Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان اعلام کرد:

کاهش 70 درصدی آلودگی رودخانه‌های رشت

دبی پاک‌سازی‌شده از رودخانه ۲۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز است

ایانا-گیلان : بر اساس طرح جمع‌آوری فاضلاب برای نجات رودخانه‌ها چهار پروژه جمع آوری فاضلاب گلسار، تکمیل شبکه فاضلاب نخودچر، جمع‌آوری فاضلاب منطقه باقرالعلوم و فاز یک طرح جمع‌آوری فاضلاب سیاه‌اسطلخ اجرا شد.

کاهش 70 درصدی آلودگی رودخانه‌های رشت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان، با بیان اینکه برای جلوگیری از ورود 70 درصد فاضلاب شهری به رودخانه‌های رشت اقدامات مؤثری صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: این طرح نیازمند اعتباری بیش از 100 میلیارد تومان است.

«سیدمحسن حسینی» با اشاره به ظرفیت تصفیه‌خانه بزرگ آب گیلان، اظهار کرد: هم‌اکنون 69 درصد جمعیت شهری استان تحت پوشش این تصفیه‌خانه هستند که با بهره‌برداری از فاز دوم، 75 درصد جمعیت استان از آن برخوردار خواهند شد.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان، با برشمردن طرح‌های تأمین آب استان، مجموع اعتبارات موردنیاز برای تکمیل طرح‌های آب‌رسانی را 676 میلیارد ریال برشمرد و افزود: طرح‌های فاضلاب نیز در 11 شهر بزرگ استان 79 درصد جمعیت را تحت پوشش قرار می‌دهد و برای پنج شهر دیگر نیز کد اجرایی اخذ شده است.

وی با تشریح برنامه‌های ششم توسعه، تصریح کرد: شرکت آبفای گیلان برای تأمین منابع مالی در اجرای طرح‌های آب و فاضلاب غیر از منابع دولتی از سایر روش‌های تأمین مالی همچون روش B.O.T در تصفیه‌خانه بزرگ آب گیلان، پیگیری برای استفاده از تسهیلات بانک توسعه زیرساخت آسیا برای پروژه‌های فاضلاب استفاده می‌کند.

حسینی، پروژه‌های اجراشده در راستای طرح ساماندهی و رفع آلودگی رودخانه‌های «زرجوب» و «گوهررود» را برشمرد و گفت: بر اساس طرح جمع‌آوری فاضلاب برای نجات رودخانه‌ها چهار پروژه جمع‌آوری فاضلاب گلسار، تکمیل شبکه فاضلاب نخودچر، جمع‌آوری فاضلاب منطقه باقرالعلوم و فاز یک طرح جمع‌آوری فاضلاب سیاه‌اسطلخ اجرا شد.

مدیرعامل آبفای گیلان، هزینه انجام‌شده از محل طرح جلوگیری از آلودگی رودخانه‌ها را 80 هزار میلیون ریال دانست و گفت: دبی پاک‌سازی‌شده از رودخانه نیز 24 هزار مترمکعب در شبانه‌روز است که با تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های در حال اجرا از ورود 63 هزار و 500 مترمکعب فاضلاب به رودخانه‌ها جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از ورود 70 درصد فاضلاب شهری به رودخانه‌ها اقدامات مؤثری شده است، خاطرنشان کرد: 44 نقطه که تخلیه فاضلاب سنتی دارد، شناسایی شده و باید حدود 200 عدد پکیج در این نقاط جهت تصفیه فاضلاب احداث شود که نیازمند اعتباری بیش از 100 میلیارد تومان است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید