Iranian Agriculture News Agency

فراخوان اتحادیه‌ها به حضور مؤثر در نظام بین‌الملل بازار کشاورزی

مجمع عالی تشکل‌های کشاورزی در تعاون روستایی تشکیل می‌شود

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در دیدار با مدیران عامل اتحادیه‌های مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران، نکاتی را که باید در دستور کار تشکل‌های زیرمجموعه این سازمان در دوره جدید کاری قرار گیرد، تشریح کرد.

مجمع عالی تشکل‌های کشاورزی در تعاون روستایی تشکیل می‌شود

رئیس جدید هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در دیدار با مدیران عامل اتحادیه‌های تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران به تبیین پارامترهای راهبردی، مأموریت‌ها و چشم‌انداز و همچنین نکات و توصیه‌هایی که می‌تواند منجر به توسعه اقتصادی شرکت‌های تعاونی زیرمجموعه شود، پرداخت.

حسین شیرزاد، سرمایه پذیر کردن اتحادیه‌ها را امری ضروری در این زمینه برشمرد و گفت: اتحادیه‌ها باید با اتخاذ تدابیر لازم در امور مدیریت مالی تشکل‌ها‌، ارتباط خود را با سیستم بانکی کشور افزایش دهند.

وی پیگیری ایجاد شرکت‌های مدیریت واردات و صادرات بازرگانی مانند «بتکا» که به امر توسعه و تسهیل صادرات محصولات کشاورزی تولیدی کمک کنند را ازجمله اولویت‌های دیگری برشمرد که باید در دستور کار برنامه‌ریزی اتحادیه‌ها قرار بگیرد.

رئیس هیئت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، استفاده از بازتولید سرمایه اجتماعی در کنار دارایی‌های غیرمولد سازمان ‌را به‌عنوان یکی دیگر از راهکارها، مورد توجه قرار داد و گفت: اگر اتحادیه‌ها به استفاده از این قبیل دارایی‌ها اقدام کنند، با توجه به روند رو به رشد استهلاک دارایی‌های غیرمولد، وضعیت اقتصادی اتحادیه‌ها در صورت‌های مالی و جریان نقدینگی ارتقا می‌یابد.

وی درباره راهکارهای استفاده از دارایی‌های غیرمولد، به شیوه‌هایی مانند استفاده از لیزینگ‌های مدت‌دار اشاره کرد و بازمهندسی ترازنامه با استفاده از تجدید ارزیابی دارایی‌ها را موردبحث قرار داد.

شیرزاد با اشاره به معضل هیئت‌مدیره چرخشی در برخی از اتحادیه‌ها گفت: هیئت‌مدیره چرخشی با نفی اصل حاکمیت شرکتی و کاستن از اعتماد بانک‌ها و حتی وزارتخانه و معاونت‌های تخصصی آن، توان خود اتحادیه‌ها را در رایزنی‌های صنفی و مجاری سازمانی مربوطه کاهش می‌دهد. کمااینکه تعدد در عضویت هیئت‌مدیره شرکت‌های مختلف تبعات حقوقی و اقتصادی و اجتماعی نیز دارد.

شیرزاد درعین‌حال از مراعات ساختار سلسله مراتبی در تشکل‌ها و اتحادیه‌ها دفاع کرد و یادآور شد، اهمیت این مسئله را در شورای مدیران سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نیز متذکر خواهد شد.

رئیس هیئت‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در این دیدار صمیمی مسئله رویدادهای اخیر منطقه‌ای و رفتار خصمانه ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با برجام را نیز نادیده نگرفت و خواستار توجه مدیران عامل اتحادیه‌های مرکزی به حوزه بین‌الملل بازار کشاورزی و استفاده از تمام ظرفیت‌ها در این زمینه شد و گفت: به‌طور مثال از آنجا که برخی محصولات کشاورزی کشورمان از تعدادی کشورها وارد می‌شود که با آن‌ها مراودات تجاری نزدیک و همچنین تعهدات تجاری فی‌مابین داریم. انتظار می‌رود اتحادیه‌ها در انعقاد تفاهم‌نامه‌های مؤثر در تبادل دوجانبه محصولات، مسئولانه و هوشمندانه عمل کنند.

شیرزاد در واکنش به نظرات و دیدگاه‌های مطرح‌شده از سوی مدیران تشکل‌های حاضر از تشکیل مجمع عالی تشکل‌های کشاورزی در سازمان تعاون روستایی خبر داد و افزود: این مجمع عالی می‌تواند به مانند کنفدراسیون بخش خصوصی کشاورزی عمل کند و در مقاطع زمانی تعریف شده مشاوره و دیدگاه‌های لازم را نیز با وزیر جهاد کشاورزی در میان گذارد.

وی در این دیدار به برخی اولویت‌های دیگر مانند ساماندهی استفاده از تسهیلات فاینانس، یوزانس و ریفاینانس و مشوق‌ها از مجرای اتحادیه‌های مرکزی همچنین استفاده تعاونی‌های کشاورزی دانش‌بنیان در زیرمجموعه اتحادیه‌ها از فرصت‌هایی که توسط بانک مرکزی برای وزارت جهاد کشاورزی فراهم شده است، اشاره کرد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید