Iranian Agriculture News Agency

یک زنبوردار قدیمی ایلام:

عسل‌مان باکیفیت است اما صادرات نداریم

صادرات به‌خصوص در مورد کالاهایی مانند عسل بسیار حساس، تخصصی و نیازمند حمایت و پیگیری است

آب و هوا، میزان بارش و به خصوص غبار و ریزگردها به شدت بر تولید عسل تاثیر دارند. یعنی هم بر میزان تولید عسل و هم بر کیفیت عسل تولید شده تاثیر منفی دارند.

عسل‌مان باکیفیت است اما صادرات نداریم

وقتی که وارد فضای کوچک 10 یا 12 متری مغازه می‌شوی فقط یک دیوار که از بالا تا پایین پر از برگه‌ها، گواهی‌نامه‌ها و تقدیرنامه‌هاست، جلب توجه می‌کند. بقیه دیوارها قفسه‌بندی شده و پر از ظرف‌های کوچک و بزرگ عسل است. یکی از طبقه‌ها فقط ظرف‌های شیشه‌ای دارد. وقتی از جلو نگاه می‌کنیم، ظرف‌ها لبالب از موم عسل است. اینجا فروشگاه و محل عرضه عسل طبیعی است، فروشگاه شیرمحمد کریمی که یکی از باسابقه‌ترین زنبورداران منطقه و بازنشسته آموزش و پرورش است. در کوچکی سمت چپ وجود دارد که به کارگاه باز می‌شود. البته فراوری و روند جدا کردن موم از عسل به شیوه دستی انجام می‌شود. این کارگاه هم خانوادگی اداره می‌شود و تمامی فرزندان و نوه‌های محمد کریمی هم در اداره این کارگاه سهیم هستند.

داخل قفسه‌ها قوطی‌های بزرگ و کوچکی است که برچسبی ندارد یا شاید برچسبش معلوم نیست. اما یکی از طبقه‌ها اختصاص به سوغات ایلام، شیرینی‌های محلی، روغن حیوانی گوسفندی و... دارد.

وقتی از سابقه زنبورداری و ارتباطش با آموزش و پرورش می‌پرسیم، کریمی لبخندی می‌زند و می‌گوید: من کشتی‌گیر هم بوده‌ام. اما علاقه زیادی هم به زنبورداری دارم. بیش از دو هزار کندوی زنبور عسل دارم و از سال‌های جوانی این کار را نجام می‌دادم.

او اضافه می‌کند: تا به امروز هم حدود یک هزار و 200 نفر را برای زنبورداری آموزش داده و تربیت کرده‌ام. البته در جشنواره‌ها و کارگاه‌های آموزشی خارجی هم شرکت کرده‌ام و موفقیت‌های بین‌المللی هم به دست آورده‌ام.

تعدادی از طبقه قفسه‌ها پر از شیشه‌های کوچک رنگی است. قیافه‌اش به عسل نمی‌ماند. وقتی از محتویات این شیشه‌ها می‌پرسیم،این زنبوردار می‌گوید: این‌ها فر‌آورده‌های عسل است. ما موم عسل طبیعی داریم که خودش یک دارو با خاصیت‌های بسیار زیاد است. گرده گل، ژل رویال، بَره موم، موم طبیعی و... از جمله فراورده‌های عسل است. روغن حیوانی هم که مکمل این داروخانه و عسل طبیعی است.

او اضافه می‌‌کند: تولید ما در سال حدود 30 تا 35 تن است. البته آب و هوا، میزان بارش و به خصوص غبار و ریزگردها به شدت بر تولید عسل تاثیر دارند. یعنی هم بر میزان تولید عسل و هم بر کیفیت عسل تولید شده تاثیر منفی دارند.
کندو عسل

کریمی نکات دیگری هم در مورد عسل‌های تولیدی و طبیعی بودن عسل‌ می‌گوید. او توضیح می‌دهد: نکته اول اینکه عسل‌ها را با توجه به نوع گیاه طبقه‌بندی می‌کنند. دیگر آنکه عسل طبیعی را کسی نمی‌تواند تشخیص بدهد ولی خود زنبورداران قادر به تشخیص آن هستند.

او اضافه می‌کند: عسل وحشی مرغوب‌ترین عسل در دنیاست که خاصیت دارویی دارد و برای افراد دیابتیک مناسب است. این نوع عسل بدون ساکاروز است و هر کیلوی آن حدود 300 هزار تومان قیمت دارد.

کریمی در مورد مشخصات دیگر عسل طبیعی می‌گوید: عسل مرغوب طبیعی کمتر از 40 یا 50 هزار تومان نیست. در واقع برای تولیدکننده این قیمت نهایی فروش است. بنابراین مصرف کننده برای خرید عسل طبیعی قیمتی بالاتر از این پرداخت می‌کند.

او اضافه می‌کند: عسل طبیعی خیلی رقیق نیست، رطوبت مطلوب برای نگهداری عسل 13 است. وقتی عسل رقیق‌تر باشد یعنی رطوبت آن بالاتر است. عسل تیره‌تر به معنای داشتن املاح بیشتر است. عسل در اثر تغییر حرارت و میزان رطوبت ممکن است کدر شود و به اصطلاح شکرک هم بزند. اما اگر شکرک خیلی نرم و خمیری شکل باشد عسل طبیعی است و شکر ندارد. اما اگر شکرک سفت و به شکل ابنباتی باشد عسل مرغوب نیست.

کریمی در مورد بازار عسل در داخل و خارج از کشور می‌گوید: عسل ایران به خصوص منطقه ایلام یک عسل باکیفیت و بسیار مرغوب است. ما به تمام نقاط ایران هم عسل ارسال می‌کنیم. اما صادرات عسل کار راحت و آسانی نیست. بازاریابی و اطمینان از بازار برای خرید و فروش به خصوص در خارج از مرزهای ایران کار بسیار دشواری است.

او اضافه می‌کند: صادرات به‌خصوص در مورد کالاهایی مانند عسل بسیار حساس، تخصصی و نیازمند حمایت و پیگیری است. ما حمایت‌های کافی قانونی برای پیگیری و پیشگیری در مقابل اتفاق‌ها نداریم. با وجود مجوز، انگیزه صادرات نداریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید