Iranian Agriculture News Agency

واردکنندگان نهاده‌های دامی قیمت‌ها را بالا کشیدند

افزایش 40 درصدی قیمت در چند روز

باوجود افزایش قیمت نهاده‌های دامی هنوز قیمت محصولات تغییر نکرده

ایانا-کشاورزی: 27 روز پس از این تصمیمی که نگرانی‌های بسیاری را در جمع فعالان اقتصادی به‌ویژه تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ با خود همراه کرده و پاسخ‌هایی مبنی بر اینکه نگرانی وجود ندارد از سوی مسئولان شنیده، خبرها از افزایش قیمت نهاده‌های دامی حکایت دارند.

افزایش 40 درصدی قیمت در چند روز

کمتر از یک ماه از تصمیم ناگهانی دولت برای تک‌نرخی کردن ارز و دلار چهار هزار و 200 تومانی می‌گذرد و همچنان حواشی ادامه دارد. تنها دو روز از این تصمیم، گذشته بود که سیدفرزاد طلاکش دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار کشور در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری ایانا» با تأکید بر اینکه افزایش هزار تومانی نرخ ارز بر نهاده‌های دام و طیور قطعاً تأثیر منفی خواهد داشت، گفته بود که «از صبح نخستین روز اعلام این تصمیم، چند نفر از تولیدکنندگان مرغ گوشتی به اتحادیه شکایت کرده‌اند که یکی از واردکنندگان عمده ذرت و سویا پیش‌پرداخت مرغداران برای خرید ذرت و سویا را پس داده و اعلام کرده یا کالاها را به قیمت روز تحویل می‌دهد یا کالاها را تحویل نمی‌دهد.» همین خبر کافی بود تا نشانه‌های گرانی و سودجویی دیده شود و پیش‌بینی‌ها حول افزایش قیمت اقلام خوراکی به‌خصوص، اقلامی که تولید آن‌ها نیازمند واردات است، بچرخد.

حالا 27 روز پس از این تصمیم که نگرانی‌های بسیاری را در جمع فعالان اقتصادی به‌ویژه تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ با خود همراه کرده و پاسخ‌هایی مبنی بر اینکه نگرانی وجود ندارد از سوی مسئولان شنیده، خبرها از افزایش قیمت نهاده‌های دامی حکایت دارند. این در حالی است که هفته پیش معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به واردکنندگان نهاده‌های دامی از آن‌ها درخواست کرده است که «با توجه به پرداخت مابه‌التفاوت ارز کالاهای اساسی از اوایل هفته آینده، از افزایش قیمت نهاده‌ها خودداری کنند» اما این درخواست مورد توجه واردکنندگان نهاده‌های دامی قرار نگرفت تا جایی که رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، خبر داده که قیمت نهاده‌های دامی در 12 روز گذشته 40 درصد افزایش یافته است.

ناصر نبی‌پور با اشاره به اینکه در 12 روز گذشته قیمت کنجاله سویا و ذرت دامی، بیش از 30 درصد و حتی می‌توان گفت حدود 40 درصد افزایش قیمت پیدا کرده، درباره نگرانی‌ها از افزایش قیمت تخم‌مرغ در آستانه ماه رمضان گفت: «قیمت تخم‌مرغ گران نخواهد شد. در حال حاضر هم با وجود افزایش قیمت نهاده‌ها در بازار، قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مقابل مرغداری شش هزار و 400 تا شش هزار و 500 تومان است.»/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید