Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس:

باید الگوهای مدیریت کم‌آبی در کشور احیأ شوند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، معتقد به اجرای الگوی عدم کشت در کشور با توجه به بحران کم‌آبی است و باید این بحران را باور کنیم.

باید الگوهای مدیریت کم‌آبی در کشور  احیأ شوند

به گزارش «ایانا» عبدالله حاتمیان، درباره اصلاح الگوی کشت در کشور، اظهار داشت: در مناطق و خشک و نیمه‌خشک دنیا قرار داریم و اقلیم کشور خشکی، سرمازدگی، دماهای بالا، کم‌آبی و خشک شدن قنات‌ها را نیز همواره به همراه دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهترین شیوه با محیط کشور داشتن الگوی کشت است، گفت: در کنار این الگو باید برخی اقدامات صنعتی، معدنی و تغییر کشت و عدم کشت را داشته باشیم و در حال حاضر ضرورت این موضوع بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برخی نقاط کشور چمن کاشته می‌شود که هر سه روز نیاز به آبیاری دارد، ادامه داد: در بازدید از استان خراسان جنوبی شاهد بودیم چندین هزار هکتار پنبه کشت شده بود که نیاز دارد هر هشت روز یک‌بار آبیاری شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه با توجه به ریزگردها و کم‌آبی‌ها هنوز به این باور نرسیده‌ایم که در کشور کم‌آبی داریم و قنات‌ها در حال خشک شدن هستند، عنوان کرد: آب شرب 450 روستا در خراسان رضوی و 400 روستا در استان خراسان جنوبی با تانکر تأمین می‌شود، هنوز این حقایق را باور نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه نیازمند این الگوی صحیح و با برنامه‌ریزی دقیق در زمینه کشت محصولات کشاورزی هستیم برای مثال دولت اعلام کند در خراسان جنوبی کشاورزی آبی به 10 درصد کاهش پیدا کند، تصریح کرد: دولت در چنین برنامه‌ای می‌تواند سازمان‌های ایدرو و ایمیدرو را موظف کند تا درباره صنایع بدون نیاز به آب، کم‌آب‌بر و معادن سرمایه‌گذاری کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه لازم است تا در رفتار خود نسبت به اقلیم کشور تغییر داشته باشیم، خاطرنشان کرد: محوریت صحبت‌های من الگوی عدم کشت است، برای مثال دولت در چنین برنامه‌ای باید اعلام کند تا معادن در استان خراسان جنوبی مطالعه و شناسایی شوند باید نوع دیدگاه سازوکار برای مقابله با اقلیم خشک باشد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید