Iranian Agriculture News Agency

فناوری اطلاعات و استفاده در بخش تحقیقات کشاورزی

تکنولوژی در خدمت حفظ گیاهان

جامعه و فرهنگ: تحقیقات گسترده‌ای در اروپا، در مورد واریته‌های سیب جهت افزایش مقاومت‌پذیری آن‌ها در مقابل آفات و بیماری‌ها با استفاده از کامپیوتر انجام‌شده و واریته‌های مقاومی برای استفاده باغداران و کشاورزان تولید شده است. این واریته‌های جدید به‌گونه‌ای اصلاح شده‌اند که نیاز کمتری به آفت‌کش‌ها داشته باشند که این امر از سوی دیگر موجب توجه به مسائل زیست‌محیطی و توسعه پایدار می‌شود.

تکنولوژی در خدمت حفظ گیاهان

رایانه‌ها ابزارهای شبیه‌سازی و مدل‌سازی هستند و به‌خوبی این توانایی را دارند که کاربران را در حل مسائلی که با آن روبه‌رو هستند، یاری کنند. یکی از کاربردهای فناوری اطلاعات در زمینه انجام تحقیقات و پژوهش‌های کشاورزی است. به‌طور مثال، می‌توان با استفاده از رایانه‌ها و برنامه‌های نرم‌افزاری ویژه به تشخیص و شبیه­سازی عمر درختان جنگلی اقدام کرد و می‌توان نوع چوب و عیوب و بیماری‌های آن را تشخیص داد.

این عمل به‌وسیله شبیه‌سازی و تجسم‌سازی کامپیوتری از مقطعی از چوب یا ساقه و تنه درخت از درختانی که قطع شده‌اند می‌تواند به دست آید و مسائل و سؤالات را درباره کیفیت و سن درختان برای محققان و کارشناسان روشن کند. دانشکده‌های کشاورزی و دیگر مؤسسات تحقیقاتی به‌طور مرتب واریته‌های اصلاح‌ شده و محصولات مختلف را معرفی می‌کنند. باید اهمیت و خصایص این واریته‌ها مثل عملکرد، مقاومت به بیماری‌ها و سازگاری آن با شرایط مختلف از طریق شبکه­های اطلاعاتی به اطلاع عموم کشاورزان در مناطق روستایی رسانده شوند. کاربرد و طراحی ابزارهای اندازه‌گیری حساسیت یکی از کاربردهای مؤثر و اثربخش فناوری اطلاعات در بخش تحقیقات کشاورزی و اصلاح واریته‌های جدید است. این ادوات و ابزار با نشان دادن بهتر و ارائه تصاویر سه‌بعدی از ساختار ژن‌های محصولات مختلف، کمک شایانی در درک ساختمان ژنی واریته‌ها به محققان می‌دهد.

 

استفاده گسترده از مولتی‌مدیا و IT در دیگر کشورها

کشور چین دستاوردهای بسیار خوبی از استفاده فناوری اطلاعات داشته است که این نتایج حاصل پروژه‌های R&D انجام‌شده در لابراتوار IMPIST در دانشکده کشاورزی چین است. IMPIST به مفهوم مدیریت یکپارچه آفات به همراه تکنولوژی‌های نرم‌افزاری و فناوری اطلاعات است. یکی از کارکردهای IMPIST این است که مرزهای بین‌المللی دانش و تکنولوژی حفظ گیاهان را شناسایی می‌کند و استفاده از تئوری اکولوژیکی و فناوری اطلاعات در حل مسائل زیست‌محیطی را مدنظر دارد. در چین، در کشاورزی و علوم کشاورزی، اطلاعات زیادی به شکل مولتی‌مدیا سازمان‌دهی شده است. به‌طوری‌که تکنولوژی‌های مولتی‌مدیا به‌طور گسترده به‌کاربرده می‌شود و استفاده از IT و پوشش دادن اطلاعات‌پایه، سیستم‌های تخصصی و GIS اثرات ژرفی در کشاورزی چین به‌جای گذاشته است.

در اروپا، تحقیقات گسترده‌ای در مورد واریته‌های سیب جهت افزایش مقاومت‌پذیری آن‌ها در مقابل آفات و بیماری‌ها با استفاده از کامپیوتر انجام شده و واریته‌های مقاومی برای استفاده باغداران و کشاورزان تولید شده است. این واریته‌های جدید به‌گونه‌ای اصلاح شده‌اند که نیاز کمتری به آفت‌کش‌ها داشته باشند که این امر از سوی دیگر موجب توجه به مسائل زیست‌محیطی و توسعه پایدار می‌شود. فناوری اطلاعات کمک مهمی برای طراحی و نمایش حساسیت واریته‌ها و مطابقت آن‌ها با استانداردهای موجود داشته است. یکی از نرم‌افزارهای مناسب جهت این امر نرم‌افزار VBA هست. نرم‌افزار VBA یک حساسه مناسب برای تجزیه‌وتحلیل پایداری به امراض و آفات در واریته‌های سیب است. این نرم‌افزار می‌تواند در کشف و نظارت کیفیت حساسه‌های سیب پس از برداشت تا مدت‌زمان طولانی به‌کاربرده شود. این سیستم دارای این قابلیت است که برای تست به‌صورت online به‌کاربرده شود و چنانچه شبکه توسعه پیدا کند می‌تواند به پرورش‌دهندگان میو‌ه‌‌ها و باغداران کمک کند که جزییات بیشتری را در مورد حساسیت میوه‌ها و رشد آن‌ها در نواحی مختلف اروپا داشته باشند./

 

منبع: وبلاگ مقالات کشاورزی ایران

http://ake.blogfa.com

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید