Iranian Agriculture News Agency

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

راه‌اندازی سامانه‌ استعلامات منابع طبیعی یا سامط در سراسر کشور

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سامانه سامط با هدف افزایش کیفیت، دقت و سرعت در پاسخگویی به استعلام‌های دستگاه‌های مختلف، استفاده از فن‌آوری و تکنولوژی‌های نوین، کاهش تعداد دفعات مراجعات متقاضیان به سیستم اداری راه‌اندازی شد.

راه‌اندازی سامانه‌ استعلامات منابع طبیعی یا سامط در سراسر کشور

مسعود منصور در همایش آشنایی با سامانه‌ استعلامات منابع طبیعی در شیراز اظهار کرد: جهت راه‌اندازی این سامانه از ظرفیت دفاتر پیشخوان دولت مروج دولت الکترونیک و سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استفاده شد که متخصصان نظام‌مهندسی با بهره‌گیری از دانش و توان فنی، در امر تهیه نقشه‌ها، بازدیدها و فرآیندهای مربوط به پاسخگویی به ما کمک کنند.

وی افزود: این سامانه که در 11 استان کشور به‌صورت پایلوت فعال شده که روزهای 24 و 25 اردیبهشت در شهرستان شیراز گردهمایی سراسری روسای ممیزی و حدنگاری اراضی کل منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و رؤسای سازمان نظام‌مهندسی، برگزار می‌شود که در این گردهمایی پس از بررسی نقاط قوت و ضعف، سامانه سامط در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیش از 80 درصد از عرصه کشور منابع طبیعی بوده که حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری از این منابع در حوزه وظایف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است، گفت: اراضی غیرملی فصل مشترکی است که تعیین وضعیت این اراضی در قالب استعلامات صورت می‌پذیرد. در همین راستا سامانه استعلامات منابع طبیعی یا سامط راه‌اندازی شد.

در این گردهمایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، به رؤسای نظام‌مهندسی کشور یادآور شد که یکی از مهم‌ترین چالش‌های بخش کشاورزی علمی، فنی و مهندسی نبودن این بخش است.

محمدمهدی قاسمی با اشاره به جمعیت بالای دانش‌آموختگان بخش کشاورزی از طرفی و کشاورزی سنتی از طرف دیگر افزود: شناسایی نخبگان بخش کشاورزی و استفاده از دانش و توانایی آنان در ارتقای بهره‌وری کشاورزی ضروری است که این مهم باید توسط سازمان نظام‌مهندسی صورت گیرد.

وی با اشاره به نابسامانی بازار کشاورزی گفت: ازجمله زمینه‌ها جهت اشتغال و بهره‌گیری از نیروی انسانی فرهیخته عضو سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ایجاد استارت‌آپ بازاری، راهنمایی کشاورزان در جهت کاشت محصولات به میزان موردنیاز بازار است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید