Iranian Agriculture News Agency

ظریف در صحن علنی مجلس:

مشکل آب تنها از طریق حق‌آبه حل نمی‌شود

اعتراض ایران به افغانستان در پی تأمین نشدن حق‌آبه هیرمند

وزیر امور خارجه گفت: دو یادداشت اعتراض به افغانستان برای عدم‌تأمین حق‌آبه هیرمند در فروردین و اسفندماه سال گذشته ارسال شده است.

مشکل آب تنها از طریق حق‌آبه حل نمی‌شود

به گزارش «ایانا»، محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز (یک‌شنبه، 16 اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال نماینده مردم زابل درباره اینکه چرا تاکنون درباره حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند در افغانستان اقدام جدی و لازم به عمل نیامده است، گفت: موضوع حق‌آبه هیرمند موضوعی ملی بوده و مربوط به یک استان نیست و سال‌ها بحث حق‌آبه ایران از هیرمند و هریررود بین ایران و افغانستان مطرح بوده و در سال 1351 پس از ده‌ها سال مذاکره منجر به نتیجه و انعقاد قرارداد شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تاکنون 16 جلسه ویژه برای بحث حق‌آبه هیرمند برگزار شده است، افزود: رئیس‌جمهور در مذاکراتی که با طرف افغان داشته، این موضوع را پیگیری کردند، البته مشکل آب کشور و سیستان و بلوچستان تنها از طریق حق‌آبه حل‌شدنی نیست.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه پیگیری‌های ویژه‌ای در زمینه حق‌آبه هیرمند داشته است، ادامه داد: در سفری که سال گذشته به افغانستان داشتم با آقای اشرف غنی رئیس‌جمهور این کشور توافق شد که کمیته‌های پنج‌گانه برای وضعیت‌ها و حوزه‌های مختلف تعریف شود و حوزه‌های متنوع در یک بسته دیده شود که یکی از موضوع‌های اصلی آن حق‌آبه هامون بود.

ظریف با تأکید بر اینکه از پنج کمیته مذکور تاکنون سه کمیته به نتیجه رسیده است، یادآور شد: یکی از کمیته‌هایی که در آن به جمع‌بندی رسیده‌ایم، کمیته آب بوده که این کمیته به ریاست آقای عراقچی تشکیل شده و منتظر نتایج دو کمیته دیگر هستیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه طرف افغان در حوزه هیرمند تعهد کرده که حق‌السهم ایران رعایت شود، افزود: در حوزه هامون نیز افغانستان تعهد کرده که آب هامون تأمین شود. همچنین در حوزه هریررود برای نخستین بار تفاهم‌هایی صورت گرفته و در حال حاضر به سمت رژیم حقوقی برای هریررود حرکت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه دو یادداشت اعتراض برای کشور افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند در اسفند و فروردین‌ماه بر اساس توافق‌های سال 51 ارسال شده است، ادامه داد: سفیر افغانستان در این راستا به وزارت امور خارجه دعوت و مواضع جمهوری اسلامی ایران دراین‌باره به وی اعلام شده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه یک مسیر دیگر برای حق‌آبه هامون می‌توان در نظر گرفت که این مسیر عمل متقابل است، اظهار داشت: در این راستا می‌توان سخت‌گیری‌هایی در برخی حوزه‌ها درباره کشور افغانستان داشت، البته روابط ایران و افغانستان همواره برادرانه و دوستانه بوده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: از دولت افغانستان خواسته می‌شود که حق‌آبه این رودها تأمین شود تا ایران و نیازهای قانون جمهوری اسلامی ایران موردتوجه قرار گیرد تا اقدام متقابلی صورت نگیرد.

ظریف با اشاره به اینکه در تمام ملاقات مسئولان ایران و افغانستان، دغدغه تأمین حق‌آبه کشورمان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، گفت: اجلاس کمیساریای عالی ایران و افغانستان در کشورمان به‌زودی انجام خواهد شد که این موضوع نیز پیش از آن حتماً مطرح خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه حق‌آبه ناچیزی بر اساس اطلاعات ماه‌های فروردین و اسفند به کشورمان اختصاص داده شده است، اظهار کرد: این مهم در حالی است که مفاد 1351 به‌طور کامل رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند عمل متقابل انجام دهد، اما باید تمام ملاحظات بین دو کشور و همسایگی را در نظر گرفت افزود: به عبارتی می‌توان در تمامی حوزه‌هایی که افغانستان نسبت به کشورمان احتیاج دارد، از اهرم فشار استفاده کرد اما امیدواریم مسئولان افغانستان نسبت به مسئله تأمین حق‌آبه اقدام کنند.

ظریف با اشاره به اینکه اجلاس اضطراری کمیساریای آب دو کشور به‌زودی تشکیل خواهد شد، افزود: وزارت امور خارجه در حد توان خود می‌تواند اقدام به اعمال فشارهای سیاسی و مذاکرات سیاسی کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه برای تقویت اقتصاد و رشد توسعه منطقه شرق کشور در تلاش هستیم، اظهار کرد: بر این اساس به دنبال راه‌اندازی بندر بسیار مهم منطقه‌ای در چابهار که بر این اساس در مسیر جاده شمال و جنوب و جنوب به غرب قرار دارد، هستیم.

ظریف خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات این منطقه نیاز به آمایش سرزمین، اتخاذ سیاست‌های درازمدت و... است که تمام مجموعه‌های کشور باید در کنار یکدیگر نسبت به آن اقدام کنند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید