Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک:

حمایت مجلس و دولت از قنوات در حوزه آبخیزداری

ایانا-خراسان جنوبی : معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک گفت: در خصوص قنوات هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم اما نگاه مجلس و دولت در سال 97 به حمایت از قنوات در حوزه آبخیزداری بهتر از سال گذشته است.

حمایت مجلس و دولت از قنوات در حوزه آبخیزداری

علی مراد اکبری در حاشیه بازدید از پروژه آبیاری تحت فشار (زیرسطحی) چاه احسان‌بیکی نهبندان در خراسان جنوبی، افزود: در بودجه سال 97 توجه به آبخیزداری و آبخوان‌داری نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته‌است.

وی افزود: استان‌هایی از جمله خراسان‌جنوبی که اوضاع مستعدتری برای ذخیره روان‌آب‌ها دارند باید ابتدا استعدادها و آسیب‌ها را شناسایی کرد.

اکبری عنوان کرد که به وزارت جهاد کشاورزی توصیه می‌کنیم در راستای اشتغال پایدار برای منطقه خراسان جنوبی این مساعدت را داشته باشند.

اعتبار ویژه‌ای برای انتقال آب از قنوات تا مزارع اختصاص خواهد یافت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به قول معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک نسبت به اختصاص اعتبارات موجود به اجرای لوله کشی از مظهر قنات تا مزارع برای قنواتی که به خشکسالی دچار شدند گفت: در این زمینه طرح مطالعاتی از قنوات سطح استان به ویژه حوزه نهبندان و سربیشه تهیه و در اختیار معاون وزیر قرار خواهیم داد.

هاشم ولی‌پور مطلق تعداد قنوات استان را بیش از 3 هزار مورد عنوان کرد و افزود: حجم عملیات قنوات بسیار گسترده، اما اعتبارات محدود است؛ بنابراین توان اینکه تمامی قنوات اصلاح شود موجود نیست.

وی خاطرنشان کرد: تعداد 230 قنات در وهله نخست در حوزه شهرستان‌های نهبندان و سربیشه اعتبار دریافت خواهند کرد.

مدیریت سیلاب‌ها راه مبارزه با خشکسالی در خراسان‌جنوبی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: برای مبارزه با خشکسالی باید سیلاب‌ها را مدیریت کنیم.

علیرضا نصرآبادی نیز در این بازدید با بیان اینکه خراسان‌جنوبی دومین استان بیابانی کشور است، اظهار کرد: ۱۹ سال خشک‌سالی داریم که با کمترین هزینه و بیشترین بازده با عملیات‌های آبخیزداری می‌توانیم این مشکل را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: سازه سد فتح‌آباد پس از اجرایی شدن با اولین سیل پر آب شده و این نشان دهنده درستی این عملیات است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه هیچ وقت سیلاب را تهدید نمی‌دانیم ادامه داد: سامانه بارانی در استان به ۷ یا ۸ روز محدود و در استان ۷.۵ ملیون متر مکعب پروژه‌های آبخیز داری قابلیت اجرایی دارد که ۱.۵میلیون آن اجرا شده است.

نصرآبادی تصریح کرد: جامعه روستایی شاغل در بخش کشاورزی وابسته به آب هستند که با عملیاتی شدن این پروژه‌های آبخیزداری جامعه روستایی افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن پروژه‌های آبخیزداری بسیاری از قنات‌ها احیا شده‌اند و به راحتی با مشکل سیلاب و کم آبی کنار آمده‌ایم و برای مبارزه با خشکسالی باید سیلاب‌ها را مدیریت کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید