Iranian Agriculture News Agency

حسین راغفر در گفت‌وگو با ایانا:

اقتصاد کنونی ایران تدبیر می‌خواهد

اقتصاد ایران را نباید بی‌برنامه رها کرد و تصمیم‌های آن را به بازار سپرد؛ چراکه آنگاه ضربه‌پذیر…

ایانا- اقتصاد: دولت می‌تواند با تغییر جهت‌گیری اقتصادی خودش شرایط را برای بهبود تولید و رفاه اجتماعی آماده کند. نگاه به اقتصاد نباید بر مبنای سودآوری صرف باشد و باید آن را به‌گونه‌ای اداره کرد که همه از آن منتفع شوند. بزرگ کردن اقتصاد یعنی افزایش منفعت گروه‌های اجتماعی گوناگون از کیک اقتصاد.

اقتصاد کنونی ایران تدبیر می‌خواهد

با امضای دونالد ترامپ و خروج ایالات‌متحده از برجام، به نظر می‌رسد کشور برای مراوده با جهان معادله پیچیده‌ای را پیش‌رو داشته باشد. هرچند اروپایی‌ها و بیش از همه فرانسه و آلمان از این اقدام رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده انتقاد کردند و اعلام کردند مسیری مستقل را پیش خواهند گرفت، اما با توجه به اینکه شکستن تحریم آمریکا از سوی هر کشور یا شرکتی تبعاتی ازجمله تحریم آن کشور و یا شرکت از سوی ایالات‌متحده را دارد، این معادله پیچیده‌ خواهد شد.

در بخش کشاورزی نیز مانند بخش‌های دیگر، واردات ادوات و بذرها می‌تواند سخت‌تر شود، وقتی مبادله پول با مشکل روبه‌رو باشد. بخش مهمی از ادوات کشاورزی در ایران به‌ویژه تکنولوژی‌های روز در داخل کشور تولید نمی‌شوند و درنتیجه کشاورزان ایرانی به واردات آن‌ها از خارج از کشور وابسته هستند و اکنون نگرانی از این تحولات بیشتر شده است. این میان باید توجه داشت که نوسان بازار ارز نیز مزید بر علت شده تا وضعیت واردات بر قیمت اثرگذار باشد و اگر تمهیدی از سوی دولت اندیشیده نشود، احتمالاً قیمت محصولات کشاورزی افزایش یابد.

در همین باره حسین راغفر، استاد دانشگاه الزهرا به خبرنگار «خبرگزاری ایانا» می‌گوید: «اقتصاد ایران در یک یا دو دهه گذشته به‌شدت وابسته به خارج شده و به همین دلیل نمی‌توان نقش سیاست‌های دیگر را در مقابل کشور نادیده گرفت. اقتصاد در دو دهه گذشته در روندی قرار گرفته که بیش‌ازپیش برندگان و بازندگان آن از یکدیگر دور شدند؛ برندگان این سیستم عمدتاً صاحبان سرمایه‌های مالی و تجاری هستند و بازندگان، توده فقیر جامعه و همین امر اقتصاد را آسیب‌پذیرتر کرده است. در حال حاضر اقتصاد ایران تا حد زیادی واردات محور و وابسته به درآمدهای طبیعی است. حتی در بخش صادرات محصولات کشاورزی نیز باید مدنظر داشت که قیمت پایین آب مزیت رقابتی آن را فراهم کرده و اگر قیمت آب واقعی شود، این مزیت هم از بین می‌رود و حتی بخش مهمی از محصولات کشاورزی دیگر صرفه اقتصادی نخواهند داشت.»

این اقتصاددان افزود: «درحالی‌که بخش مهمی از تولیدات کشاورزی وابسته به ماشین‌آلات هستند و با توجه به اینکه بیشتر این ماشین‌آلات از خارج وارد می‌شوند، چنانچه تصمیم دونالد ترامپ بر واردات آن اثر بگذارد، تولید کشاورزی هم می‌تواند دچار مخمصه شود. البته اشتباه دولت تنها امیدواری زیاد به برجام نیست، مشکل اصلی عدم کنترل قیمت ارز است؛ زیرا حتی اگر تحریم‌ها دامن این بخش را هم نگیرد، افزایش قیمت دلار، با افزایش هزینه واردات و درنهایت قیمت تمام‌شده کالا همراه می‌شود.»

به گفته او در این شرایط دولت باید اقدام به پرداخت یارانه به تولیدکننده و مصرف‌کننده داخلی کند تا همچنان چرخه تولید داخلی در گردش باشد.

مدرس دانشگاه الزهرا پیش‌بینی کرد: «احتمالاً در آینده نزدیک امواج پرقدرت تورمی دوباره به ساحل اقتصاد برخورد کند و توقع می‌رود دولت برای این مسئله تدبیری بجوید. اقتصاد ایران را نباید بی‌برنامه رها کرد و تصمیم‌های آن را به بازار سپرد چراکه آنگاه ضربه‌پذیر خواهیم بود. متأسفانه هم‌اکنون برنامه‌ای از سوی دولت مشاهده نمی‌شود و همین می‌تواند مشکلات را دوچندان کند.»

راغفر گفت: «اکنون تصویر امیدوارکننده‌ای دیده نمی‌شود، اما دولت می‌تواند با تغییر جهت‌گیری اقتصادی خودش شرایط را برای بهبود تولید و رفاه اجتماعی آماده کند. نگاه به اقتصاد نباید بر مبنای سودآوری صرف باشد و باید آن را به‌گونه‌ای اداره کرد که همه از آن منتفع شوند. بزرگ کردن اقتصاد یعنی افزایش منفعت گروه‌های اجتماعی گوناگون از کیک اقتصاد.»/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید