Iranian Agriculture News Agency

گلهای گران‌قیمت از گلخانه تا خانه همسایه

​بهره‌وری 80 درصدی در گلخانه مکانیزه ساری

فقط دست‌ها به کار چیدن گل می رود

ایانا-کشاورزی: در شرایط ایده‌آل از یک بوته، هر 20 روز یک‌بار یک شاخه گل به عمل می‌آید اما در شرایط معمولی ممکن است تا 35 روز هم طول بکشد. این نکته را هم در نظر داشته‌ باشید که برای هر گل یک شاخه برگ هم به عمل می‌آید و محصولات جانبی آن نیز فروش و عرضه جداگانه دارد. برای کشت مکانیزه آبیاری و کوددهی هر مترمربع حدود 500 هزار تا یک میلیون تومان هزینه دارد در حالی که آبیاری سنتی و نیمه مکانیزه نهایت هزینه حدود 100 هزارتومان است اما هدر رفت اب و به خصوص کود در این شیوه بیش از 60 درصد است.

​بهره‌وری 80 درصدی در گلخانه مکانیزه ساری

در ساری یکی از مدرن‌ترین و به‌روزترین گلخانه‌های کشور و حتی خاورمیانه فعال است. گلخانه‌ای که ابتدای کارش را با گیاهان دارویی شروع کرده، بعد به نهال درخت‌های میوه‌دار (فندق و زیتون) گسترش یافته و امروز به پرورش گل‌های زینتی (شاخه بریده) رسیده است. این گلخانه با فناوری 2018 ساخته شده و تمام مراحل نگهداری و پرورش گل‌ها به شیوه مکانیزه و از طریق مرکز کنترل انجام می‌شود و تنها دو بخش آمارگیری تعداد گل‌های یک کرت و دیگری چیدن گل‌ها با دست انجام می‌شود.

اینجا مزرعه کشت آنتوریوم به شیوه هیدروپونیک است. سابقه فعالیت این گلخانه به سال 83 می‌رسد از آن سال تا به امروز این گلخانه‌ توسعه یافته  است.

سوده طریقی کارشناس باغبانی که در این مجموعه فعالیت دارد و از زیر و بم این باغ تمام مکانیزه اطلاع دارد  برای ما تعریف می‌کند که فعالیتی که با تمامی روند پرورش گل‌ها از ابتدا تا انتها مکانیزه است و راندمان بهره‌وری‌اش بیش از 80 درصد است. او در مورد محصول این باغ و کیفیت آن می‌گوید: محصول این باغ بیش از 500 هزار شاخه گل آنتوریوم در سال است. از آنجایی که گل بومی مناطق گرمسیری است مشتریان زیادی در همسایگی ایران دارد. کشورهای آسیای میانه، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، روسیه و.... از جمله مقاصد صادراتی این گل هستند.

طریقی در مورد فصل محصولات و اهمیت وجود آن توضیح می‌دهد: وجود فضاها و به عبارت بهتر گلخانه‌های مکانیزه با وجود هزینه بالای اولیه و تاسیس آن بسیار مقرون به صرفه است. در گلخانه‌های سنتی و حتی نیمه‌مکانیزه در فصل‌های خیلی سرد یا خیلی گرم سال محصولی کشت نمی‌شود یا محصول با کیفیتی به عمل نمی‌آید.

او اضافه می‌کند: بیشتر چنین گلخانه‌هایی از مهر تا شب عید محصولی ندارد بنابراین گلخانه ممکن است حتی هزینه‌‌های خود را پوشش ندهد. اما در گلخانه‌های پیشرفته همه چیز از لحظه کشت تا به عمل آمدن و گل دادن گیاه، مکانیزه است.

وقتی از کارشناس باغبانی این مجموعه معنای دقیق مکانیزه بودن کشت را می‌پرسیم، به طور دقیق توضیح می‌دهد که مکانیزه بودن کشت به معنای دقیق کلمه چیزی است که می‌توان گفت در همه بخش‌ها مصداق دارد. او به سالن خالی مجاور که فقط در آن کرت بندی شده اشاره کرده و می‌گوید: اینجا فاز دوم این گلخانه است و هنوز کشت شروع نشده است. اما تمام این کرت‌ها در حال آماده‌سازی هستند. دما و رطوبت، آماده سازی و تغذیه خاک از همین لحظه در حال انجام شدن است. اما نکته مهم این است که اندازه‌گیری و نوبت تغذیه خاک سرکشی و... همه توسط برنامه و دستگاه‌ها (رایانه مرکزی) زمان‌بندی می‌شود.

او اضافه می‌کند: این برنامه‌ریزی بهترین موقعیت را برای پرورش گیاه آماده می‌کند. مثال ساده آن طول عمر شاخه‌های این گل است. یک آنتوریوم در مواقع معمولی حدود سه تا پنج سال عمر مفید دارد اما با توجه به شیوه پرورش و به وجود آوردن موقعیت مناسب، شاخه‌های مادر آنتویورم در این گلخانه حداقل 12 سال عمر می‌کنند.

طریقی از مزایای دیگر پرورشو کشت مکانیزه توضیح می‌دهد: این شیوه عملکرد تنش و استرس بوته را از بین می‌برد. در شرایط ایده‌آل از یک بوته، هر 20 روز یکبار یک شاخه گل به عمل می‌آید اما در شرایط معمولی ممکن است تا 35 روز هم طول بکشد. این نکته را هم در نظر داشته‌ باشید که برای هر گل یک شاخه برگ هم به عمل می‌آید و محصولات جانبی آن نیز فروش و عرضه جداگانه دارد. برای کشت مکانیزه آبیاری و کوددهی هر مترمربع حدود 500 هزار تا یک میلیون تومان هزینه دارد در حالی که آبیاری سنتی و نیمه مکانیزه نهایت هزینه حدود 100 هزارتومان است اما هدر رفت آب و به خصوص کود در این شیوه بیش از 60 درصد است.

او اضافه می‌کند: سیستم جمع‌آوری آب باران از سقف و ذخیره در مخازن، استفاده از دود حاصل از سوخت و گرمایش برای تصفیه (نصب کندانسور) و تزریق گاز کربنیک (CO2) به سالن پرورش همه از مزایای سیستم مکانیزه برای پرورش گیاهان گلخانه‌ای هستند. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید