Iranian Agriculture News Agency

سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب:

ایران در مرحله تنش آبی متداول

تعداد دشت‌های ممنوعه ایران از ۲۰ دشت در سال ۱۳۴۰ هم اکنون به ۳۵۴ دشت افزایش یافته است

ایانا- اقتصاد: انباشت 5 دهه سوء مدیریت، پیشی گرفتن سرعت روند کاهش منابع آب بر اقدامات ترمیمی، کم بودن فرصت ترمیم تا نقطه بی بازگشت حداکثر در طول برنامه ششم توسعه، حضور کمرنگ ذی نفعان بخش خصوصی، عدم هماهنگی کافی بین ارگان های مرتبط با مساله کاهش منابع آبی، وابستگی بیشتر راهکارها به امتیازات دولتی و استفاده نکردن از فرصت های طلایی دوران توانمندی مالی کشور برای نگهداری و احیای منابع آب از جمله تنگناهای عمده مساله کم آبی در کشور است.

ایران در مرحله تنش آبی متداول

برنامه‌های گذشته کشور در مسیر حفاظت از منابع آبی نبوده و همین امر باعث شده تا امروز ایران در مرحله تنش آبی متداول قرار بگیرد. سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب با بیان این موضوع در میزگرد اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، الزامات و راهکارها در یازدهمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران، گفت: تعداد چاه‌های آب ایران در سال 1340 حدود 47 هزار حلقه بود که این تعداد در حال حاضر به 800 هزار حلقه افزایش یافته که از این تعداد حلقه چاه، 42 درصد غیرمجاز هستند.  

محمد حسین شریعتمدار ادامه داد: ازسوی دیگر تعداد دشت‌های ممنوعه ایران از 20 دشت در سال 1340 هم اکنون به 354 دشت افزایش یافته و این در شرایطی است که میزان روان آب‌ها نیز در 15 سال گذشته از 86 میلیارد مترمکعب به 46 میلیارد مترمکعب کاهش یافته و این‌ها نشان‌دهنده آن است که اکنون در مرحله تنش آبی متداول قرار داریم.  

او ادامه داد: انباشت 5 دهه سوءمدیریت، پیشی گرفتن سرعت روند کاهش منابع آب بر اقدامات ترمیمی، کم بودن فرصت ترمیم تا نقطه بیبازگشت حداکثر در طول برنامه ششم توسعه، حضور کمرنگ ذی‌نفعان بخش خصوصی، عدم هماهنگی کافی بین ارگانهای مرتبط با مساله کاهش منابع آبی، وابستگی بیشتر راهکارها به امتیازات دولتی و استفاده نکردن از فرصتهای طلایی دوران توانمندی مالی کشور برای نگهداری و احیای منابع آب از جمله تنگناهای عمده مساله کم آبی در کشور است.

سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب، با بیان اینکه مدیریت منابع آب باید به بخش خصوصی واگذار شود، یادآوری کرد که در کشور مدیریت منابع آبی وجود ندارد، اعتبارات بسیار غنی دولتی و یارانه یکی از مهم ترین عوامل ایجاد کم آبی بوده است. بسیاری از راهبردها و مصوبات طی 40 سال اخیر در کشور ما در جهت مصالح آب نبوده است، اما هنوز فرصت داریم و به نقطه بی‌بازگشت نرسیده‌ایم، ناامید نیستیم، اما نگران هستیم، دوره زمانی تحقق اهداف ما در برنامه ششم توسعه باید صورت گیرد.

او در ادامه با اشاره به اینکه خسارت سرمازدگی در کشور تاکنون 46 هزار میلیارد تومان بوده، گفت: کمبود آب و خشکسالی می‌تواند به مشکلات اقتصادی و تنازعات اجتماعی دامن بزند اما با برنامه ریزی می توان به یک راهکار عملی برسیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید