Iranian Agriculture News Agency

رئیس شورای شهر تنکابن خبر داد:

برنامه تنکابنی‌ها برای تبدیل زباله به قیر

به ازای ورود هر گرم شیرابه به آب‌های زیرزمینی شش مترمکعب آب آلوده می‌شود

ایانا-علم و محیط زیست: یک شربت اکسپکتورانت 20 تا 30 تن کمپوست را سمی و خاک را آلوده کند.

برنامه تنکابنی‌ها برای تبدیل زباله به قیر

زباله‌های شمال علاوه بر جنگل‌ها، آب‌وخاک را در این مناطق تحت تأثیر خود قرار داده‌اند. برای رفع این چالش در دوره ریاست معصومه ابتکار  بر سازمان حفاظت محیط‌زیست گروه‌های مختلفی از اروپا و ژاپن به ایران آمده و رایزنی‌هایی در این خصوص با معاون رئیس‌جمهور داشتند که بسیاری از آن‌ها به نتیجه خاصی منتج نشد. بااین‌حال تنکابنی‌ها این روزها در حال رایزنی برای وارد کردن آخرین تکنولوژی بازیافت زباله با آلمانی‌ها به‌عنوان کشوری که بهترین رتبه را در بازیافت زباله در اروپا دارند، هستند.

علیرضا فلاحت کار رئیس شورای شهر تنکابن دراین‌باره به «ایانا» می‌گوید: از سال 1393 دو رویکرد اجتماعی و فنی برای رفع چالش زباله در تنکابن پیگیری شد.

او با اشاره به اینکه در بخش اجتماعی، تلاش برای فرهنگ‌سازی در خصوص زباله در دستور کار شورای شهر تنکابن قرار داشته است، می‌افزاید: در موضوع فنی و تکنیکال به بازسازی کارخانه‌ای پرداختیم که سال‌ها قبل در خصوص کمپوست در تنکابن ساخته شده و  عملاً به‌واسطه عدم رسیدگی از بین رفته بود.

این مقام مسئول همچنین از مذاکره با آلمانی‌ها و شرکت کی دی وی خبر می‌دهد و می‌گوید: مسئولان این شرکت بازدیدی از ایران داشته و بین 15 تا 16 ماه است که پیگیری‌هایی در سطح وزارت کشور، سانا، محیط‌زیست داشتیم تا اینکه بالاخره یک زمین 26 هزار متری برای کارخانه بازیافت در تنکابن تهیه کردیم.

او با بیان اینکه اولین بار است که در خاورمیانه از تکنولوژی این شرکت آلمانی استفاده می‌شود، می‌گوید: ساختار کار این دستگاه مشابه بدن انسان است که زباله به غیر از آهن، فلزات، شیشه و سنگ را مصرف کرده و انرژی تولید می‌کند.

فلاحت کار خروجی این سیستم را مهندسی معکوس عنوان کرده و اضافه می‌کند: خروجی این کارخانه سوخت جت، روغن دیزل و قیر بوده که در لایه‌های مختلف آن بی‌بو، دود و شیرابه است.

او می‌گوید: این سیستم زباله‌سوز نیست بلکه یک نیروگاه بوده و تمام قراردادهای آن امضا شده است. بااین‌حال ما نگران وقایع اخیر هستیم که شرکت به تعهدات خود عمل کند.

ظرفیت این نیروگاه چقدر است؟ رئیس شورای شهر تنکابن بیان می‌کند: برای داشتن صرفه اقتصادی ظرفیت این نیروگاه 450 تن زباله است که آن را از تنکابن و شهرهای اطراف تأمین می‌کنیم. تنکابن چهار شهر و سه بخش با 165 هزار نفر جمعیت دارد . در این شهر 150 تن زباله در روز منهای زمان حضور گردشگران تولید می‌شود که می‌تواند در این کارخانه به انرژی تبدیل شود.

یکی از مشکلاتی که در موضوع زباله با آن مواجهیم به عدم تفکیک آن‌ها بازمی‌گردد که همین امر تولیدات کارخانه‌های کمپوست را با اماواگرهای فراوان مواجه کرده است. فلاحت کار دراین‌باره عنوان می‌کند: زباله‌های تر در شهرهای کوچک می‌توانند توسط خانواده‌ها با آموزش درست به کمپوست تبدیل شوند.

او می‌افزاید: من درباره تهران، اصفهان و مشهد صحبت نمی‌کنم اما در شهرهای کوچک و روستاها این توان وجود دارد که با تفکیک زباله‌ها و دفن زباله‌های تر، بهترین کود را تولید کنیم.

فلاحت کار ادامه می‌دهد: متأسفانه با عدم تفکیک زباله یک شربت اکسپکتورانت می‌تواند 20 تا 30 تن کمپوست را سمی و خاک را آلوده کند. یا به ازای ورود هر گرم شیرابه به آب‌های زیرزمینی شش مترمکعب آب آلوده می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید