Iranian Agriculture News Agency

25 استان از سرمای بهاری امسال آسیب دیدند

خسارت 9000میلیارد تومانی به باغات

استان‌های قزوین، تهران، زنجان، همدان، خراسان رضوی، اردبیل، آذربایجان‌غربی و البرز بیشترین خسارت را…

ایانا-کشاورزی: بر اساس آخرین گزارشی که از استان‌ها جمع‌آوری شده، چیزی نزدیک به 9000هزارمیلیارد تومان خسارت ناشی از سرمازدگی یخبندان، سیل و تگرگ فروردین سال جاری بوده است.

خسارت 9000میلیارد تومانی به باغات

سرمای فروردین­ ماه به کشاورزان 25 استان کشور خسارت وارد کرد. با گذشت بیش از یک ماه از سرمایی که نخستین ماه بهار را به زمستانی سرد تبدیل کرد، آخرین بررسی­‌های دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی حکایت از آن دارد که سرمای بهاری، بر روی دست کشاورزان 25 استان کشور خسارت گذاشته. این در شرایطی است که پیشتر معاون امور باغداری وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که سرمای بهاری امسال به کشاورزان 17 استان خسارت وارد کرده است، اما بررسی­‌های دقیق‌­تر از خسارات سرمای بی­‌موقع بهاری از بالاتر بودن آمار خسارات و تعداد استان‌­های درگیر حکایت دارد.

افت دمای بهاری در اواخر فروردین ماه سال جاری بعد از 30 سال اتفاق افتاد، آن‌طور که باغداران و کشاورزان قدیمی می‌گویند چنین سرمایی حدود سه دهه قبل خسارات جبران‌ناپذیری به دسترنج یک‌ساله باغداران و کشاورزان وارد کرده بود. در این‌باره محمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری ایانا» می‌گوید: «امسال کشور شاهد سرمای زودرس بهاری بود، با این تفاوت که سرمای بهار 97 تفاوت فاحشی با سال‌­های گذشته داشت. تفاوتی که در سرمای فرودین ماه به چشم می‌خورد افت شدید دما نسبت به سال‌های پیش بود. بر این اساس با وقوع سرما ستاد مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام داد تا بتواند آمار دقیقی از تعداد استان‌های آسیب دیده و میزان خسارت وارده به باغداران و کشاورزان تهیه کند. »

او با اشاره به اینکه بعد از بررسی‌های دقیق مشخص شد افت شدید دما خسارت بالایی را برای استان‌های مختلف کشور بر جای گذاشته است، ادامه می‌دهد: «بر اساس آخرین گزارشی که از استان‌ها جمع‌آوری شده، چیزی نزدیک به 9000هزارمیلیارد تومان خسارت ناشی از سرمازدگی یخبندان، سیل و تگرگ فروردین سال جاری بوده. این رقم بالا مربوط به 25 استان کشور است. »

موسوی اظهار می‌کند: « در حال حاضر پیشنهادات استان‌ها جمع‌آوری، جمع­‌بندی و در طی دو مرحله به وزیرجهادکشاورزی ارائه شده است. بر اساس دستورات وزیر، اقدامات لازم را طی نامه‌ای که در تاریخ 18/2/97 جمع‌­بندی کرده،  به سازمان برنامه وبودجه کشور و هم‌چنین معاون اول رئیس‌جمهور ارسال‌ کرده­‌ایم تا تصویب و در دستور کار قرار بگیرد. »

او با اشاره به اینکه از بین 25 استان خسارت دیده برخی از استان‌ها آسیب بیشتری دیده‌اند می‌گوید: «استان‌های قزوین، تهران، زنجان، همدان، خراسان‌رضوی، اردبیل، آذربایجان‌غربی و البرز بیشترین خسارت را از سرمای فروردین­‌ماه دیده‌اند و سرما به محصولات گردو، انگور، بادام، زردآلو، هلو، شلیل، گیلاس، گلابی و گوجه‌­سبز بیشترین آسیب را زده است. امسال افت شدید دما در مقطعی رخ داده که بیش از 90 درصد این خسارت به باغات کشور وارد شده و تنها 10درصد به بخش زراعی و سایر زیر بخش‌ها آسیب رسانده است. »

موسوی در اینباره اضافه می‌کند: « این افت دما زمانی اتفاق افتاد که باغات یا در مرحله گل‌دهی یا دو هفته بعد از گل‌دهی بودند که از نظر فنولوژی گیاهی، گیاه در حساس­‌ترین مقطع رویشی و زایشی قرار داشته.  فروردین‌­ماه امسال نیز شدت آن به حدی بود که در بعضی از استان‌ها  مانند اردبیل کاهش دما به منفی 15درجه هم رسید. همچنین فیروزکوه استان تهران نیز چندین ساعت به دمای منفی 10 درجه رسید و بسیاری از استان‌ها نیز دمای صفر تا منفی پنج درجه را تجربه کردند. بنابراین این میزان افت دما و همچنین حساسیت رشد گیاه در مرحله گل­‌دهی، دست‌به‌­دست هم داد تا حجم خسارت وارده به باغات کشور مضاعف شود. »

او با اشاره به اینکه علاوه بر سرمای آشکار، باغات متحمل خسارات نهفته نیز شدند، می‌افزاید: «ما امسال خسارت سرمازدگی نهفته را نیز به‌شدت در باغات احساس کردیم. بنابراین علاوه بر گل و سرشاخه درختان به پوست و چوب درخت نیز خسارت وارد شده. متاسفانه برآورد میزان دقیق این خسارات و راهکارهای احیای آن پیچیده و زمان‌بر است. در حال حاضر برآوردهای اولیه انجام و منعکس شده هم‌چنین پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت گرفته تا بتوان کشاورزان و باغداران خسارت دیده را مورد حمایت قرار داد.»

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته تنها 30درصد کشاورزان و باغداران بیمه هستند و 70درصد باقی مانده برای جبران بخشی از خسارات خود نیاز به حمایت بخش دولتی دارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید