Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی دفتر امور آب‌وخاک کشاورزی :

بارش‌های اخیر و افزایش کشت بهاره

رونق کشت‌های بهاره چغندرقند، نیشکر، ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای

ایانا-کشاورزی: اگر تا پایان بهار بارش داشته باشیم و نیاز را از طریق بارش تأمین کنیم، به منابع آبی و کاهش برداشت از منابع زیرزمینی کمک است، اما به‌هیچ‌عنوان برداشتی که تاکنون از این منابع شده را جبران نمی‌کند. با این بارندگی‌ها کمتر از منابع آب زیرزمینی برداشت خواهیم کرد و به این کسری 120 میلیارد مترمکعبی کمتر دامن می‌زنیم.

بارش‌های اخیر  و افزایش کشت بهاره

پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی از ادامه بارش‌های بهاری در روزهای آینده حکایت دارند. حکایتی شیرین از بارش که تمامی آمارهای رسمی از کاهش 33 درصدی آن در مقایسه با میانگین درازمدت خبر می‌دهند.

این بارش‌ها، به گفته رئیس مرکز ملی خشک‌سالی سازمان هواشناسی، «ایران را از خشک‌سالی نجات نمی‌دهد»، اما در میان مردم امیدهایی را زنده کرد تا شاید سختی تابستان داغی که پیش‌بینی می‌شود کمی کمتر باشد. هرچند  به اعتقاد کارشناسان آبی و فعالان این حوزه، باران بهاری تأثیری در ذخایر آبی و منابعی که در سال‌های اخیر حال‌وروز خوبی ندارند، نخواهد داشت.

با وجود این پیش‌بینی‌ها، اما خبرهای خوشی هم از بارش‌های بهاری به گوش می‌رسد. آن‌طور که مدیرکل دفتر امور آب‌وخاک کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: «بارش‌های بهاری در تولید کشت‌های بهاره تأثیرگذار است و پیش‌بینی می‌کنیم  به پشتوانه افزایش بارش، با افزایش تولید روبه‌رو باشیم.»

رضا سرافرازی دراین‌باره با اشاره به اینکه بارش‌ها در تولید محصولات دیم تأثیرگذار هستند، به خبرنگار «خبرگزاری ایانا» توضیح داد که «بارندگی‌ها در فصل خوبی نبود. از اواسط پاییز تا اواخر زمستان به بارش نیاز داشتیم که در این دوره بارش باران بسیار کم بود و در بسیاری از مناطق کشور میزان بارش‌ها از متوسط نرمال هم کمتر بود.»

او ادامه داد: «بارش‌های بهاری می‌توانند در تولید محصولاتی که کشت بهاره دارند، تأثیرگذار باشند اما در تولید گندم تأثیری نخواهند داشت، زیرا در حال حاضر در اکثر استان‌های کشور گندم برداشت شده یا در حال برداشت است و این بارش‌ها نمی‌تواند تأثیری روی تولید آن داشته باشد.»

مدیرکل دفتر امور آب‌وخاک کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: «با بارش‌های اخیر در کشت‌های بهاره همچون، چغندرقند، نیشکر، ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای امکان افزایش تولید خواهیم داشت، چون بارش‌ها خوب بوده است.»

سرافرازی در ادامه خبر خوش دیگری هم در رابطه با بارندگی‌های روزهای اخیر داد: «بارندگی در بسیاری از نقاط به شیرین شدن خاک کمک می‌کند که این امر در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی تأثیرگذار است.»

او در ادامه با یادآوری اینکه با وجود بارش‌های اخیر اما آمارها همچنان از کاهش بارش در بسیاری از استان‌های کشور خبر می‌دهند، توضیح داد: «بارش‌ها ازنظر آماری نسبت به میانگین کمتر بوده است. به‌طور مثال در زاینده‌رود نسبت به میانگین کشوری و در مقایسه با بارندگی سال گذشته، بارش‌ها 45 درصد کاهش داشته است.»

مدیرکل دفتر امور آب‌وخاک کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، ادامه داد: «هرچند در برخی استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، اصفهان و سمنان، بارش‌ها در بهار امسال کمتر از نرمال بوده است، اما بر اساس گزارش‌های رسمی، تا 20 روز پیش در سه استان شمالی کشور و آذربایجان‌های شرقی و غربی شاهد بارندگی‌هایی بیشتر از متوسط نرمال بوده‌ایم.»

او درباره تأثیر این بارش‌ها بر روی منابع آبی با توضیح اینکه در بخش کشاورزی وابسته به منابع آب زیرزمینی هستیم و 55 درصد آب موردنیاز این بخش از طریق آب زیرزمینی تأمین می‌شود، گفت: «تاکنون 120 میلیارد مترمکعب از منابع را مصرف کرده‌ایم، به عبارتی 120 میلیارد مترمکعب، کسری مصرف داریم. کاهش بارش‌ها به این کسری و افزایش مصرف از منابع آب زیرزمینی دامن می‌زند. در چنین شرایطی بارندگی‌های اخیر کمک می‌کند، چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق تعطیل شود و به‌واسطه آن کاهش برداشت از منابع زیرزمینی داشته باشیم.»

سرافرازی تأکید کرد که «اگر تا پایان بهار بارش داشته باشیم و نیاز را از طریق بارش تأمین کنیم، به منابع آبی و کاهش برداشت از منابع زیرزمینی کمک است، اما به‌هیچ‌عنوان برداشتی که تاکنون از این منابع شده را جبران نمی‌کند. با این بارندگی‌ها کمتر از منابع آب زیرزمینی برداشت خواهیم کرد و به این کسری 120 میلیارد مترمکعبی کمتر دامن می‌زنیم.»

مدیرکل دفتر امور آب‌وخاک کشاورزی با اشاره برنامه تعادل بخشی که وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط‌زیست آن را پیگیری می‌کنند، هم گفت: «در این برنامه قصد داریم در یک دوره 20 ساله با مدیریت صحیح و صرفه‌جویی در مصرف، کسری 120 میلیارد مترمکعبی را جبران کنیم. این هدف به شرط اینکه میانگین خوبی از بارش‌ها در سال داشته باشیم، محقق خواهد شد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید