Iranian Agriculture News Agency

خرازی:

آمریکا سیاست‌های جهانی را به خطر انداخته است

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان تأکید کرد: با پیگیری و اجرای سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایی توسط رئیس‌جمهوری آمریکا، سیاست‌های چندجانبه گرایی در عرصه نظام بین‌الملل بشدت با خطر روبه‌رو شده است.

آمریکا سیاست‌های جهانی را به خطر انداخته است

به گزارش «خبرگزاری ایانا» کمال خرازی وزیر پیشین امور خارجه کشورمان که برای شرکت در همایش «رهبران برای صلح» به فرانسه سفرکرده است، روز سه‌شنبه به همراه جمعی از شخصیت‌های تراز اول سیاسی جهان در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان انستیتوی علوم سیاسی فرانسه که در محل کاخ وزارت خارجه این کشور برگزار شد، شرکت کرد.

خرازی با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، یونسکو و قرارداد آب و هوایی پاریس این اقدامات را نشانه پیگیری سیاست‌های مبتنی بر یک‌جانبه‌گرایی از سوی دولت حاکم بر ایالات‌متحده عنوان کرد.

وی گفت: کشورهای جهان باید برای نجات چندجانبه گرایی در نظام بین‌الملل اقدام عملی کنند.

خرازی همچنین نشست روز سه‌شنبه وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایی به همراه فدریکا موگرینی در بروکسل را برای اتخاذ سیاست واحد در برابر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بااهمیت دانست.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان ادامه داد: اگر چنانچه توافقاتی که توسط سازمان ملل محترم شمرده می‌شود قابل دفاع نباشند، آنگاه دیگر نمی‌توان امنیت و صلح جهانی را تضمین کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه ادامه تعهدات ایران در برجام گفت: تهران تاکنون به تمامی تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرده اما با توجه به مانع‌تراشی آمریکا هنوز به‌طور کامل از مزایای آن منتفع نشده است بنابراین با خروج واشنگتن این موضوع به کشورهای اروپایی بستگی دارد که بتوانند تضمین‌های لازم را برای اجرای تعهدات خود به‌منظور تداوم برجام به ایران ارائه دهند.

خرازی همچنین در خصوص موضوع پناهندگی و تأثیر سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایی بر این پدیده گفت: حمله آمریکا به عراق، افغانستان و یا سوریه مصادیق بارز سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایی است که توسط دولت‌های حاکم بر ایالات‌متحده پیگیری و اجراشده است و سبب گردیده تا جمع کثیری از مردم این کشورها به سایر مناطق ازجمله ایران و یا اروپا گسیل شوند. همچنین اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی موجب شد تا بیش از چهار میلیون نفر از مردم فلسطین به سایر کشورها مهاجرت کنند.

خرازی ضمن محکومیت کشتار روز دوشنبه مردم فلسطین توسط نظامیان رژیم اشغالگر قدس تصریح کرد که این حق مردم فلسطین است تا به سرزمین‌های خود بازگردند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید