Iranian Agriculture News Agency

مزرعه پرورش مکانیزه ماهی با دستگاه اکسیژن ساز

ماهی همان ماهی است

در مزارع نوین ماهی مصرف آب کم و کیفیت محصول زیاد است

ایانا-کشاورزی: اینجا یک مزرعه معمولی پرورش ماهی است اما با استفاده دستگاه‌های خاص و مکانیزه کردن بخش مهمی از روند پرورش ماهی توانسته‌ایم به بهره‌وری بالایی دست پیدا کنیم. به طوری‌که میزان تولید محصول ما 2.5 تا 3 برابر یک مزرعه سنتی در بهترین حالت است.

ماهی همان ماهی است

مزرعه پرورش مکانیزه قزل‌آلا جایی است که می‌توانید چیزهای جالب و مهمی در مورد پرورش ماهی قزل‌آلا ببینید و یاد بگیرید. مهمترین نکته‌ای که در مورد مزرعه مکانیزه پرورش ماهی اهمیت دارد میزان بهره‌وری و افزایش محصول در سال است که می‌تواند حتی بهره‌وری را تا 100 درصد هم افزایش دهد بدون اینکه میزان عوامل اولیه تولید افزایش قابل‌توجهی داشته باشد.

روستای نماورکلا، مزرعه پرورش ماهی‌ای دارد که در نوع خودش بی‌نظیر است. با وجود آنکه مزرعه خیلی بزرگی نیست و کل حوضچه‌هایش حدود شش تا هشت عدد است اما در سال حدود 100 تا 120 تن ماهی‌قزل‌آلا تولید می‌کند. در حالی که در مزرعه‌های سنتی با همین وسعت با نهایت تلاش حدود 40 تن در سال ماهی به عمل می‌آید.

سید شجاع موسوی مدیر این مزرعه پرورش ماهی‌قزل‌آلاست. مزرعه‌ای مکانیزه که سعی کرده با توجه به همه نیازهای جامعه و راهکارهای اقتصاد مقاومتی برای تولید بهینه و بیشتر قدم بردارد. مدیر این مزرعه در مورد مکانیزه کردن و راهکار افزایش بهر‌وری در این مزرعه می‌‌گوید: اینجا یک مزرعه معمولی پرورش ماهی است اما با استفاده دستگاه‌های خاص و مکانیزه کردن بخش مهمی از روند پرورش ماهی توانسته‌ایم به بهره‌وری بالایی دست پیدا کنیم. به طوریکه میزان تولید محصول ما 2.5 تا 3 برابر یک مزرعه سنتی در بهترین حالت است.

او توضیح می‌دهد: مهمترین و اصلی‌ترین نکته در پرورش ماهی آب است. هم میزان مصرفش، هم میزان اکسیژن و املاح آب، به خصوص اینکه ما با کمبود آب مواجهیم و از آب چاه هم نمی‌توان برای پرورش ماهی استفاده کرد، چون آب مناسبی برای پرورش ماهی نیست.

موسوی در توضیح عملکرد این مزرعه می‌گوید: در این مزرعه میزان مصرف روزانه آب 10 تا 12 لیتر است در حالی که یک مزرعه سنتی میزان مصرف آب حداقل 35 لیتر است. بخش مهمی از آب بازچرخانی و دوباره استفاده می‌شود. البته هوادهی هم بسیار موثر است که در شیوه‌های قدیمی‌تر و حتی سنتی از دستگاهی به نام ایرجت استفاده می‌شود.

او اضافه می‌کند: برای تصفیه آب بدون آلوده کردن محیط زیست، از دستگاهی به نام مگنت استفاده می‌کنیم که ناخالصی و ذرات معلق را با شیوه‌های مختلف از آب جدا می‌کنیم. با شیوه یونیزه کردن بخش مهمی از ناخالصی آب گرفته شده و ضدعفونی هم می‌شود. پس از آن به وسیله دستگاه تزریق اکسیژن، اکسیژن محلول در آب را افزایش می‌دهیم.

شجاعی معتقد است که شیوه هوادهی جدید و تزریق اکسیژن به آب علاوه بر کاهش مصرف آب و میزان آلودگی به بالا بردن کیفیت محصول تولیدی هم بسیار کمک می‌کند: میزان افزایش اکسیژن در آب به خصوص در ماهیان سردآبی ضریب تبدیل گوشت را افزایش و تنش و استرس ماهی را کاهش می‌دهد. پرورش ماهی کار بسیار پرزحمتی است اما به شیوه مکانیزه و با کنترلی که می‌توان از طریق دستگاه‌ها و مکانیزه کردن مزرعه به محصولی بیشتر (ضایعات کمتر) با کیفیت بهتر دست پیدا کرد.

شاید خریدن دستگاهی به قیمت چهارصد یا پانصد میلیون دلار هزینه‌ بالایی به نظر بیاید اما وقتی بهره‌وری و نحوه عملکرد مزرعه را بررسی کنید متوجه می‌شویم که هزینه برای مکانیزاسیون یک سرمایه‌گذاری اساسی و رو به توسعه است.

او اضافه می‌کند: در حال حاضر حدود 22 مزرعه پرورش عمده ماهی در استان مازندران وجود دارد که فقط دو مزرعه به طور کامل مجهز و مکانیزه با دستگاه‌های کامل هستند. اما با توسعه فناوری هزینه‌ها و میزان سرمایه برای مکانیزه کردن چنین مزرعه‌هایی کاهش یافته است. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید