Iranian Agriculture News Agency

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها خبر داد:

اعتبار ۲۰۰ میلیون دلاری برای طرح‌های آبخیزداری

مثبت شدن سطح ایستایی آب با پروژه‌های جدید

ایانا-جامعه و فرهنگ: تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیون دلاری در دستورکار سال ۹۷ وزارت جهاد و سازمان جنگل‌ها قرار گرفته است.

 اعتبار ۲۰۰ میلیون دلاری برای طرح‌های آبخیزداری

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها صبح امروز گفت: تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیون دلاری در دستورکار سال ۹۷ وزارت جهاد و سازمان جنگل‌ها قرار گرفته است که امیدواریم با این تزریق اجرای طرح‌های آبخیزداری سرعت قابل توجهی پیدا کند.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها ناصر حیدری پوری معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها با اشاره به ارائه اعتبارات تملک ۲۰۰ میلیون دلاری برای اجرای عملیات و پروژه‌های آبخیزداری خاطرنشان کرد: این اعتبارات در دستورکار سال ۹۷ وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها قرار گرفته است که بازهم اولویت‌های ما با کمک استان‌ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به تبصره‌های ۱۸ و ۱۹ این مصوبه خاطرنشان کرد: از کل اعتبارات در این زمینه مجموعا ۳۰ درصد برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و همچنین بحث توازن منطقه‌ای براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه باید کسر شود که این رقم می‌توانست بسیاری از مشکلات در حوزه آبی را حل کند.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه در شرایط به وجود آمده اجرای پروژه‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شود اظهار کرد: امیدواریم عنایات مقام معظم رهبری در پایان سال ۹۷ دوباره شامل مجموعه طرح‌های آبخیز داری شود تا طرح‌ها به صورت مستمر اجرا شود.

حیدری پوری در ادامه عنوان کرد: برای اجرای عملیات آبخیز داری با تزریق اعتبار ۲۰۰ میلیون دلاری اجرای پروژه‌ها سرعت قابل توجهی خواهد گرفت.

وی در رابطه با رقم تخصیص بودجه به هر استان گفت: هنوز به طور دقیق نمی‌توان گفت که هر استان چقدر سهم دارد که این موضوع تا یک ماه آینده مشخص خواهد شد.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها در ادامه خاطرنشان کرد: خوشبختانه اعتبارات صندوق توسعه ملی به طور نقدی تخصیص می‌یابد که بعد از تنظیم موافقت نامه، اقدامات لازم برای تخصیص آن انجام خواهد شد.
ناصر حیدری پوری 0

حیدری پوری با اشاره به ارزیابی‌های صورت گرفته در سطح استان‌ها اظهار کرد: تجربه‌ها نشان می‌دهد اجرای طرح‌های آبخیز داری در این مقطع زمانی شاید راه کار اصلی برون رفت از بحران و شرایط خشکسالی باشد.

وی افزود: باید براساس اجرای طرح‌های آبخیزداری در هر هکتار ۵۲۰ متر مکعب آب ذخیره شود لذا در راستای اقداماتی که در گذشته انجام شد تا ۲ برابر دبی سطح آب رشد پیدا کرد و سطح ایستایی آب نیز روند مثبت به خود گرفت.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها گفت: در شرایط پیش رو در بحث کارگروه ملی سازگاری با کم آبی و خشکسالی قصد داریم سند راهبردی را تنظیم کنیم که دربر گیرنده وظایف دستگاه‌های متولی تولید و عرضه آب باشد و نقش‌ها، شاخص‌ها و برنامه زمانبندی را در آن داشته باشیم.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها در خصوص دیگر اقدامات برای مقابله با مشکل کم آبی گفت: سازگاری باید در حوزه‌های مختلف اتفاق بیافتد به طوریکه در بحث پوشش گیاهی در مناطق مختلف باید از نمونه‌های سازگار با محیط استفاده کرد و از طرفی راندمان آب را تا حد زیادی بالا برد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید