Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتاق ایران :

طرح صندوق توسعه منطقه‌ای به وزارت کشور می‌رود

نسخه حرکت و توسعه هر استان باید بر اساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آن منطقه تهیه شود

ایانا- اقتصاد: اتاق‌های سراسر کشور به 9 منطقه تقسیم شده‌اند که این اقدام می‌تواند با در کنار هم قرار گرفتن امکانات و ایجاد هم‌گرایی منطقه‌ای به بهبود شرایط کشور کمک کند.

طرح صندوق توسعه منطقه‌ای به وزارت کشور می‌رود

نخستین نشست هیئت نمایندگان اتاق‌ها بر اساس منطقه‌بندی 9گانه‌ای که با هدف توسعه منطقه‌ای کشور تدوین شده است، بین اعضای اتاق‌های منطقه 5 کشور شامل اتاق بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و فارس در اتاق شیراز برگزار شد.

رئیس اتاق ایران در نشست هیئت نمایندگان اتاق‌های منطقه 5 که در شیراز برگزار شد، گفت: بر اساس یک مطالعه کارشناسی، اتاق‌های سراسر کشور به 9 منطقه تقسیم شده‌اند که این اقدام می‌تواند با در کنار هم قرار گرفتن امکانات و ایجاد هم‌گرایی منطقه‌ای به بهبود شرایط کشور کمک کند.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی در نخستین اجلاس منطقه‌ای اتاق‌های سراسر کشور که در قالب نشست هیئت نمایندگان منطقه 5 شامل استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و فارس در اتاق شیراز برگزار شد، تصریح کرد: توسعه منطقه‌ای در ایران از گذشته دور به‌عنوان یک مشکل تاریخی مطرح بوده و در بخش صنعت به دلیل بی‌توجهی به ظرفیت‌های منطقه‌ای این معضل به‌صورت جدی‌تر مطرح شده است.

او با بیان اینکه تمرکز فعالیت در تهران یکی از دلایل عقب‌ماندگی بخش‌ها در کشور است، افزود: نسخه حرکت و توسعه هر استان باید بر اساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آن منطقه تهیه شود.

شافعی با تأکید بر این نکته که در برنامه‌های توسعه‌ای و بودجه‌ای کشور نگاه به استانداران، هزینه‌ای است، اظهار داشت: در تدوین برنامه‌های کلان باید توسعه منطقه‌ای مدنظر قرار گیرد که درنهایت به توسعه کل کشور منجر شود.

رئیس اتاق ایران اضافه کرد: در برنامه توسعه منطقه‌ای مباحثی ازجمله سرمایه‌گذاری‌های مشترک، اولویت‌ها، ظرفیت‌ها و مکان‌یابی‌های توسعه در استان‌ها موردتوجه قرار می‌گیرد. منطقه‌بندی کردن اتاق‌ها در چند سال اخیر در دستور کار اتاق ایران قرار داشته و درنهایت این منطقه‌بندی بر اساس یک مطالعه دقیق و علمی انجام شده است.

او تصریح کرد: منطقه‌بندی اتاق‌ها با نگاه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تدوین شده است که در برنامه بر اساس همگرایی روسای اتاق‌ها، استانداران، رؤسای مجمع نمایندگان و رؤسای دانشگاه‌های دولتی استان‌ها متمرکز است.

بر اساس اظهارات شافعی به دنبال منطقه‌بندی کشور، بر اساس تجارت کشورهای مختلف بحث ایجاد صندوق توسعه منطقه‌ای موردتوجه است و در این زمینه تحقیقات و کار کارشناسی دقیق صورت گرفته که به‌زودی این طرح را به وزارت کشور ارائه می‌دهیم.

او افزود: همچنین در ادامه طرح منطقه‌بندی، مباحثی ازجمله تشکیل شرکت‌های هلدینگ منطقه‌ای در بخش‌های صادراتی، تولیدی و... برای انجام مگاپروژه‌های منطقه‌ای (پروژه‌های عظیم) می‌تواند مدنظر قرار گیرد.

شافعی با اشاره به ساختاری که برای منطقه‌بندی اتاق‌ها، تعریف شده است، گفت: دبیرخانه اصلی این منطقه‌بندی در اتاق ایران و وزارت کشور مستقر است و هر یک از اتاق‌های استانی باید دفتر توسعه منطقه‌ای ایجاد کنند.

او بیان کرد: به‌زودی تفاهم‌نامه‌ای بین اتاق ایران و وزارت کشور منعقد می‌شود که اثرات و اجرای مفاد آن به استانداران و اتاق‌های استانی نیز تسری می‌یابد.

شافعی با بیان اینکه نخستین جلسه منطقه‌بندی اتاق‌های کشور را در اتاق شیراز به‌عنوان یکی از اتاق‌های پیشرو در کشور برگزار کردیم، اظهار داشت: امیدواریم منطقه‌بندی به‌عنوان نسخه شفابخش برای درد کهنه‌ای که در گذشته بر کشور حاکم بوده، در اتاق‌های سراسر کشور جدی گرفته شود.

 

منطقه‌بندی اتاق‌ها، بهبود فضای کسب‌وکار را به دنبال دارد

جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز با اشاره به تقسیم‌بندی اتاق‌ها به‌صورت منطقه‌ای گفت: عمده هدف منطقه‌بندی اتاق‌ها بهبود فضای کسب‌وکار در استان‌ها و کشور است.

او تصریح کرد: بهبود فضای کسب‌وکار مهم‌ترین وظیفه اتاق‌ها است و یکی از مهم‌ترین اهداف منطقه‌ای کردن اتاق‌ها، استفاده از تجربیات و تبادل اطلاعات آن‌ها در راستای بهبود فضای کسب‌وکار است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه استان‌ها باید از فعالیت‌های مثبت یکدیگر الگو بگیرند، افزود: استان‌ها در هر منطقه از اتاق‌ها باید دستاوردهای خود را به اشتراک بگذارند تا معضلات فضای کسب‌وکار به حداقل برسد که تأثیرات این مهم در سطح کشور نیز محسوس خواهد بود.

رازقی اضافه کرد: رتبه کسب‌وکار استان فارس در چند سال گذشته حول 26 بوده، اما در حال حاضر به دلیل اقدامات انجام شده و تعامل خوب با دستگاه‌های اجرایی، استان فارس در بین چهار استان برتر کشور قرار گرفته است.

او اظهار داشت: یکی از اقدامات اتاق شیراز در راستای بهبود فضای کسب‌وکار، برگزاری جلسات منظم کارگروه حقوقی و قضایی با حضور معاون دادستان شیراز در اتاق است که در این کارگروه مشکلات قضایی تا حصول نتیجه پیگیری می‌شود.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه کار مبتنی بر علم و بدنه کارشناسی ویژگی اتاق شیراز است، ادامه داد: رویکرد ما در اتاق شیراز تعامل با دستگاه‌های اجرایی و مسئولان استان برای گره‌گشایی و حل مشکلات فعالان بخش خصوصی استان است.

او عنوان داشت: در حال حاضر اتاق شیراز رابطه معنادار و مثبتی با ارکان حاکمیت دارد که منجر به حل مشکلات موجود در فضای کسب‌وکار شده است.

 

ماهیت اتاق ایران به اتاق‌های استانی بستگی دارد

سیدجواد زمانی، معاون امور استان‌های اتاق ایران در این نشست گفت: ماهیت اتاق ایران به اتاق‌های استانی بستگی دارد و تلاش ما در اتاق ایران تمرکززدایی فعالیت‌ها در تهران، حضور رئیس اتاق ایران در اتاق‌های شهرستان‌ها و مشارکت استان‌ها در فعالیت‌های اتاق ایران است.

او تصریح کرد: دیدار رئیس اتاق ایران با اتاق‌های شهرستان‌ها به‌صورت منطقه‌ای برنامه‌ریزی و انجام می‌شود که در این دیدارها هیئت نمایندگان اتاق‌های هر منطقه به بیان مسائل مربوط می‌پردازند.

زمانی افزود: بر این اساس 34 اتاق در سراسر کشور به 9 منطقه تقسیم شدند که اتاق‌های بوشهر، یاسوج و شیراز به دلیل اشتراکات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به‌عنوان منطقه 5 کشور مشخص شدند.

معاون امور استان‌های اتاق ایران اظهار داشت: منطقه‌ای شدن اتاق‌ها با هدف انتقال تجربه، تبادل اطلاعات، هم‌اندیشی برای مسائل اقتصادی، ایجاد هماهنگی در اجرای سیاست‌های عمومی دولت، ایجاد وحدت رویه در اجرای قوانین و توسعه مناطق انجام شده است.

او اضافه کرد: منطقه‌ای کردن اتاق‌ها، می‌تواند دستاوردهای خوبی را به دنبال داشته باشد که از مهم‌ترین آن می‌توان تصمیم‌گیری‌های استانی و منطقه‌ای برای تسهیل و برداشتن موانع بروکراتیک از پیش روی توسعه مناطق مختلف کشور را عنوان کرد.

او ادامه داد: امیدواریم این روند در پیشبرد اهداف اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور مؤثر باشد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید