Iranian Agriculture News Agency

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان عنوان کرد:

باید ابریشم باف ناجور را مهار کنیم

نجات زاگرس نیازمند پروژه‌های بین‌المللی برای کنترل آفات است

ایانا-علم و محیط زیست: ابریشم‌باف ناجور اولین بار در نزدیکی این دریاچه دیده شد. این آفت علاوه بر درختان به مزارع نیز نفوذ کرده، آن‌ها را از بین می‌برد و به‌راحتی حالت اپیدمی پیدا می‌کند.

باید ابریشم باف ناجور را مهار کنیم

زاگرس زیر بار ریزگردها به‌سختی نفس می‌کشد، پروانه‌های کولی چرخ می‌زنند و  انواع کرم‌ها بلای جان بلوط‌ها شده‌اند. برای حفظ شریان حیات ایران چه باید کرد؟

مجید توکلی عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان به «ایانا» می‌گوید: در سال جاری بین 24 تا 25 کرم مختلف برگ‌خوار بلوط داریم که باید کنترل شوند.

او با اشاره به اینکه 50 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس دچار آفت شده‌اند، می‌افزاید: خسارات در مناطق مختلف بین 30 تا 100 درصد است. خوشبختانه بارش‌های شدید بهاری در سال جاری کمک کرد تا جمعیت این آفت تعدیل شود در غیر این صورت با خشکی و گرما شاهد طغیان برگ‌خوارهای بلوط بودیم.

آیا در سال‌های گذشته نیز آفت‌ها مشاهده شده‌اند و برای آن‌ها راهکاری اندیشیده شده است؟ این عضو هیئت‌علمی می‌گوید: برگ‌خوار بلوط در سال‌های قبل هم در منطقه حضور داشت که مدیریت نشده و برای رفع آن‌ها برنامه‌ای نیندیشیده‌ایم. همین امر سبب شده تا در سال‌های اخیر آن‌ها در عرصه‌های گسترده‌تری حضور داشته باشند و در سال‌های بعد با عدم رسیدگی به یک آفت تهدیدکننده زاگرس تبدیل شوند.

او با اشاره به اینکه برگ‌خوارها مرحله اول صدمه زدن به بلوط هستند، می‌افزاید: در مراحل بعدی شاهد چوب‌خوارها و در نهایت زوال این درختان هستیم. گرچه برگ‌خوارها بلوط را خشک نمی‌کنند اما پیامد آن به طغیان آفت منجر می‌شود.

او درباره گستره این آفات در زاگرس می‌گوید: در سابق آن‌ها در مناطقی محدود در شمال و جنوب زاگرس حضور داشتند اما در حال حاضر سراسر کوهستان از شمالی‌ترین نقطه تا بخش جنوبی آن در فارس را فراگرفته‌اند.

توکلی در همین رابطه از حضور آفت خطرناکی در اطراف دریاچه مریوان خبر داده و عنوان می‌کند: ابریشم‌باف ناجور اولین بار در نزدیکی این دریاچه دیده شد. این آفت علاوه بر درختان به مزارع نیز نفوذ کرده، آن‌ها را از بین می‌برد و به‌راحتی حالت اپیدمی پیدا می‌کند. این‌گونه که در اروپا به پروانه کولی معروف است،  به‌راحتی جابجا شده و حدود 500 تخم می‌گذارد که همگی تبدیل به لارو شده و طیف وسیعی از درختان را از بین می‌برند.

او می‌افزاید: این آفت می‌تواند دامنه فعالیت خود را به جنوب برساند و در این صورت با چالش جدید در زاگرس مواجه خواهیم شد.

این عضو هیئت‌علمی ادامه می‌دهد: در دو سال گذشته آفت شمشاد 40 میلیون اصله درخت ازاین‌گونه را از بین برد. این در حالی است که اگر ابتدا برای این آفت در چالوس چاره‌ای اندیشیده بودیم، به جنگل‌های گلستان، گیلان و کل مازندران سرایت نمی‌کرد. متأسفانه با عدم پیگیری و مدیریت هر جا شمشاد داشتیم این آفت نیز وجود داشت.

او در همین رابطه برخورد تخصصی و حرفه‌ای با آفت‌های جنگلی را خواستار شده و می‌گوید: جنگل یک اکوسیستم طبیعی است و ما نمی‌توانیم روشی که در خصوص باغ سیب و گلابی اجرا می‌کنیم در اکوسیستم طبیعی مانند جنگل پیاده کنیم. ما باید از افراد باتجربه و متخصص در این خصوص کمک بگیریم تا بتوانیم آن‌ها را حفظ کنیم.

توکلی می‌گوید: کنترل بیولوژیکی یکی از راهکارهای مقابله با آفت‌هاست. متأسفانه بسیاری از این آفت‌ها باوجود بومی بودن شناخته‌نشده‌اند که با شناسایی آن‌ها می‌توانیم از تجربه‌های جهانی در زمینه کنترل آن‌ها کمک بگیریم.

تعریف پروژه‌های ملی و بین‌المللی با موضوع آفات جنگلی از راهکارهای این عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان است که با بیان آن اضافه می‌کند: بخشی از پروژه‌های بین‌المللی باید برای حل این چالش اختصاص یابد. درخت بلوط فقط یک درخت نیست بلکه زندگی جانداران زاگرس به آن‌ها وابسته است بنابراین با حذف بلوط حیات سایر گونه‌ها نیز تهدید می‌شود.  

مسئولان از مشارکت جامعه محلی در مقابله با آفات سخن می‌گویند، مردم بومی چطور می‌توانند در این زمینه مشارکت داشته باشند؟ توکلی می‌گوید: حذف آفات یک کار فنی و تخصصی است و در این زمینه می‌توان به جامعه محلی آموزش داد به‌عنوان مثال درختی که خشک شده را نبرید زیرا در مقطعی کرم‌خورده و امکان حیات دارد.

او می‌افزاید: در مواردی نیز انجمن‌ها مجموعه دستورالعمل‌هایی را در قالب نوشتاری و تصویری در اختیار جامعه محلی قرار می‌دهند که می‌تواند به عدم قطع این درختان کمک کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید