Iranian Agriculture News Agency

مشاور معاون وزیر در ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاهی خبرداد:

کاهش بیش از 50 درصد تخلفات کودی در کشور

مشاور معاون وزیر در ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاهی گفت: نیاز کوددهی سالانه کشور میزان 4 میلیون و 200 هزار تن از 3 کود اصلی است که بهترین حالت کود مصرفی سالانه کمتر از 2 میلیون تن، یعنی حدود 50 درصد نیاز واقعی گیاهان است.

کاهش بیش از 50 درصد تخلفات کودی در کشور

ایانا- فارس: شمس الله ملازاده در اولین همایش چالش‌های کودی استان فارس گفت: نتایج آسیب‌شناسی کاهش مصرف کود در سال 92 نشان داد که عرضه کودهای تقلبی و عدم تأثیر آن در عملکرد و کیفیت محصولاتی تولیدی، باعث عدم تمایل کشاورزان در مصرف کودها شده است.

وی از اقدامات صورت گرفته در راستای ساماندهی وضعیت کود کشور به تشکیل ستاد کود کشور به ریاست وزیر جهاد کشاورزی، تشکیل جلسات شورای راهبردی کود و تشکیل کمیته پایش کود استان‌ها اشاره کرد و افزود: از سال 92 تاکنون بر اساس پایش میدانی و با کمک نهادهای نظارتی بیش از 50 درصد تخلفات کودی در کشور کم شده است.

در ادامه همایش رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با اشاره به مصوبه ستاد قاچاق کالا، گفت: هر کودی که ثبت‌نشده در حکم کالای قاچاق است.

کامبیز بازرگان در زمینه روند و مراحل ثبت کود گفت: متقاضی ثبت هر نوع ماده کودی شامل زیستی، آلی یا شیمیایی باید برای دریافت کد ثبتی موسسه تحقیقات خاک و آب سه مرحله را سپری کند؛ اولین و مهم‌ترین اقدام در فرآیند ثبت، مشخص شدن هویت فرد یا شرکت تولیدکننده آن ماده کودی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این همایش گفت: ورود کودها با برندهای مختلف و متنوع از یک طرف و عدم تطابق محتوا و برچسب کود از طرف دیگر منجر به اقدام بسیار بزرگ دولت تدبیر و امید در ساماندهی کود و ابلاغ آیین‌نامه ثبت و کنترل کیفی مواد کودی توسط وزیر جهاد کشاورزی، در سال 1393 برای نخستین بار در کشور گردید.

محمدمهدی قاسمی افزود: این  اقدام، گام بزرگی در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی کود، کشاورزان بود که نقش پررنگی در جهت تأمین امنیت غذایی کشور دارد.

وی گفت: پس از آن مقررات سخت‌گیرانه در پایش کودها در اخذ مجوز و تطبیق محتوا و برچسب اعمال شد، که متولی این امر موسسه تحقیقات خاک و آب کشور است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استان فارس دارای آزمایشگاه آب‌وخاک خصوصی با تجهیزات مدرن و کم‌نظیر در سطح کشور است که این آزمایشگاه از چندین ماه قبل اقدام به اخذ مجوز جهت تبدیل به آزمایشگاه معتمد موسسه تحقیقات خاک و آب کشور کرده و ظرف یک تا دو ماه آینده مجوز را اخذ خواهد کرد، همچنین در بخش دولتی نیز آزمایشگاهی با آخرین تجهیزات روز فعال است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید