Iranian Agriculture News Agency

مدیر صنایع تکمیلی چهارمحال و بختیاری:

توزیع آب در صنایع تکمیلی چهارمحال و بختیاری عادلانه نیست

ایانا-چهارمحال و بختیاری : استان چهارمحال و بختیاری با حرکت رو به رشد خود در عرصه صنایع تکمیلی، همچنان با عدم توزیع عادلانه آب مواجه است.

توزیع آب در صنایع تکمیلی چهارمحال و بختیاری عادلانه نیست

 

 

صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، نقش مؤثری در شکوفایی اقتصاد کشاورزی داشته و کاهش ضایعات انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی با صنایع تبدیلی و تکمیلی امکان‌پذیر است. وجود این صنایع و مسائل پس از تولید محصولات کشاورزی به‌عنوان حلقه‌های نهایی در تکمیل زنجیره تولید محصولات و فرآورده‌های سالم کشاورزی نقش حیاتی و اساسی ایفا می‌کند .این در حالی است که استان چهارمحال و بختیاری با حرکت رو به رشد خود در عرصه صنایع تکمیلی، همچنان با عدم توزیع عادلانه آب مواجه است.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد که از یک‌میلیون 400 هزار تن محصول کشاورزی در استان حدود 800 هزار تن فرآوری می‌شود.

طهمورث فتاحی بابیان اینکه در طول 5 سال گذشته استان چهار و محال بختیاری با حضور بخش خصوصی جهش خوبی داشته است، گفت: از سال 92 این استان در بحث صنایع تبدیلی رشد 2 برابری را تجربه کرده است؛ به‌طوری که توانسته 520 تن شیر خشک نوزادان را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، آسیای میانه، چین، آلمان و...صادر کند.

وی با اشاره به  راه‌اندازی اولین کارخانه پرتودهی گاما در چهارمحال بختیاری اظهار کرد: با راه‌اندازی این کارخانه ضایعات محصولات کشاورزی بسیار کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر این استان به یکی از قطب‌های تولید خوراک آبزیان کشور تبدیل‌شده و 40 درصد از تولیدات کشور در این استان تولید می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: استان چهارمحال و بختیاری توانسته در سال 96 میزان 6 هزار و 500 تن خوراک آبزیان به کشورها افغانستان عراق تاجیکستان ترکیه و... صادر کند.

وی با اشاره به اینکه ضایعات بخش کشاورزی در کل کشور 30 درصد است، گفت: این آمار در استان چهارمحال و بختیاری ‍پایین‌تره بوده و حدود 20 درصد است.

فتاحی همچنین با بیان اینکه این استان رتبه دوم تولید شیر در کشور را دارد، اظهار کرد: پیش از 70 درصد از شیر استان چهارمحال و بختیاری تبدیل به سایر محصولات می‌شود.

وی در خصوص دست‌اندازهای موجود بر سر راه توسعه صنایع تکمیلی گفت: در حال حاضر مشکلاتی همچون حمایت قانونی، اعمال تعرفه انرژی، معافیت مالیاتی بر سر راه حرکت کارخانه‌ها وجود دارد.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به کمبود منابع مالی در بخش صنعت اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات کارخانه‌ها عدم تسهیلات بانکی است.

فتاحی همچنین با اشاره به وضعیت خشک‌سالی در چند سال اخیر گفت: علارغم داشتن منابع آبی در چهار محال و بختیاری، در توزیع آب برای صنایع تکمیلی، ناعادلانه برخورد می‌شود.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید