Iranian Agriculture News Agency

خرید ۹۲۸ هزار تن گندم از کشاورزان

ایانا- اقتصاد: مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی: از سه هفته گذشته حدود ۹۲۸ هزار تن گندم به ارزش ۷۵۳ میلیارد تومان تضمینی خریداری‌شده است.

خبرگزاری صداوسیما؛ یزدان سیف در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه میزان خرید گندم در مدت مشابه سال گذشته 663 هزار تن بوده است افزود: میزان گندمی که از کشاورزان تحویل گرفته‌شده است به علت جلو افتادن زمان برداشت در 8 استان کشور 39 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است .

وی گفت : بیشترین میزان گندمی که از کشاورزان به‌صورت تضمینی خریداری‌شده است مربوط به استان خوزستان است که تاکنون حدود 700 هزار تن گندم تحویل‌شده است .

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با تأکید بر اینکه امسال خرید گندم صرفاً از کشاورزانی انجام می‌شود که اطلاعات آن‌ها در سامانه پهنه‌بندی کشاورزان وجود دارد گفت : کشاورزانی که اطلاعات آن‌ها در سامانه خرید تضمینی گندم تکمیل نیست عملاً امکان پرداخت وجه به آن‌ها ممکن نیست .

سیف افزود: تاکنون 570 هزار تن گندم از کشاورزانی که اطلاعات آن‌ها در سامانه خرید تضمینی گندم وجود دارد تحویل گرفته‌شده که 50 درصد پول آن‌ها به ارزش 375 میلیارد تومان تا دو روز آینده پرداخت می‌شود .

وی تأکید کرد : تلاش داریم 50 درصد از پول کشاورزان گندم‌کار را به‌روز پرداخت کنیم .

وی درباره روند خرید تضمینی دانه‌های روغنی به‌ویژه دانه روغنی کلزا گفت: تاکنون حدود 48 هزار تن دانه روغنی کلزا به ارزش 140 میلیارد تومان از کشاورزان به‌صورت تضمینی خریداری‌شده است که پول کشاورزان تا پایان هفته پرداخت خواهد شد .

سیف افزود: در مدت مشابه سال گذشته 19 هزار تن دانه روغنی کلزا خریداری‌شده بود که بر اساس برآوردهای انجام‌شده امسال در همین زمان میزان خرید یک و نیم برابر بیشتر شده است .

590 هزار تن گندم و آرد صادر شد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از صادرات 590 هزار تن گندم، آرد و مشتقات خبرداد.

یزدان سیف با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه صادرات آرد یکی از رقبای اصلی منطقه است افزود: باوجود اینکه یارانه صادرات این بخش تقریباً حذف شده است صادرات به عراق و کشورهای منطقه ادامه دارد.

وی با انتقاد از اظهارنظر برخی کارشناسان درباره گشت گندم و ارزان‌تر بودن قیمت جهانی از قیمت تمام شده داخلی گفت: برخی از دوستان این موضوع را مانند چماقی بر سرما می‌کوبند اما باید بگویم که میانگین قیمت گندم در بازارهای جهانی 380 دلار در هر تن بود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: امروز با همت مسئولان و حمایت دولت موفق شدیم واردات 7 تا 8 میلیون تن گندم را به کمتر از 70 هزار تن در سال 96 کاهش دهیم که این مسئله تولید و خود اتکایی گندم را توجیه می کند.

سیف گفت: اینکه دو سال است قیمت جهانی گندم کاهش یافته است کارشناسان بنابراین مسئله را به عنوان اهرم منفی برای روند تولید و خود اتکایی استفاده کنند.

وی افزود: میزن تولید گندم برای سال جدید 13 میلیون تن برآورد شده است که 10 میلیون و 500 هزار تن بصورت تضمینی خریداری می شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره روند خرید تضمینی گندم و چگونگی اجرای خرید گفت: کشاورزان هیچگونه نگرانی نداشته باشند چون هیچ تغییری در سیاست خرید گندم ایجاد نخواهد شد و دولت به هر قیمتی که باشد برنامه حمایتی خرید تضمینی را اجرا می کند.

سیف افزود: امسال قرار بود برنامه قیمت تضمینی را با عرضه گندم به بورس کالا اجرا کنیم که این برنامه با توجه به اینکه زیرساخت های لازم برای انبار گندم در بورس کالا فراهم نبود به تعویق افتاد.

وی گفت: هیچ‌گاه برنامه خرید تضمینی متوقف نخواهد شد و دولت تلاش می‌کند با ادامه اجرای این برنامه به‌ویژه در محصول گندم پایدارسازی جمعیت روستاها و ایجاد امنیت شغلی ، رفاه اجتماعی و افزایش درآمد کشاورزان و روستاییان را اجرا کند.

 پرداخت مطالبات چغندرکاران تا پایان اردیبهشت

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: باقی‌مانده مطالبات چغندرکاران تا پایان اردیبهشت پرداخت می‌شود.

یزدان سیف در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه سال گذشته حدود دو میلیون تن شکر به ارزش 60 هزار میلیارد ریال در کشور تولید شد افزود: خوداتکایی در تولید شکر در 122 سال گذشته بی‌سابقه بوده است و کشاورزان باوجود تنش‌های سرما و خشک‌سالی توانستند میزان تولید بی‌سابقه‌ای را در محصولات راهبردی به‌ویژه چغندرقند ایجاد کنند.

وی گفت: امروز وابستگی درتامین شکر به‌شدت کاهش‌یافته است و به سمت خودکفایی در تولید محصولات درحرکت هستیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: 500 میلیارد تومان از مطالبات چغندرکاران باقی‌مانده است که تا پایان اردیبهشت پرداخت خواهد شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید