Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن صنایع لبنی:

جای خالی اقتصاد در دیپلماسی ایران

موانع صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران متعدد است

ایانا- اقتصاد: مهشید فرجی:اقتصاد در دیپلماسی ایران جایگاه نخست را ندارد و درنتیجه نباید توقع حجم صادرات مشابه با کشورهایی را داشت که اقتصاد را مبنای خود قرار دادند.

جای خالی اقتصاد در دیپلماسی ایران

دیپلماسی اقتصادی وعده‌ای است که وزارت خارجه دولت یازدهم بر آن همیشه تأکید داشت؛ به‌ویژه پس از برجام که امید به گشایش بسیار زیاد شده بود. پس از برجام حسن روحانی در سفر به فرانسه، گروهی از فعالان اقتصادی را نیز با خود همراه کرد و با این اقدام، عزم خود را برای بهبود بخشیدن به روابط تجاری کشور با سایر کشورها را به نمایش گذاشت.

اما این اقدامات و همراهی‌ها کافی نبود. با تغییر کابینه در کاخ سفید و پس از آن با تغییراتی که در منطقه اتفاق افتاد، تغییرات جدی در روابط تجاری کشور با کشورهای منطقه دیده شد و به‌طورمثال عراقی‌ها در اقدامی ناگهانی تعرفه واردات لبنیات از ایران را افزایش داد. اقداماتی از این دست، باعث شد تا فعالان اقتصادی معتقد باشند که وزارت امور خارجه توفیق چندانی در هموار کردن راه روابط تجاری با سایر کشورها نداشته و به قولی دستگاه دیپلماسی در بخش اقتصاد خوب کار نکرده است.

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی درباره رابطه دیپلماسی کشور و نقش آن در صادرات محصولات کشاورزی و غذایی به خبرنگار «خبرگزاری ایانا» گفت: «هرچند نمی‌توان از نقش سیاست خارجی در صادرات چشم‌پوشی کرد، اما باید پذیرفت که مسئله دیپلماسی، مسئله ساده‌ای نیست و ما نمی‌توانیم دیپلماسی کشورها را از سیاست داخلی آن‌ها جدا کنیم.»

او ادامه داد: «پس از پیروزی جمهوری اسلامی در سال 1357، سیاست خارجی تغییرات مشخصی داشت و در این چارچوب هم ظرفیت معینی برای صادرات قابل تحقق است. به هر روی حکومت‌ها برای دیپلماسی برنامه‌هایی دارند و بخش خصوصی و فعالان اقتصادی هم درنهایت باید این سیاست‌ها را بپذیرند.»

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، در ادامه به سیاست‌های اقتصادی کشورهای دیگر و نقشی که در سیاست‌های خارجی این کشورها بازی می‌کنند، اشاره کرد و با اشاره به سیاست خارجی دولت ترکیه گفت: «ایران دولتی مشابه ترکیه ندارد که اقتصاد مبنای سیاست آن باشد. همه به یاد داریم ترکیه پس از آنکه هواپیمای روسی را سرنگون کرد، چگونه رهبرانش در مقابل پوتین نشستند و بر برقراری رابطه اقتصادی گذشته که حجم سالانه آن به 20 میلیارد دلار می‌رسید، تأکید کردند.»

به گفته این فعال اقتصادی، اقتصاد در دیپلماسی ایران جایگاه نخست را ندارد و درنتیجه نباید توقع حجم صادرات مشابه با کشورهایی را داشت که اقتصاد را مبنای خود قرار دادند.

او افزود: «البته تنها مشکل صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران، دیپلماسی دولت‌ها نیست؛ اکنون یکی از مشکلات اصلی توسعه صادرات محصولات کشاورزی کمبود منابع آب است. درنتیجه حتی اگر دولت ایران سیاست درهای باز را هم در پیش بگیرد، نمی‌توان امیدوار بود که سطح صادرات میوه و گوشت ایران به اندازه کشورهای اصلی تولیدکننده آن برسد. کشاورزی ایران از نظر منابع طبیعی در بحران است و باید برای این مسئله چاره‌جویی شود.»/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید