Iranian Agriculture News Agency

راهکارهای طبیعت برای سلامتی

تأثیر تخم کتان بر کاهش فشار خون

بذر کتان منبعی غنی از چربی‌های سالم، آنتی‌اکسیدان و فیبر است

ایانا-علم و محیط زیست: تخم کتان بذری سرشار از انواع مواد مغذی همچون فیبر، ویتامین B1، امگا3 و... است و به‌عنوان یک ماده مؤثر در کاهش کلسترول و چربی خون شناخته می‌شود. همچنین به‌عنوان منبعی از آنتی‌اکسیدان شناخته می‌شود، اما شاید کمتر کسی با این موضوع آشنا باشد و به همین دلیل عموم مردم از تخم کتان استفاده نمی‌کنند.

تأثیر تخم کتان بر کاهش فشار خون

تخم کتان بذری سرشار از انواع مواد مغذی همچون فیبر، ویتامین B1، امگا3 و... است و همچنین به‌عنوان منبعی از آنتی‌اکسیدان شناخته می‌شود، اما شاید کمتر کسی با این موضوع آشنا باشد و به همین دلیل عموم مردم از تخم کتان استفاده نمی‌کنند. در این مطلب شما را با خواص فوق‌العاده تخم کتان و تأثیر آن بر کاهش چربی خون آشنا می‌کنیم تا به جزئی جدایی‌ناپذیر از برنامه غذایی‌تان تبدیل شود.

 

تخم کتان و کاهش چربی خون

تخم کتان منبعی سرشار از مواد مغذی همچون فیبر، منگنز، ویتامین B1، اسید چرب آلفالینولنیک و امگا3 است، این بذر از درخت کتان گرفته می‌شود، بذر کتان منبعی غنی از چربی‌های سالم، آنتی‌اکسیدان و فیبر است.

وجود امگا۳ برای تنظیم چربی و کلسترول خون لازم است. این اسیدهای چرب میزان کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهند و حالت ارتجاعی رگ‌های خونی و جریان خون را بالا می‌برند. دانه کتان یکی از مفیدترین منابع امگا۳ به شمار می‌رود. مصرف تخم کتان موجب کاهش سطح کلسترول یا چربی بد در خون می‌شود.

محققان معتقدند گنجاندن دانه کتان در برنامه غذایی روزانه افراد بزرگ‌سال می‌تواند شانس ابتلا به گرفتگی عروق یا آترواسکلروز را در آن‌ها تا ۷۵ درصد کاهش بدهد. محققان با تحقیقی که روی بیش از ۱۰۰ خانم یائسه انجام دادند، به این نتیجه رسیدند درصد ابتلا به بیماری پرفشاری خون و ناراحتی‌های قلبی در خانم‌هایی که به مدت یک سال، روزی چهار قاشق غذاخوری دانه کتان خام مصرف می‌کردند، بسیار پایین و ناچیز بود.

همچنین نتایج یک مطالعه نشان داده مصرف روزانه شش گرم دانه کتان (بزرک) به‌عنوان مکمل رژیم ساده غذایی، برای کاهش چربی‌های خون مؤثر است.

 

تأثیر تخم کتان بر کاهش فشارخون و جلوگیری از بیماری‌های قلبی

تحقیقات بسیاری نشان داده است امگا۳ موجود در دانه‌های کتان از طریق مکانیسم‌هایی مانند اقدامات ضدالتهابی و تنظیم کردن ضربان قلب، به بهبود سیستم قلبی عروقی کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین خواص تخم کتان، کاهش فشار خون است. از این رو احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

همچنین رژیم غذایی حاوی دانه‌های کتان از سخت شدن و گرفتگی شریان‌ها جلوگیری می‌کند و ازاین‌رو باعث حفظ سلامتی قلب می‌شود. امگا۳ نقش بسزایی در تنظیم ریتم قلب دارد و در درمان آریتمی (ضربان قلب نامنظم) و نارسایی قلبی مفید است. پژوهشگران دانشگاه هاروارد مصرف روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری دانه کتان را به بیماران قلبی یا آن‌هایی که زمینه ابتلا به ناراحتی‌های قلبی دارند، توصیه می‌کنند.

 

نکات مهم

اگر مقدار مصرفی دانه کتان را رعایت کنید، با هیچ‌گونه عارضه‌ای روبه‌رو نخواهید شد، اما اگر میزان مصرف آن بالا باشد و آب کافی نخورید، ممکن است با ناراحتی داخلی مواجه شوید. اگر باردار یا شیرده هستید می‌توانید کتان بزرک و روغن کتان بزرک را به غذایتان اضافه کنید، اما اطمینان یابید که بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نکرده باشید و این موضوع را ابتدا با پزشک معالج خود مشورت کنید.

از مصرف همزمان دانه کتان با سایر داروها یا تقویت‌کننده‌های غذایی اجتناب ورزید. کتان می‌تواند روند جذب سایر داروها، ویتامین‌ها و مواد معدنی را کند کند. قبل از مصرف این گیاه درصورتی‌که دارویی را به‌طور مرتب استفاده می‌کنید (خواه به‌صورت نسخه تجویزی یا غیرتجویزی) حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید