Iranian Agriculture News Agency

خبر خوش رئیس سازمان دامپزشکی کشور؛

آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان تحت کنترل است

ایانا-فارس : رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان که در دو سال گذشته 23 استان کشور را آلودگی کرده بود، در سال 97 تحت کنترل قرار گرفته و اکنون گزارش‌هایی به شکل جزئی و پراکنده از حوزه روستایی و بومی ارائه شده است.

آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان تحت کنترل است

علیرضا رفیعی‌پور در نشست خبری خود در شیراز گفت: استان فارس به دلیل دارا بودن رتبه یک کشور در تولیدات عشایر و رتبه دوم کشور در تولیدات دامی دارای اهمیت است.

علیرضا رفیعی‌پور با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیش از ۷۰ درصد بیماری‌های نوپدید، بازپدید و عفونی دنیا از دام به انسان منتقل می‌شود گفت: با تلاش مجموعه ۳۸ هزار نفری دولتی و خصوصی سازمان دامپزشکی کل کشور شاهد کاهش سالانه این بیماری‌ها و همچنین کاهش 18 درصدی در کشور نسبت به سال 95 بودیم.

این مقام مسئول افزود: تجهیزات و امکانات سازمان دامپزشکی در حوزه جغرافیایی روستایی، عشایر، شهرستانی، استانی و ملی در خدمت کنترل بیماری‌ها است و سالانه بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه بیت‌المال به خرید امکانات دامپزشکی متعلق به واکسن‌ها تعلق می‌گیرد.

وی عنوان کرد با هدف تولید دام، طیور و آبزیان ایمن و در نتیجه محصولات و فرآورده‌های خام ایمن، تمام واکسن‌های لازم برای کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیماری‌های دامی برای سال 97 پیش‌بینی شده است.

این مقام مسئول گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان که در دو سال گذشته 23 استان کشور را آلودگی کرده بود، در سال 97 تحت کنترل قرار گرفته و اکنون گزارش‌هایی به شکل جزئی و پراکنده از حوزه روستایی و بومی ارائه شده است.

وی در همین راستا گفت: شناسایی و نابودی سویه جدید این بیماری در گیلان در سال 96 از اقدامات بسیار مهم در کنترل بیماری بود.

رفیعی‌پور با اشاره به تب کریمه کنگو و اهمیت آن، افزود: اگرچه تب کریمه کنگو بیماری خطرناک و مهلکی است و انسان مبتلا تنها 50 درصد شانس زنده ماندن را دارد، اما با رعایت نکات ساده می‌توان از این بیماری ایمن ماند. در این راستا دامپزشک، دامدار و افرادی که در کشتارگاه کار می‌کنند اول باید با لوازم حفاظت فردی خود را محصور کنند و در دامداری‌ها و محل پرورش دام، کنه‌ها از بین ببرند و در حوزه جامعه انسانی ذبح دام در کشتارگاه یا توسط قصابان آموزش‌دیده در محیط روستایی و تحت نظر دامپزشکی صورت گیرد.

او افزود: ذبح دام در کشتارگاه بسیاری از بیماری‌های خطرناک ازجمله تب کریمه کنگو، تب مالت و بیماری سیاه‌زخم را کنترل می‌کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگر از سخنان خود به اهمیت مقابله با جنگ روانی دشمن با رونق اقتصادی در کشور اشاره و افزود: انواع و اقسام لبنیات تولیدی ایران به کشورهای مختلف ازجمله آمریکا صادر می‌شود، در حوزه آبزیان در سال 96 بیش از ۲۷ هزار تن میگو و صدها تن ماهیان پرورشی مثل ماهی قزل‌آلا صادر شد. باید در استان‌های مرزی ازجمله استان فارس با رایزنی و دیدارهای دیپلماتیک استانداران، زمینه صادرات بیش‌ازپیش محصولات دامی، طیور و آبزیان تولیدی ایران به سایر کشورها فراهم شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید