Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان خبر داد:

آبگیری تالاب آلاگل با تأمین حق‌آبه

یکی از کانون‌های احتمالی ایجاد گردوغبار مهار شد

ایانا-گلستان : مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان با اعلام تأمین حق‌آبه تالاب بین‌المللی آلاگل گفت: این تالاب مهم استان گلستان در حال احیا و در وضعیت مناسب قرار دارد.

آبگیری تالاب آلاگل با تأمین حق‌آبه

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان با اعلام تأمین حق‌آبه تالاب بین‌المللی آلاگل گفت: این تالاب مهم استان گلستان در حال احیا و در وضعیت مناسب قرار دارد.

به گزارش ایانا به نقل از اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان با اعلام تأمین حقابه تالاب بین‌المللی آلاگل گفت: این تالاب مهم استان گلستان در حال احیا و در وضعیت مناسب قرار گرفت.

امیر عبدوس اظهار داشت: با استفاده از اعتبارات طرح حفظ و احیاء تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور مسیر ورودی آب به تالاب آلاگل لایروبی و با بارش‌های خوب دو روز اخیر ، این تالاب در حال آبگیری است.

وی ادامه داد: لایروبی به‌موقع کانال آبرسان از سد دانشمند و هماهنگی‌های انجام‌شده با شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان گلستان به‌منظور انتقال به‌موقع سیلاب‌های سطحی در پی بارش‌های اخیر، سیلاب را قبل از آبگیری سد دانشمند به سمت این تالاب گسیل داشته است.

عبدوس ضمن تشکر از همکاری شرکت سهامی آب منطقه‌ای گلستان در اولویت‌بخشی حق‌آبه محیط‌زیست به سایر مصارف افزود: آخرین آبگیری این تالاب مربوط به تابستان سال 95 بوده و پس از آن به دلیل رسوبات بالای سیلاب و مسدود بودن کانال آبرسان، هیچ سیلابی به سمت تالاب جاری نشده بود که با اقدامات اجرایی این اداره کل از اسفندماه سال گذشته و لایروبی کانال انتقال، که عملیات اجرایی آن تا پایان فروردین‌ماه به طول انجامید موفقیت آبگیری مجدد تالاب موجی از شادی را در محیط‌بانان تالاب و دوستداران محیط‌زیست ایجاد و این تالاب را که در وضعیت کم‌آبی و یکی از کانون‌های احتمالی ایجاد گردوغبار بود، از خشکیدگی قطعی نجات داد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان با اعلام اینکه تالاب آلاگل در حال آبگیری است، افزود: پس از آبگیری این تالاب، تمام تلاش خود را برای پیگیری و احیای حق آبه دو تالاب آجی گل و آلماگل مصروف خواهیم داشت.

گفتنی است،تالاب‌های آلاگل، آلماگل، آجی گل از مجموعه تالاب‌های بین‌المللی کشور در دشت ترکمن‌صحرا و در نزدیک مرز ایران و ترکمنستان، از مناطق مهم دیدنی استان گلستان است که سالانه طبیعت گردان و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند که در سال ١٣٨٨ با تأمین حق‌آبه از سد دانشمند به‌واسطه احداث کانال آبرسان از فهرست تالاب‌های در معرض خطر جهان (فهرست مونتروکس) خارج شدند. تالاب آلاگل زمستان گذشته میزبان بیش از ١٣ هزار پرنده مهاجر و بومی بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید