Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در ورامین:

کشاورزی امروز به تغییر نگرش نیاز دارد

با افتتاح این پروژه‌ها نیاز به واردات کم می‌شود

ایانا-تهران : مزرعه سه هزار رأسی دام مولد (گوسفند و بز) پرتولید و پرورش شتر در پروژه باغ پسته 225 هکتاری تمام‌مکانیزه با حضور وزیر جهاد کشاورزی، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون رییس جمهور و نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اقتصادی کوثر صبح امروز در شهرستان ورامین افتتاح شد.

کشاورزی امروز به تغییر نگرش نیاز دارد

به گزارش خبرنگار ایانا از استان تهران، این مراسم افتتاحیه که با حضور جمعی از مقامات استانی و شهرستانی برگزار شد، مورد حمایت ویژه وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفت.

محمود حجتی در جمع خبرنگاران با استقبال از نوآوری و خلاقیت‌هایی که در پروژه دام سبک به‌کار رفته بود، گفت: از هرگونه توجه به بخش کشاورزی و یافتن حلقه‌های مفقوده تولید و راه‌حل‌هایی که درباره نیازهای بخش کشاورزی آینده کشور را بیمه کند، حمایت می‌کنیم.

وی بیان کرد: این پروژه که مصداق اصلی اقتصاد مقاومتی است، به حوزه‌هایی پرداخته است که فراموش‌ شده بودند؛ فشار  و مشکلات موضوع مراتع و نبود چوپانی مثل گذشته ازجمله مشکلاتی بود که در استان تهران با آن روبه‌رو بودیم و افتتاح این پروژه دام سبک به حل این مسئله کمک بسیاری خواهد کرد و امید می‌رود شاهد افتتاح پروژه‌های این‌چنینی در آینده نزدیک در کل کشور باشیم.

حجتی افزود: تغییر نگاه و تغییر روش نیاز امروز کشاورزی در کشور است و باید آینده‌نگری بهتری درباره دام سبک با در نظر گرفتن دام‌های پربازده و پرتولید داشته باشیم.

وی یادآور شد: این مزرعه دام سبک از لحاظ وسعت و تکنولوژی به‌کاررفته ازجمله برترین واحدهای پرورش دام سبک در سطح ایران است.

شایان ذکر است، این پروژه با سرمایه‌گذاری 115 میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی 60 نفر به‌صورت مستقیم و 150 نفر به‌صورت غیرمستقیم فعالیت خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود با افتتاح این پروژه روزانه 15 تن شیر بز و شش هزار رأس بره و بزغاله مولد اصلاح نژادی و 50 نفر شتر در سال به ظرفیت دام کشور افزوده شود.

گفتنی است، مساحت کل این پروژه 28 هکتار است که شامل 13 سالن به مساحت 13 هزار مترمربع شامل یک سالن شیردوشی به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد بزدوشی ایران و دو سالن پرورش بزغاله و نیز 9 سالن پرورش دام‌های مولد و یک سالن پرورش شتر است.

* شرکت سپیدان‌کوثر از شرکت‌های تابعه سازمان اقتصادی کوثر متولی زنجیره یکپارچه تولید گوشت گوسفندی از سال 1395 اقدام به واردات، پرورش، تکثیر و اصلاح نژاد مولدهای پرتولید دام سبک و تولید و توزیع اسپرم و جنین دام سبک کرده است و این شرکت در حال حاضر متولی پرورش و تکثیر شش نژاد گوسفندی، دو نژاد بزی و سه نژاد شتر است.

این شرکت همچنین 60 هزار رأس گله مولد پایه‌های مادری و پدری این نژادها را در استان‌های کرمانشاه، مازندران و اردبیل به‌صورت اقماری با سایر دامداران در دست اقدام دارد که با اجرای پروژه می‌توان 30 درصد از گوشت قرمز گوسفندی وارداتی را جایگزین کرد.

پروژه تمام‌مکانیزه باغ پسته 225 هکتاری نیز به دست وزیر جهاد کشاورزی به افتتاح رسید. این باغ پسته با سرمایه‌گذاری 185 میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی 70 نفر به‌صورت مستقیم و 75 نفر غیرمستقیم در شهرستان ورامین به افتتاح رسید. پیش‌بینی می‌شود بعد از تکمیل ظرفیت این پروژه، یک هزار و 350 تن پسته تازه و 500 تن پسته خشک تولید شود.

گفتنی است، این باغ پسته به روش آبیاری قطره‌ای آبیاری می‌شود./

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید