Iranian Agriculture News Agency

معاون رئیس‌جمهوری:

نخلستان‌های شادگان احیا می‌شوند

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به خشک شدن نخلستان‌ها در حوزه‌های آبی مارون و جراحی گفت: خشک شدن 13هزار هکتار از نخلستان‌های شادگان تولید، اشتغال و معیشت مردم منطقه را به خطر انداخته به همین دلیل احیای این نخلستان‌ها در دستور کار است.

 محمدباقر نوبخت روز جمعه در حاشیه بازدید نخلستان‌های شهرستان شادگان اظهار کرد: به‌منظور احیاء دوباره نخلستان‌های شادگان 150میلیارد ریال برای مطالعه و اجرای طرح انتقال آب از رودخانه کارون به جراحی در نظر گرفته‌شده است.

وی افزود: به دلیل اهمیت موضوع از مواد 12 و 13 برنامه بودجه و از اعتبارات ویژه می‌توانیم اعتبارات خاصی برای برطرف شدن مشکل آب نخلستان‌های شادگان اختصاص دهیم تا این منطقه را دوباره احیا کنیم.

نوبخت ادامه داد: انتقال آب به شادگان از 2 روش مورد بررسی قرار گرفت که راه نخست انتقال آب از حوزه رودخانه کارون به رودخانه‌های مارون و جراحی و روش دوم انتقال آب به شادگان از کانال ویژه کانون ریزگردهاست.

وی افزود: برای برطرف کردن مشکل آب به نخلستان‌های شادگان به‌صورت ویژه و سریع سعی می‌کنیم با انتقال آب از رودخانه کارون به کانال ریزگردها و انتقال آن به نهر منصوره و جراحی آب کشاورزی و نخلستان‌های منطقه را تأمین کنیم.

**نقاط فوق بحرانی ریزگردها زیرکشت قرار گرفته است

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: در گام نخست مهار ریزگردها از 42 هزار هکتار زمین‌های کانون ریزگرد آغاز و تاکنون 35 هزار هکتار آن زیر کشت نهال قرار گرفته و اکثر نهال‌ها نیز سبز شده‌اند.

نوبخت گفت: یک هزار و 100 میلیارد ریال برای طرح نهال‌کاری در مناطق فوق بحرانی ریزگردهای خوزستان هزینه شده و در حدود 2 هزار میلیارد ریال نیز برای نهر و کانال انتقال آب از کارون اختصاص می‌یابد که از آن برای احیای نخلستان‌های شادگان به‌صورت فوری استفاده می‌شود.

نوبخت روز گذشته پس از بازدید از مقره های برق در شهر اهواز و متروی این شهر، در نخستین جلسه اقتصاد مقاومتی سال 97 استان خوزستان حضور یافت و از نزدیک در جریان مشکلات مختلف این استان قرار گرفت.

در ادامه این سفر روز جمعه نوبخت پس از بازدید از کانون‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز، از نخیلات شادگان نیز بازدید کرد و در جریان مشکلات این شهرستان قرار گرفت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید