالی‌که به نظر می‌رسد در آینده نزدیک اقتصاد ایران تحریم‌های جدیدی را تجربه کند، پیش‌بینی‌‌هایی درباره تاثیرپذیری بخش‌های مختلف اقتصادی کشور از تحریم‌های جدید مطرح شده است. بخش‌های مختلف به نسبت نیاز وارداتی، از محدودیت‌های جدید تاثیر خواهند پذیرفت و در این میان، نمی‌توان ادعا کرد که کشاورزی ایران هیچ تاثیری از این مساله نخواهد دید، چرا که هر بخشی که نیازمند واردات باشد در این تحولات فشار بیشتری را تحمل خواهد کرد. کشاورزی  سنتی و دامداری ایران هم به دلیل نیاز به واردات نهاده‌های دامی، سموم کشاورزی و... به واردات وابسته است و تحریم‌های جدید، در کنار نوسانات ارزی می‌تواند مشکلاتی را برای این بخش به وجود آورد.

بهاالدین نجفی استاد دانشگاه شیراز، در رابطه با تاثیرات احتمالی تحریم‌ها بر کشاورزی ایران به خبرنگار «خبرگزاری ایانا» گفت: «بخش کشاورزی نسبت به دیگر بخش‌های اقتصاد مانند صنعت، کمتر تحت تاثیر تحولات خارجی قرار دارد. به هر روی کشاورزی ایران در گذشته بیشتر یک کشاورزی سنتی بوده است و تاثیر اصلی را از آب و هوا و وضعیت بارش می‌ گرفته. به همین دلیل تحریم‌های احتمالی تاثیر محدودی بر کشاورزی سنتی خواهند گذاشت.»

او افزود: «البته بخش‌هایی از کشاورزی وابستگی بیشتری به واردات دارند مانند دامداری به دلیل اینکه بخشی از غذای دام‌های کشور از خارج تامین می‌شود. همین طور به نسبت ادوات کشاورزی و برخی قطعات تراکتورهای ساخت داخل نیز از خارج کشور وارد می‌شوند که طبعا باید تمهیدات آن را از حالا مدنظر قرار داد. در هر حال کشاورزی ایران نسبت به بخش‌های دیگر آسیب‌پذیری کمتری از این ماجرا خواهد داشت.»

این مدرس دانشگاه در ادامه ضعف صادرات کشاورزی در ایران را ناشی از عواملی پایه‌ای دانست و گفت: «صادرات محصولات کشاورزی هیچ‌گاه در چند دهه اخیر به اندازه پتانسیل واقعی کشور نبوده و علت آن هم طبیعتاً تحریم نیست.»

او با اشاره به عدم تمایل کشورهایی همچون روسیه و عراق به خرید محصولات کشاورزی از ایران که از نظر سیاسی شرکای مهمی برای ایران هستند، گفت: «در گذشته و کشاورزی سنتی برای تولید محصولات ایرانی کود زیادی استفاده می‌شده که این مغایر استانداردهای جهانی است. همچنین صنعت بسته‌بندی داخلی نیز از استاندارد های جهانی عقب مانده است و به همین دلیل کمتر کشوری تمایل به استفاده از محصولات کشاورزی ایرانی را دارد و آن دسته هم که حاضر به تجارت هستند با قیمتی کمتر محصولات ایرانی را می‌خرند. به این ترتیب می‌توان گفت محدودیت‌های جدید تاثیری کمتر از مسایل داخلی بر روی صادرات محصولات کشاورزی خواهد داشت.» 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید