Iranian Agriculture News Agency

رئیس خانه کشاورز اصفهان در گفت‌وگو با ایانا؛

آب اصفهان در صنایع گم می‌شود نه کشاورزی

وجود صنعت در کشور الزامی است و باعث می‌شود کشور روبه‌پیشرفت برود اما نباید تبعات آن دامن‌گیر کشاورزان و مردم یک شهر شود. چنین طرح‌هایی باید در نزدیکی دریا اجرا شود

آب اصفهان در صنایع گم می‌شود نه کشاورزی

رئیس خانه کشاورز اصفهان  گفت: حدود 15 سال است که آب اصفهان شرایط خوبی ندارد. بخشی از آب اصفهان به استان‌های هم‌جوار منتقل‌شده و بخش دیگری هم در داخل استان جابه‌جاشده است؛ در حالی که این انتقال‌ها مشروط به اجرای طرح تونل کوهرنگ 3 بود که همچنان نهایی نشده است.

محمد صادقی با اشاره به کاهش حجم آب اصفهان در طی سال‌های اخیر گفت: با انتقال آب اصفهان به استان یزد، باعث شده حجم آب اصفهان کاهش پیدا کند که این امر تأثیر به سزایی در تالاب گاوخونی گذاشته و این تالاب را خشک کرده است.

وی افزود: در صورت خشک بودن باتلاق گاوخونی ریز گردها استان اصفهان و همجوار را فرا خواهد گرفت.

رئیس خانه کشاورز اصفهان  با بیان اینکه ما مخالف انتقال آب به سایر مناطق نیستیم، گفت: هنگامی این انتقال باید انجام شود که تعهدات اولیه دولت هم اجرایی شده باشد.

وی با بیان اینکه طرح موضوع خشک‌سالی بهانه است، گفت: طی چند سال گذشته بحث کم‌بارشی وجود دارد نه خشک‌سالی، اگر آب زاینده‌رود خشک‌شده، نشان‌دهنده ضعف مدیرتی برخی از مسئولان استان است وگرنه دلیلی وجود ندارد که این رود به چنین وضعی دچار شود. البته استاندار اصفهان  تلاش بسیاری در جهت احیای زاینده رود و حقابه کشاورزان انجام داده است.

وی با اشاره به حضور صنایع آب‌بر در اصفهان گفت: طبعاً وجود صنعت در کشور الزامی است و باعث می‌شود کشور روبه‌پیشرفت برود؛ اما نباید تبعات آن دامن‌گیر کشاورزان و مردم یک شهر شود. چنین طرح‌هایی باید در نزدیکی دریا اجرا شود.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد تنها به اشتغال‌زایی صنعت توجه کرد؛ سرانجام محیط‌زیست و کشاورز چه خواهد شد؟

وی با اشاره به 40 درصد حقابه کشاورزان اصفهانی در سال 95 اظهار کرد: چند سالی می‌شود که حقابه کشاورزان در حال کاهش است. سطح زیر کشت ما کم شده و هر سال مقداری از حقابه ما را کم می‌کنند. چنین شرایطی باعث وضعیت بد کشاورزان شده است.

صادقی با بیان اینکه وقتی یک کشاورز برای کشت و تولید محصول خود هیچ منبع آبی ندارد، چگونه شکم زن و بچه خود را سیر کند؟ تصریح کرد: متأسفانه شرایط به نحوی شده که کشاورزان وسایل خانه و ادوات کشاورزی خود را می‌فروشند تا شکم خانواده‌هایشان را سیر کنند.

رئیس خانه کشاورز اصفهان با بیان اینکه در سال 95 آب را در بهمن‌ماه به کشاورزان دادند، گفت:  برخی کشاورزان برای جبران تأخیر در آبدهی و به ثمر نشستن محصول خود مجبور به استفاده از مواد شیمیایی می‌شوند که در این صورت سمومی وارد این محصولات شده و مردم دچار بیماری می‌شوند.

وی با بیان اینکه وضعیت کشاورزی در شرق استان بسیار بد است گفت: در حال حاضر آبیاری بارانی در شرق اصفهان جوابگو نیست، باید در شرق اصفهان به سمت کشت گلخانه‌ای پیش رویم و دولت باید برای توسعه آن هزینه کند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید