Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن دیده‌بان کوهستان اعلام کرد:

دوای درد محیط‌زیست جریمه نیست

ساخت هتلی با یک ستون در رودخانه

ایانا-علم و محیط زیست: پرداخت جریمه جبران تخریب محیط‌زیست را نمی‌کند، بلکه تنها قیمت ملک را بالا می‌برد و سازنده پول خود را از محل فروش تأمین می‌کند.

دوای درد محیط‌زیست جریمه نیست

ساخت هتل آریانا از همان ابتدای شروع کار با مخالفت‌های جدی روبه‌رو بود. عدم رعایت حریم رودخانه و قرار گرفتن یکی از پایه‌ها در جاجرود باعث شد فعالان محیط‌زیست و نهادهای مربوطه نسبت به این پروژه ابراز نگرانی کرده و شکایت‌های متعددی نسبت به ادامه آن ابراز شود.

عباس محمدی رئیس انجمن دیده‌بان کوهستان دراین‌باره به «ایانا» می‌گوید: هفت هشت سال از ساخت این هتل می‌گذرد که به فاصله کمی از پاسگاه محیط‌بانی زرده قرار دارد.

او با اشاره به اینکه کل ساختمان این هتل در حریم رودخانه است عنوان می‌کند: بخشی از ستون هتل داخل رودخانه است و همین امر باعث شد با اعتراض‌های فعالان محیط‌زیست و رسانه‌ها و صداوسیما روبه‌رو شود.

به گفته این فعال محیط‌زیست، با انتقادات صورت‌گرفته، پروژه برای مدتی از طرف سازمان محیط‌زیست متوقف شد. بااین‌حال او اضافه می‌کند: متأسفانه با رایزنی‌های انجام‌شده تعاملی صورت گرفت و ما شاهد بودیم تنها دو طبقه این هتل غیرمجاز شناخته شد.

او می‌گوید: چطور ساختمانی که 10 طبقه دارد و در حریم رودخانه است تنها دو طبقه آن مشکل دارد. چنین رویه‌ای با قانون مرتبط با حریم رودخانه در تعارض است. متأسفانه ما صدها نمونه از این تخریب‌ها را در کشور شاهد هستیم که جلوی آن‌ها گرفته نمی‌شود.

به گفته محمدی، جریمه  محیط‌زیست از بین رفته را جبران نمی‌کند. او می‌افزاید: در مناطق شهری شاهدیم شهرداری به ازای تخلفات جریمه دریافت می‌کند یا در برابر فعالیت‌های آلاینده محیط‌زیست نیز جرایمی دریافت می‌کنند. زمانی که یک ساختمان ده‌ها میلیارد تومان خرج کرده است، پرداخت جریمه جبران تخریب محیط‌زیست را نمی‌کند، بلکه تنها قیمت ملک را بالا می‌برد و سازنده پول خود را از محل فروش تأمین می‌کند.

او می‌گوید: در شهرها باغ‌ها را خراب می‌کنند و به شهرداری جریمه می‌دهند، آنگاه پول این جریمه را روی ملک خود می‌کشند. سؤال ما این است اگر کسی عمدی انسانی را کشت باز با جریمه قابل جبران است؟ پس چطور حاضریم طبیعت را نابود و آن را با جریمه جبران کنیم.

محمدی اضافه می‌کند: آنچه درباره هتل آریانا اتفاق افتاده از همین جنس است، به این معنا که با جریمه توانسته است ساختمان هتل خود را نگه دارد و جالب اینکه حتی دو طبقه بالایی هم تخریب نشده است.

او با انتقاد از رویه‌های مرتبط با ساخت‌وساز عنوان می‌کند: متأسفانه اگر قانون‌مند باشیم در پروژه‌ها موفق نمی‌شویم، اما جری بودن در جرم و پرداخت جریمه‌ها بسیاری را نسبت به ادامه فعالیت‌های تخریبی‌شان امیدوار کرده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید