Iranian Agriculture News Agency

سند فاز پنجم همکاری امضا شد

130 روستا تحت پوشش پروژه احیای دریاچه ارومیه

الگوسازی مشارکت جوامع محلی نقطه قوت پروژه احیای دریاچه ارومیه است

تعداد روستاهای تحت پوشش پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی» از 110 روستا به 130 روستا افزایش خواهد یافت.

130 روستا تحت پوشش پروژه احیای دریاچه ارومیه

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: تمرکز بر مسائل اجتماعی و تغییر رفتار جوامع محلی از نقاط قوت پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی» است.

به گزارش ایانا سند فاز پنجم همکاری مشترک برنامه عمران ملل متحد، سازمان حفاظت محیط‌زیست و حمایت دولت ژاپن تحت عنوان پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی» روز دوشنبه 10 اردیبهشت‌ماه 1397 به امضاء عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران رسید.

کلانتری با بیان اینکه وضعیت حال حاضر دریاچه ارومیه، نتیجه مدیریت نامناسب منابع آبی حوزه آبریز، سدسازی و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی است، از همکاری‌های دولت ژاپن برای احیاء این اکوسیستم مهم آبی تقدیر کرد.

معاون رئیس‌جمهور تمرکز پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی» روی مسائل اجتماعی و تلاش برای جلب مشارکت مردم را یکی از مهم‌ترین نقاط قوت آن دانست و افزود: چنین فعالیت‌ها و اقداماتی، نیازمند صرف زمان و هزینه زیادی است و از این رو بسیار دشوار است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اشاره‌ای هم به علاقه‌مندی ایران برای جلب حمایت‌های مالی و معنوی بین‌المللی برای احیاء دریاچه ارومیه داشت و خاطرنشان کرد: دولت ایران عزم جدی برای احیا دریاچه ارومیه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌ها و پهنه‌های آبی خود دارد.

 

الگوسازی مشارکت جوامع محلی در 110 روستای حوزه آبریز دریاچه ارومیه

بنابراین گزارش، حمید ظهرابی معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در این مراسم با اشاره به برخی نتایج مثبت پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی»، از ادامه همکاری دولت ژاپن و ایران برای احیاء دریاچه ارومیه، ابراز خرسندی کرد.

 ظهرابی با اعلام اینکه به دنبال اجرای این پروژه تاکنون 110 روستا از سه هزار روستای حوزه آبریز دریاچه ارومیه، تحت پوشش پروژه قرارگرفته است، ابراز امیدواری کرد: تداوم همکاری‌های ملی و بین‌المللی منجر به احیاء دریاچه ارومیه شود.

 

همکاری بیش از 11 هزار نفر از جوامع محلی و کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای احیای دریاچه

همچنین، ابوالفضل آبشت مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در این مراسم با ارائه گزارش نتایج و دستاوردهای اجرای فازهای پیشین پروژه، گفت: ارتقاء مسئولیت‌پذیری اجتماعی و جلب مشارکت جوامع محلی در راستای احیا دریاچه ارومیه یکی از اهداف مهم این پروژه است و در همین راستا تاکنون بیش از 11 هزار نفر از جوامع محلی و کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه در اجرای این پروژه همکاری داشته‌اند.

وی نتایج و خروجی‌های مثبت و موفقیت‌آمیز پروژه احیای دریاچه ارومیه را نتیجه همکاری بین بخشی میان نهادهای مختلف ملی و بین‌المللی ازجمله دولت ژاپن، برنامه عمران ملل متحد، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان آب منطقه‌ای، سازمان‌های مردم‌نهاد و جوامع محلی در دو استان آذربایجان غربی و شرقی دانست.

 

130 روستا تحت پوشش پروژه مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه

هیرویاسو کوبایاشی سفیر دولت ژاپن در ایران از دیگر حاضران در این مراسم بود که با اشاره به شروع همکاری دولت‌های ایران و ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه پس از مذاکره رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر کشور ژاپن در سال 2013، گفت: تعداد روستاهای تحت پوشش پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی» از 110 روستا به 130 روستا افزایش خواهد یافت.

گفتنی است، پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی» بر اساس تعاملات متقابل انجام‌شده میان دولت‌های ایران و ژاپن برای همکاری در زمینه‌های محیط‌زیستی و همچنین به دلیل شرایط بحرانی دریاچه ارومیه، از سال 2014 آغاز شد.

ارتقای سطح اطلاعات و درک جوامع محلی از نقش مهمی که در استفاده از روش‌های کشاورزی پایدار و احیای دریاچه ارومیه دارند، گسترش کشاورزی پایدار در 130 روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه باهدف کاهش مصرف آب و نهاده‌های شیمیایی و بسیج اجتماعی به‌منظور انجام اقدامات احیایی دریاچه ارومیه و حفاظت از تنوع زیستی اهداف این پروژه است.

این پروژه با اختصاص بودجه چهار میلیون دلار توسط دولت ژاپن در چهار سال گذشته اجرا شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست این مراسم با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، سفیر دولت ژاپن، نماینده مقیم موقت برنامه عمران ملل متحد در ایران، معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست، مدیران کل ادارات محیط‌زیست و رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌های آذربایجان غربی در محل سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید