Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام:

ریزگردها باروری دام‌ها کاهش می‌دهند

ایانا-ایلام : مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد: بر اثر وجود ریزگردها، دام‌ها بیمار شده و این امر باعث کاهش باروری، سقط‌ جنین، کاهش تغذیه دام و بالطبع کاهش وزن دام می‌شود.

ریزگردها باروری دام‌ها  کاهش می‌دهند

سال‌هاست که گردوغبار میهمان استان‌های غربی به‌ویژه ایلام است، این پدیده علاوه بر تأثیرات مخرب روی انسان‌ها، هزینه‌های اقتصادی نیز دربر دارد؛ به‌طوری‌که این ریزگردها بر سلامتی حیوانات نیز تأثیر منفی می‌گذارد و چرخه زادوولد آن‌ها را بر هم زده و حتی باعث تلف شدن حیوان می‌شود. به گفته کارشناسان، بروز مشکلات تنفسی و تهویه نامطلوب هوا در واحدهای پرورش صنعتی طیور و مرغداری‌ها زمینه ‌را برای ابتلا و شیوع انواع مختلف بیماری‌ها هموار می‌کند، همچنین به دلیل تحریک گردوغبار و یا ایجاد استرس در دام‌های سبک و سنگین، بسیاری از بیماری‌های دامی بروز می‌کند. ریزگردها وارد مجاری تنفسی شده و به شش‌ها صدمه وارد می‌کند و شرایط را برای عفونت‌های میکروبی فراهم می‌سازند، به همین دلیل این بیماری را dust pneumonia یا پنومونی گردوغبار می‌نامند. این بیماری در گوسفندان و بزها نیز می‌تواند مشکل‌آفرین باشد به‌طوری‌که در این قبیل دام‌ها عامل باکتریایی می‌تواند با برخی از ویروس‌ها مانند پاراآنفلوآنزا نیز توأم شود که در آن صورت با افزایش شدت بیماری میزان واگیری بالا می‌رود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام دراین‌باره به ایانا می‌گوید: استان ایلام به دلیل شرایط جغرافیایی با کشور عراق و استان خوزستان هرساله شاهد ورود توده‌های گردوغبار و ریزگردها به استان است که این عامل باعث تأثیرات منفی بر روی دام‌های سبک استان می‌شود.

قاسم رستم‌زاد افزود: ریزگردها باعث آلوده شدن و تغییر کیفیت و در کل کاهش گیاهان مرتعی و مواد خوراکی مورد نیاز دام می‌شود که با تعلیف و استنشاق هوای آلوده توسط دام سبب بیماری‌های تنفسی و گوارشی می‌شود.

رستم‌زاد با بیان اینکه بر اثر وجود این ریزگردها، دام‌ها بیمار شده و این امر باعث کاهش باروری، سقط‌ جنین، کاهش تغذیه دام و بالطبع کاهش وزن دام می‌شود، افزود: همچنین به علت استرس و کاهش مقاومت دام‌ها، اثربخشی واکسن‌ها تا حدودی پایین آمده و احتمال بروز بیماری‌های عفونی بالا می‌رود و درنهایت باعث کاهش تولید شیر خام و گوشت قرمز می‌شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید