Iranian Agriculture News Agency

براساس قراردادهای انتقال دانش فنی

واگذاری ۴ دانش فنی ارقام اصلاح‌شده زراعی به بخش‌خصوصی

استمرار حمایت‌های معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از تحقیقات کشاورزی

ایانا-جامعه و فرهنگ: مراسم امضای قراردادهای انتقال دانش فنی تولید بذرهای اصلاح‌شده جدید زراعی به بخش خصوصی با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری، دکتر محمدعلی نجفی استاندار البرز، دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس مجید موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز و جمعی از معاونان و مدیران استانی عصریکشنبه ۳۰ اردیبهشت سال جاری در مزرعه تحقیقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح بذر در کرج برگزار شد.

واگذاری ۴ دانش فنی ارقام اصلاح‌شده زراعی به بخش‌خصوصی

مراسم امضای قراردادهای انتقال دانش فنی تولید بذرهای اصلاح‌شده جدید زراعی به بخش خصوصی با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری، دکتر محمدعلی نجفی استاندار البرز، دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس مجید موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز و جمعی از معاونان و مدیران استانی عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت سال جاری در مزرعه تحقیقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح بذر در کرج برگزار شد.

دکتر گودرز نجفیان رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال در افتتاحیه مراسم واگذاری تعدادی از دستاوردهای تحقیقاتی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ضمن قدردانی از حضور معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در مزرعه تحقیقات غلات این موسسه، به توضیح چگونگی تولید ارقام جدید زراعی در فرآیندهای به نژادی پرداخت. وی با ذکر تاریخچه‌ای از تحولات ساختاری این موسسه از سال ۱۳۰۹ به بعد، بیان داشت از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ۲۲۰ رقم زراعی و باغی توسط محققان این موسسه به کشاورزان معرفی‌ شده است و فرآیند معرفی ارقام جدید در سال‌های گذشته شتاب بیشتری گرفته ؛ به‌طوری‌که میانگین تعداد معرفی رقم در دهه‌های گذشته از ۱.۶ دهم در سال به ۱۵ رقم در سال ۹۵رسیده و بالاترین رکورد در سال گذشته با معرفی ۱۹ رقم جدید زراعی به ثبت رسیده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این مطلب که این سازمان تاکنون ۲۴۰ دانش فنی تحقیقات کشاورزی خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است، به تشریح برنامه‌های به نژادی وزارت جهاد کشاورزی، بخش خصوصی و در همکاری با پروژه‌های بین‌المللی پرداخت.

دکتر اسکندر زند، معرفی سالانه ۱۶ رقم جدید زراعی را از دستاورد مهم پژوهشی این سازمان در ارتباط با جامعه کشاورزان برشمرد و افزود: هم‌اکنون برنامه‌های به نژادی غلات در موسسه‌های تحقیقاتی سازمان با در اختیار داشتن بهترین ذخایر ژنتیکی از مراکز تحقیقاتی ملی و بین‌المللی دنیا بر روی ۲۷۰۰ لاین و در قالب ۲۴۰ پروژه تحقیقاتی در حال اجرا است.

وی در زمینه افزایش تعامل با بخش خصوصی از ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه تحقیقات تولید ارقام اصلاح‌شده جدید زراعی، برای اولین بار در دولت یازدهم خبر داد و به ثمر رسیدن ۲۸ رقم جدید زراعی را از دستاوردهای مهم این سازمان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی دانست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به انعقاد پروژه مهم بین‌المللی در زمینه ارتقای بهره‌وری نظام‌های زراعی گندم بنیان در همکاری با موسسه تحقیقات بین‌المللی سیمیت خاطر نشان ساخت: برای اجرای این پروژه ۱۸۵۰ لاین گندم زمستانه و بهاره در زمینه زراعت دیم و آبی از مجموع خزانه‌های ژنتیکی دنیا گردآوری شده است تا با غنی‌سازی ژرم پلاسم تولید ارقام با عملکرد بالا همراه با به‌گزینی صفات زراعی شتاب بیشتری به خود گیرد.

وی با تأکید بر این مطلب که ایران در زمینه تحقیقات تولید بذر گندم جزو کشورهای پیشرفته دنیا محسوب می‌شود خاطر نشان ساخت: در پروسه تولید بذر به‌طور کامل خودکفا هستیم و امیدواریم با اجرای پروژه‌های به نژادی غلات در تأمین امنیت غذایی بیش از پیش بدرخشیم.

دکتر زند در بخش دیگری از سخنان خود استان البرز را قطب علم و فناوری دانست و ضمن قدردانی از استاندار البرز، در توجه به بخش کشاورزی، رشد علم و فناوری به‌ویژه در ارتباط با موسسه‌های تحقیقاتی تابعه سازمان که در این استان مستقر هستند را خواستار شد.

استاندار کرج با بیان این مطلب که کشاورزی برای استان البرز از حیث داشتن اراضی مستعد کشاورزی و وجود کشاورزان پیشرو یک فرصت تلقی می‌شود، از رویکرد سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در توسعه کشاورزی دانش‌بنیان تشکر کرد.

دکتر محمدعلی نجفی استقرار بیش از ۱۰ موسسه تحقیقات کشاورزی در استان را از دیگر فرصت‌های استان البرز نام برد و یادآور شد استانداری البرز از تحقیقاتی که در جهت بهینه‌سازی مصرف آب و استفاده از پساب‌های صنعتی در کشاورزی اجرا شود استقبال می‌کند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور پس از بازدید از مزرعه تحقیقات غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال در مراسم واگذاری دستاوردهای تحقیقاتی سازمان به بخش خصوصی حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

دکتر سورنا ستاری، رویکرد سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را در تجاری‌سازی تحقیقات مرز علم تحسین‌برانگیز خواند و بیان داشت: واگذاری دانش فنی تحقیقات کشاورزی در بهره‌مند ساختن جامعه از نتایج تحقیقات کشاورزی، شیوه فوق‌العاده‌ای است و لازم می‌دانم در این زمینه از تلاش‌های دکتر زند در زمینه تدوین ضوابط و تسهیل امور تجاری‌سازی تحقیقات تشکر کنم.

دکتر ستاری با تأکید بر استمرار حمایت‌های معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی خاطرنشان ساخت: آمادگی داریم علاوه بر به پایان رساندن پروژه‌های قبلی، پروژه‌های جدیدی را در همکاری با این سازمان آغاز کنیم و اعتقاد داریم رسالت تحقیقات در بخش کشاورزی تزریق تکنولوژی به زندگی روزمره مردم است که امروز در این مراسم شاهد نمونه‌ای از تحقق این مهم هستیم.

در ادامه مراسم انتقال ۴ دانش فنی با عنوان قرارداد واگذاری انحصاری و موقت دانش فنی تولید و تکثیر بذر گندم دوروم رقم دهدشت از سوی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، واگذاری موقت دانش فنی تولید و تکثیر بذر پنبه رقم حکمت از سوی موسسه تحقیقات پنبه کشور، واگذاری امتیاز تولید بذر گندم نان آبی رقم بهاران، واگذاری انحصاری و موقت دانش فنی تولید و تکثیر بذر گندم نان رقم ریژاو با حضور روسای موسسه‌های تحقیقاتی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و نمایندگانی از بخش خصوصی به امضا رسید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید