Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی اعلام کرد:

افزایش نرخ نهاده‌های کشاورزی در مقابل نرخ پایه گندم

ایانا-فارس : گرچه نرخ نهاده‌های کشاورزی بالا رفته است٬ اما نرخ گندم هنوز تغییری نکرده است و همان نرخ پایه سال گذشته است.

افزایش نرخ نهاده‌های کشاورزی در مقابل نرخ پایه گندم

به گزارش «ایانا» علاءالدین خادم درباره وضعیت تولید گندم در استان فارس، گفت: کشاورزان با وجود خشک‌سالی در استان فارس، اهمیت تولید گندم در این مرزوبوم را درک کردند و در راستای تولید گندم به جهت استراتژیک بودن لبیک گفتند؛ بنابراین جا دارد دولت از کشاورزان حمایت همه‌جانبه به‌عمل آورد.

نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای تصریح کرد: امسال برخلاف هرسال دولت نرخ جدیدی را برای گندم اعلام نکرده است و از همین رو متأسفانه دولت امسال نرخ پایه سال گذشته گندم را برای گندم سال جدید اعلام کرده است که این امر با اقتصاد تولید کشاورزان همخوانی ندارد؛ زیرا این نرخ جوابگویی هزینه‌های تولید ازجمله کود، بذر و سم نیست.

وی افزود: زمانی که نرخ نهاده‌های کشاورزی ازجمله کود، سم و بذر افزایش داشته است، منطقی نیست که نرخ پایه گندم به مانند سال گذشته تعیین شود و کشاورزان در استان فارس که سهم بسزایی در تولید گندم دارند؛ از این موهبت بی‌نصیب باشند و این در حالی است که عدم تعیین نرخ جدید برای طلای سرخ در سال جدید انگیزه تولید گندم را میان کشاورزان کاهش می‌دهد.

 

ماندگاری در چرخه تولید گندم نیازمند ایجاد صرفه اقتصادی

خادم افزود: ماندگاری در چرخه تولید گندم نیازمند ایجاد صرفه اقتصادی برای تولیدکننده است و در غیر این صورت کشاورزان به کشت‌های دیگر سوق داده می‌شوند و این در حالی است که اگر تصمیم گرفته شده درباره نرخ گندم اصلاح نشود، اثرات منفی در جریان تولید ایجاد می‌کند.

نماینده مردم سپیدان در مجلس ادامه داد: در کمیسیون کشاورزی بهارستان موضوع نرخ گندم نیز مطرح شده است؛ اما تصمیم نهایی برای تغییر این نرخ‌گذاری با دولت است؛ بنابراین برای رفاه اقتصادی کشاورزان این مهم ضروری است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یادآور شد: کاهش ضریب اطمینان کالاهای استراتژیک با وابستگی به واردات گندم رقم می‌خورد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید