Iranian Agriculture News Agency

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی خبر داد؛

تجاری‌سازی تولید غذای زنده آبزیان در استخرهای خاکی

ایانا-آذربایجان غربی : مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی عنوان کرد که پرورش آرتمیا اورمیانا به‌عنوان غذای زنده آبزیان با همکاری مرکز آرتمیای کشور در استخرهای خاکی استان آذربایجان غربی تجاری‌سازی شد.

تجاری‌سازی تولید غذای زنده آبزیان در استخرهای خاکی

معصوم فصیح در اولین کنفرانس و کارگاه ملی غذای زنده در ارومیه گفت: آبزی‌پروری در آذربایجان غربی رشد خوبی داشته و در این باره برنامه‌هایی با جهاد کشاورزی هدف‌گذاری شده است. با توجه به وابستگی صنعت آبزی‌پروری ازجمله پرورش میگو به سیست آرتمیا و واردات غذای زنده به کشور، پرورش در استخرهای خاکی در استان مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس از طرح‌های موفق آبزی‌پروری به شمار می‌رود، افزود: سازمان شیلات ایران به‌عنوان متولی آبزی‌پروری ضروری دانست با سیاست‌گذاری علمی و مسئولانه و با اجرای برنامه‌های راهبردی از پتانسیل‌های بالقوه در مسیر توسعه پایدار بهره‌برداری کرده و با اجرای پروژه‌های مختلف نسبت به شناسایی و پتانسیل‌یابی مناطق مستعد به‌منظور تولید آرتمیا در استخر خاکی اقدام کند.

فصیح با اعلام اینکه از سال ۹۰ پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی آغاز شده، به طرح پایلوت پرورش آرتمیا اورمیانا در استخرهای خاکی فسندوز اشاره و اظهار کرد: مجتمع با سرمایه‌گذاری سازمان شیلات ایران و باهدف پرورش ماهیان گرم‌آبی در سال 74 در دشت فسندوز واقع در ضلع جنوبی دریاچه ارومیه احداث و در سال 76 فاز اول آن به بهره‌برداری رسید، اما پس از خشک‌سالی متوالی و عدم تأمین آب موردنیاز مجتمع تکمیل این طرح از سال 82 به حالت راکد درآمد.

وی به دلایل انتخاب دشت فسندوز برای اجرای این طرح اشاره و ادامه داد: دسترسی به منبع دارای شوری بین 20 تا 120 گرم در لیتر، دمای بالا، فصول خشک و نرخ تبخیر زیاد در منطقه، وجود اراضی فاقد کشت و مسطح و دارای شیب ملایم، میزان نفوذپذیری بسیار کم خاک، دسترسی به منابع انرژی، امنیت مناسب منطقه، وجود جاده به‌منظور دسترسی آسان، سردخانه با امکان ایجاد دمای منفی 18 درجه و... ازجمله دلایل انتخاب مجتمع دو هزار هکتاری فسندوز برای تولید آرتمیا هستند.

فصیح، به آمار تولید سیست و بیومس در استخرهای خاکی فسندوز اشاره و تصریح کرد: در سال ۹۵ شاهد تولید سه هزار و ۶۰۰ کیلوگرم بیومس و ۲۰۰ کیلوگرم سیست و همچنین در سال ۹۶ شاهد تولید ۶۰۰ کیلوگرم بیومس و ۱۷۰ کیلوگرم سیست در این استخرها بودیم.

مدیر شیلات و آبزیان استان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته؛ تا سال 1404 به تولید 26 تن غذای زنده در صنعت آبزی‌پروری نیاز داریم که در حاضر 10 تا 15 تن از این میزان وارد کشور می‌شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید