Iranian Agriculture News Agency

در ادامه مشکلات کشاورزان جنوب شرق؛

وجود بیش‌ازحد جو مانع خرید گندم از کشاورزان شد

گندمکاران: محصول مانده روی دستمان را چه کنیم؟

عدم خریداری گندم به علت جو بیش از یکی دیگر از مشکلات کشاورزان جنوب شرق کشور است که صدای گلایه و اعتراض کشاورزان را پس از ماه‌های تلاش و کوشش درآورده است.

 در حالی هر روز مشکلی جدید بر مشکلات قبلی کشاورزان جنوب شرق افزوده می‌شود که در هفته‌های اخیر کشاورزان سیستان و بلوچستان از بی‌آبی، نبود کامیون، کمباین و عدم سوخت برای کامیون‌ها گلایه‌مند بوده و از خسارت‌های موجود در این زمینه به ستوه آمده بودند.

اما مشکلات کشاورزان به این مرحله ختم پیدا نمی‌کند چراکه باوجود گذشت دو هفته از برداشت گندم در برخی از نقاط استان به‌ویژه شهرستان دلگان، محصول کشاورزان این شهرستان همچنان پشت درب‌های سیلوها و انبارهای غله استان سیستان و بلوچستان مانده است.

گندمی که کشاورزان با هزار سختی و مشقت آن را در هشت هزار هکتار از اراضی کشاورزی خود کاشتند تا با برداشت آن منبع درآمدی برای خود کسب کنند اما پس از گذشت 6 ماه تلاش و کوشش با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و ناامید شده‌اند.

کشاورزان جنوب شرق: محصولمان روی دستمان مانده است

محمد صدیق نیا یکی از کشاورزان دلگان در این خصوص با اشاره به اینکه ما کشاورزان طبق هرسال بذر اصلاح‌شده از جهاد کشاورزی تحویل گرفتیم، اظهار کرد: الآن نماینده  غله استان در دلگان مستقرشده حدود 30 درصد گندم‌ها را رد می‌کنند و می‌گویند جو دارند.

وی ادامه داد: درحالی‌که بذر اولیه این گندم‌ها را به‌عنوان بذر اصلاح‌شده؛ از جهاد کشاورزی تحویل گرفتیم، پس قضیه خرید تضمینی گندم توسط دولت چه می‌شود.

این کشاورز دلگانی عنوان کرد: بعد از هفت ماه تلاش و زحمت بسیار زیاد، این گندم را برای خودکفایی کشور به عمل آوردیم، الآن این گندم‌ها را کجا تحویل بدهیم.

وجود بیش‌ازحد جو مانع خرید گندم از کشاورزان شد

مدیرکل غله سیستان و بلوچستان در این خصوص بابیان اینکه به علت وجود بیش‌ازحد جو در گندم کشاورزان دلگانی امکان خرید آن‌ها نیست، گفت: در برخی از محموله‌های گندم کشاورزان دلگان بین ۱۳ تا ۲۸ درصد جو گزارش شده است.

غلامعلی گنجعلی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل دولت ۵ درصد جو قابل‌قبول است و ۳ درصد نیز برای حمایت از تولیدکنندگان به این میزان در شهرستان دلگان افزوده‌شده است اما بیش از این درصد قابل‌قبول نیست.

دلیل وجود جو در گندم کشاورزان فقط از بذر نیست

سجادی مدیر جهاد کشاورزی دلگان هم گفت: در سال زراعی جاری بیش از هزار تن بذر اصلاح‌شده را در اختیار کشاورزان شهرستان قرار دادیم و دلیل وجود جو در گندم کشاورزان فقط از بذر نیست و کشاورزان باید در دوره کشت ،عملیات بهزراعی انجام دهند.

وی بیان کرد: کاشت گندم در اراضی‌ای که در سال‌های قبل جو در آن کاشته شده باعث شد جو حداقل ۱۰ درصد از کل محصول را به خود اختصاص دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گندم در شهرستان دلگان ۸ هزار هکتار است ،پیش بینی کرد که ۲۸ هزارتن گندم در این شهرستان برداشت شود که تاکنون ۳ هزارتن از محصول گندم کشاورزان دلگانی خریداری شده است که فقط ۱۰ درصد جو دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید