Iranian Agriculture News Agency

عیسی کلانتری:

به هیچ صنعت آب‌بری مجوز نمی دهیم

استراتژی سازمان حفاظت محیط‌زیست بر مبنای توسعه پایدار خواهد بود

وضعیت امروز تالاب‌های بختگان، جازموریان، شادگان و هورالعظیم نتیجه سیاست های غلط است.

 به هیچ صنعت آب‌بری مجوز نمی دهیم

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بر اساس سیاست‌های سازمان دیگر به هیچ صنعت آب‌بری در درون سرزمین مجوز داده نخواهد شد. صنایعی مانند پتروشیمی و فولاد باید در شمال یا جنوب کشور که دسترسی به آب دریادارند، احداث شود.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در جلسه شورای اداری استان گلستان با تأکید بر لزوم رعایت مؤلفه‌های توسعه پایدار اظهار داشت: اگر در هر بخشی از کشور ازجمله محیط‌زیست، بدون در نظر گرفتن مفهوم توسعه پایدار عمل کنیم، به‌طورقطع با شکست مواجه می‌شویم.

وی افزود: مشکلاتی که امروز در زمینه‌های مختلف گریبان گیر کشور شده به علت این است که توسعه پایدار را جدی تلقی نکرده‌ایم.

معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: استراتژی سازمان حفاظت محیط‌زیست بر مبنای توسعه پایدار خواهد بود. به‌جرئت می‌توان گفت بخش کوچکی از مشکلات زیست‌محیطی امروز مربوط به روند تغییر اقلیم بوده و بیشتر این مشکلات ناشی از برخی تصمیمات نادرستی است که در ۴۰ سال گذشته گرفته‌شده است.

وی بابیان اینکه نمی‌توانیم خود را مقصر جلوه ندهیم، گفت: ایران یکی از کشورهای پرخطر در بعد زیست‌محیطی است. در کشور با مشکلاتی مانند کمبود منابع آب، ریز گردها، افزایش فرسایش خاک، پسماند و غیره مواجه هستیم که همه این‌ها دست‌پخت خودمان است.

کلانتری بابیان اینکه مشکلات زیست‌محیطی امروز را نمی‌توان به گردن خدا و مردم انداخت، افزود: به عواقب بسیاری از تصمیماتی که درگذشته گرفته شد، توجهی نکردیم. همین‌الان در ۳۰۰ تا ۴۰۰ نقطه جنگل‌های زاگرس آتش‌سوزی داریم هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم چون درجاهایی است که پای انسان به آن نمی‌رسد.

وی بابیان اینکه بر اساس ضوابط بین‌المللی هیچ کشوری نباید بیش از ۴۰ درصد منابع آبی تجدیدشونده خود را مورداستفاده قرار دهد، اظهار داشت: میزان بهره‌برداری از منابع آبی کشور ۱۱۰ درصد است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به برخی خواسته‌های رئیس‌جمهور از این سازمان گفت: بهبود وضعیت هوای کلان‌شهرها، مهار ریز گردها با منشان داخلی و احیاء تالاب‌ها ازجمله مسائل مورد تأکید آقای روحانی به سازمان حفاظت محیط‌زیست بوده است.

وی سدسازی را مقصر اصلی خشک شدن تالاب‌ها دانست و افزود: در مناطق بالادست که سدسازی اتفاق افتاده تالاب‌ها خشک‌شده‌اند. وضعیت امروز تالاب‌های بختگان، جازموریان، شادگان و هورالعظیم نتیجه همین سیاست غلط است.

کلانتری با اشاره به هزینه‌های زیادی که برای احیاء دریاچه ارومیه می‌شود، گفت: سالانه یک هزار میلیارد تومان برای اینکه دریاچه ارومیه را از خشک شدن نجات دهیم، هزینه می‌کنیم. در حال حاضر ۵ تا ۶ میلیون نفر در اطراف دریاچه با بحران نمک مواجه شده‌اند.

وی تأکید کرد: بر اساس سیاست‌های سازمان دیگر به هیچ صنعت آب‌بری در درون سرزمین مجوز داده نخواهد شد. صنایعی مانند پتروشیمی و فولاد باید در شمال یا جنوب کشور که دسترسی به آب دریادارند، احداث شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه به ارزیابی طرح‌هایی که در ۱۳ سال گذشته در این سازمان بلاتکلیف مانده بود، اشاره کرد و گفت: در دورانی که رکود بیکاری در کشور داریم، در ۱۳ سال گذشته ۲۶۳ طرح به سرمایه‌گذاری ۲۶ میلیارد دلار که می‌توانست برای ۱۷۶ هزار نفر باسواد شغل ایجاد کند، منتظر یک امضاء طلایی بود.

وی تصریح کرد: امروز اگر سازمان حفاظت محیط‌زیست به هر طرحی در مدت ۴۵ روز پاسخ ندهد، استانداران این حق رادارند تا طرح‌ها را اجرایی کنند.

کلانتری به لزوم فرهنگ‌سازی برای ورود مردم در حفظ محیط‌زیست اشاره و خاطرنشان کرد: در کشور ۳ هزار محیط‌بان داریم که با این نیروهای اندک حتی مطالعات و پیش‌ها را هم نمی‌توانیم انجام دهیم. مشکل حفاظت محیط‌زیست هم با افزایش نیروهای محیط‌بان حل نمی‌شود بلکه فرهنگ مردم را برای حفظ محیط‌زیست تغییر داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید