Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان:

۹۵ درصد دشت‌های آبی هرمزگان ممنوعه شد

ذخیره سدهای اصلی استان به زیر پنج درصد رسیده است

ایانا-هرمزگان : مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: با توجه به تداوم دو دهه خشک‌سالی، کاهش میزان بارش‌ها و نیز شرایط بی‌آبی و کم‌آبی از ۷۴ دشت این استان ۵۴ دشت ممنوعه شد.

۹۵ درصد دشت‌های آبی هرمزگان ممنوعه شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: با توجه به تداوم دو دهه خشک‌سالی، کاهش میزان بارش‌ها و نیز شرایط بی‌آبی و کم‌آبی از ۷۴ دشت این استان ۵۴ دشت ممنوعه شد.

«هوشنگ ملایی» با اعلام این خبر گفت: بقیه دشت‌های آبی هرمزگان نیز از لحاظ ظرفیت آب زیرزمینی ضعیف بوده و به علت شوری آب، بدون استفاده هستند.

وی اظهار کرد: حفر چاه‌های جدید، توسعه منابع آبی و افزایش برداشت آب از چاه‌های بهره‌برداری در دشت‌های دارای بیلان منفی و ممنوعه، مجاز نیست.

مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان تصریح کرد: در دوره اندازه‌گیری دشت‌های کردی شیرازی، فارغان و سرزه خاروک در طول ۲۰ سال خشک‌سالی بیشترین افت سطح آب را داشتند.

ملایی خاطرنشان کرد: بحران خشک‌سالی، کاهش ۸۰ درصدی نزولات جوی و کاهش ۹۵ درصدی روان‌آب‌ها نسبت به سال گذشته در استان نه‌تنها منجر به کمبود آب از نظر کمی شده، بلکه بر کیفیت آب نیز تأثیرات منفی گذاشته است.

وی همچنین به وضعیت ذخیره سدهای استان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ذخیره سدهای اصلی استان به زیر پنج درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ادامه داد: در حال حاضر میزان حجم مفید سد استقلال میناب با ذخیره ظرفیت کل ۲۴۰ میلیون مترمکعب آب به دو درصد رسیده که تا خردادماه امسال وارد حجم مرده می‌شود.

ملایی با بیان اینکه همچنین سدهای شمیل و نیان نیز با ظرفیت کل ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب دارای پنج درصد حجم مفید است، افزود: در طول دو دهه خشک‌سالی و کاهش میزان بارندگی، سدهای این استان هم‌اکنون با چالش بسیار جدی روبه‌رو هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان عنوان کرد: تأمین آب هرمزگان از منابع آب سطحی و زیرزمینی، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف شرب، صنعتی و کشاورزی است که کاهش ۲۰ درصدی در بخش شرب، صنعت و سطح زیر کشت در بخش زراعی در دستور کار است.

ملایی افزود: بزرگ‌ترین دغدغه هرمزگان تأمین آب شرب شهرها و روستاهای استان به‌ویژه شهرهای بندرعباس و بندرخمیر با جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفر است.

وی یادآور شد: کف شکنی و جابه‌جایی ۴۰۰ حلقه چاه برای تأمین آب شرب روستاها و شهرهای هرمزگان با هماهنگی صورت‌گرفته در شورای حفاظت منابع آب، در دستور کار قرار دارد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید