Iranian Agriculture News Agency

یک کارشناس جنگل مطرح کرد:

حیات جنگل‌های هیرکانی مدیریت نمی‌خواهد

ثبت جهانی ذخایر ژنتیک به حفاظت آنها کمک می‌کند

ایانا-علم و محیط زیست: کارشناسان سوکو معتقدند اگر جنگل‌های هیرکانی به‌جای مدیریت به حال خود رها شوند توان بازسازی دارند.

حیات جنگل‌های هیرکانی مدیریت نمی‌خواهد

 

در حالی که جنگل‌های هیرکانی با انواع آسیب‌ها نظیر دفن زباله و شیرابه‌ها، آفت شمشادها و قطع درختان دست‌وپنجه نرم می‌کند. ایران، آذربایجان و بنیاد سوکو در نظر دارند، نسبت به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی اقدام کند. این ثبت چه کمکی به حفاظت از این جنگل‌ها می‌کند؟

پورمجیدیان عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه ساری دراین‌باره به «ایانا» می‌گوید: ثبت جهانی کمک‌های بین‌المللی را برای جنگل‌ها و سایر اکوسیستم‌های طبیعی به همراه دارد.

او درباره جنگل‌های هیرکانی عنوان می‌کند: این جنگل‌ها از دوره‌های گذشته برای ما به یادگار مانده‌اند و زیستگاه گونه‌های خاص هستند. ثبت جهانی این جنگل‌ها سبب می‌شود ما از حمایت مادی و معنوی بین‌المللی برخوردار شده و برنامه‌های حفاظتی دقیق برای آن‌ها تدوین کنیم.  

عدم بهره‌برداری غیراصولی از جنگل‌ها از دیگر مزایایی است که پورمجیدیان به آن اشاره کرده و می‌افزاید: در خصوص آثار تاریخی که ثبت جهانی شده‌اند شاهد وسواس و برنامه‌های سازمان‌های دولتی در حفاظت از آن‌ها هستیم، در خصوص جنگل‌های هیرکانی که در حال حاضر بهره‌برداری از آن‌ها در اشکال مختلف صورت می‌گیرد  نیز شاهد خواهیم بود برداشت با کاهش قابل قبولی مواجه شود.  

مینا استقامت دارای دکتری جنگل از دانشگاه پونا هند نیز دراین‌باره به «ایانا» می‌گوید: زمانی که بنیاد سوکو  به ایران آمد اصرار داشت یک کمیته راهبری و تصمیم‌گیری شکل بگیرد که در آن تمام ذینفعان برای پیشبرد فرآیند و تصمیم‌گیری حضور داشته باشند.

او با انتقاد از حذف سازمان‌های مردم‌نهاد پس از نشست مشترک سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و بنیاد سوکو  و دفتر جهانی حفاظت (IUCN) می‌گوید: در کتابچه طرح و زمان تکمیل فرم نامزدی که توسط گروه ایرانی انجام شد، سازمان‌های مردم‌نهاد حذف شدند.

به گفته این کارشناس جنگل مدیران تصمیم گیر و برخی محافل دانشگاهی معتقد به بهره‌برداری از جنگل‌های هیرکانی هستند در حالی که سازمان‌های مردم‌نهاد و بنیاد سوکو بر حفظ آن‌ها تأکید دارد. او می‌افزاید: کارشناسان سوکو معتقدند اگر این جنگل‌ها به‌جای مدیریت که در واقع بهره‌برداری است، به حال خود رها شوند توان بازسازی دارند.

او در همین زمینه به نظر پرفسور کناپ یکی از برندگان نوبل محیط‌زیست در موضوع توان بازسازی جنگل‌های هیرکانی اشاره کرده و می‌گوید: بااین‌حال کارشناسان ما مصر به بهره‌برداری هستند. آن‌ها معتقدند در صورت رهاسازی آفت وارد جنگل‌ها شده و درختان را خشک می‌کند ضمن اینکه توسعه شهری، جمعیت و دام به‌عنوان واقعیت‌های تخریب منابع طبیعی در جنگل‌ها حضور دارند.

استقامت درباره مزایای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی عنوان می‌کند: حفظ لکه‌هایی از جنگل‌های هیرکانی موجب می‌شود بتوانیم ذخایر ژنتیک خود را برای آیندگان حفظ کرده و آن‌ها را توسعه دهیم. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید