Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم:

آنفلوآنزا 90 درصد واحدهای مرغداری قم را درگیر کرد

بعد از گذشت ۳ ماه همچنان واحدها فعال نشده‌اند

ایانا-قم : معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم از درگیری 90 درصد از واحدهای مرغداری استان قم به بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان خبر داد.

آنفلوآنزا 90 درصد واحدهای مرغداری قم را درگیر کرد

حسین علی‌بیگی گفت: استان قم به‌واسطه موقعیت جغرافیایی که از گذشته تاکنون داشته در زمینه پرورش دام و طیور فعال بوده و به‌عنوان یک قطب در کشور مطرح است.

وی با بیان اینکه از 27 استان کشور، دام به شهر قم وارد و از این شهر به 24 استان صادر می‌شود، افزود: میدان دامی که در استان قم وجود دارد در کشور منحصربه‌فرد است و همین مسئله باعث می‌شود که تبادل دامی زیادی در استان داشته باشیم. بر همین اساس جدیدترین سویه‌های بیماری دامی کشور در میدان دام قم مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل عدم وجود کنترل در تردد دام در سطح کشور، متأسفانه این مشکل گریبان قم را گرفته و جدیدترین سویه‌های بیماری تب برفکی بالاترین خسارت را به دامدار قمی می‌زند.

علی‌بیگی در بخش دیگری از سخنان خود به بیماری آنفلوآنزای مرغی نیز اشاره کرد و گفت: بیماری آنفلوآنزا در سال گذشته 90 درصد مرغداری‌های قم را درگیر کرد و باعث بروز خسارت سنگینی به این بخش شد.

وی افزود: استان قم در زمینه تولید تخم‌مرغ رتبه ششم کشور را دارد ولی به دلیل شیوع آنفلوآنزا 90 درصد واحد طیور تخم‌گذار حذف شدند و بعد از گذشت سه ماه که از درگیری گذشته، هنوز به دلیل نگرانی از بروز مجدد بیماری، فعال نشده‌اند.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ باید از دامداران و مرغداران حمایت کنیم و با رفع مشکلات پیش روی تولید، رونق را به این بخش بازگردانیم.

50 میلیارد تومان خسارت به بخش طیور قم پرداخت شد

رئیس صندوق بیمه کشاورزی استان قم در این باره گفت: در سال گذشته 50 میلیارد تومان خسارت به بخش طیور قم پرداخت شد.

مسعود ظفری اظهار کرد: متأسفانه شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در استان قم و پرداخت خسارت به بخش طیور، تمام توان و بضاعت مالی صندوق کشاورزی استان را به خود اختصاص داد.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر واحدهای مرغداری استان چند مرحله درگیر بیماری آنفلوآنزا شدند، افزود: طی این مدت به 126 واحد مرغداری و بیش از هفت میلیون قطعه مرغ خدمات بیمه‌ای ارائه شد و در همین راستا 50 میلیارد تومان خسارت به بخش طیور تخم‌گذار استان پرداخت شد.

ظفری تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های تأمین منابع مالی در صندوق بیمه کشاورزی پرداخت چنین خسارت سنگینی به‌واقع کار دشواری بود و این در حالی است که این صندوق به تعهدات دیگری هم پایبند است که باید موردتوجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در استان قم از 165 محصولی کشاورزی موجود در کل کشور، 45 محصول را تحت پوشش داریم و برای حمایت مالی از باغداران و زارعانی که طی سال‌های اخیر با مبتلا به خشک‌سالی، یخبندان، سرمازدگی و... شدند نیز قالب موارد خسارت زا را به‌صورت یک پکیج داریم.

وی بیان کرد: صندوق بیمه طی سال گذشته در کل کشور تقریباً یک هزار و 400 میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده که از یک هزار و 156 میلیارد اعتبار اختصاص داده‌شده، فراتر رفته و به همین جهت برخی از بدهی‌های روی دست بیمه مانده است.

رئیس صندوق بیمه کشاورزی استان ادامه داد: در کل کشور 95 درصد کل خسارت بهره‌برداران بخش کشاورزی پرداخت شده و تنها پنج درصد تعهدات باقی‌مانده که با توجه به شرایط موجود عملکرد خوبی را صندوق داشته است.

وی گفت: در سال گذشته 300 میلیارد تومان خسارت آنفلوآنزا به مرغداران پرداخت شد که 55 میلیارد تومان آن در استان قم بوده و این نشان می‌دهد که تراکم واحدهای مرغداری در استان قم بسیار بالا است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید