Iranian Agriculture News Agency

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی :

به واردات میوه نیاز نداریم

ایانا-قزوین : معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد با توسعه گلخانه در کشور ضمن بهینه‌سازی و افزایش راندمان تولید محصول می‌توان از خسارات کشاورزی در سرمازدگی و گرمازدگی جلوگیری کرد.

به واردات میوه نیاز نداریم

محمدعلی طهماسبی در سفر به قزوین برای بازدید از باغات سرمازده استان در پاسخ به این سوال که آیا به دلیل سرمازدگی میوه وارد خواهد شد گفت: واردات میوه نداریم زیرا همه محصولات آسیب ندیده و در کنار آن چون بیش از ۴۰۰ نوع اقلیم در کشور داریم می‌توانیم این زیان را از مناطق دیگر جبران کنیم.

وی افزود: باید بپذیریم که کشور ما در معرض حوادث غیرمترقبه از جمله سیل، آتش‌سوزی، خشک‌سالی، سرما، گرما و زلزله و طوفان قرار دارد و باید همواره برای مقابله و کاهش خسارات ناشی از این حوادث آماده باشیم.

وی اضافه کرد: با تغییرات اقلیم که در جهان و ایران رخ داده بروز سرمازدگی دور از احتمال نبوده و در ماه گذشته با سرمازدگی رخ‌داده آسیب زیادی به باغات و مزارع وارد شده که در حال برآورد آن هستیم.

طهماسبی درخصوص میزان خسارات وارد شده بیان کرد: سرمازدگی تقریبا سراسری بوده و اکثر استان‌ها درگیر آن بودند اما در برخی استان‌ها مانند، زنجان، کردستان، تهران، قزوین، اردبیل و بخشی از شمال آسیب جدی دیدند و برخی جاها این خسارت کمتر بود.

وی اظهار کرد: متاسفانه بخش زیادی از کشاورزان خسارت دیده بیمه نیستند که مشکل‌ساز است؛ اما باید کسانی که بیمه نیستند نیز به نوعی مورد حمایت قرار گیرند و کسانی که بیمه دارند با روش‌های پیش‎بینی شده مورد حمایت قرار گیرند.

طهماسبی اضافه کرد: از طریق فرمانداران، استانداران و دستگاه‌های ذی‌ربط لیست افراد بیمه شده به وزارت کشور ارسال می‌شود تا با بخشودگی وام‌های گذشته، استمهال وام‌های قبلی و دادن فرصت تنفس و نیز پرداخت تسهیلات جدید به کمک کشاورزان بشتابیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در انگور هم محصول و هم شاخه را سرما آسیب زده و در گردو هم در سال دوم محصول نداریم که باید ارزیابی شود و برآورد دقیقی از خسارت داشته باشیم.

وی گفت: البته با تکنولوژی عصر حاضر می‌توانیم از سرمازدگی جلوگیری کنیم که در این راستا باید از تجهیزات و دستگاه‌های جدید استفاده کرد و یا کارهای فنی انجام داد و گاهی با تغذیه متعادل می‌توان تنش‌های سرمایی را کم کرد.

طهماسبی اظهار کرد: یک روش حمایتی این است که باغداران بیمه شده باهماهنگی انجام شده با صندوق بیمه محصولات کشاورزی بتوانند بخشی از خسارات را دریافت کنند و مجلس هم امسال یک تبصره پیش‌بینی کرده که کمک موثری است.

وی بیان کرد: بیش از یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافته که برای جبران بخشی از خسارت پرداخت می‌شود و اگر کارسازی شود بخشی از خسارت‌ها جبران خواهد شد.

طهماسبی گفت: استفاده از بخاری‌های باغی، جابه‌جا کننده و دمنده‌های‌هوا برای کاهش خسارات سرمازدگی موثر است که کشاورزان می‌توانند این تجهیزات را با دریافت تسهیلات از جهاد کشاورزی استان‌ها خریداری کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید