Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

بارندگی و تقویت به‌موقع به داد مزارع کردستان رسید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان عنوان کرد هم‌زمان با بارندگی‌های سال جاری، استفاده از کودهای تغذیه و محلول‌پاشی مزارع از افزایش خسارت‌های سرمازدگی جلوگیری شد.

بارندگی و تقویت به‌موقع به داد مزارع کردستان رسید

خالد جعفری گفت: میزان خسارات ناشی از سرمازدگی و تگرگ در حال حاضر ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گفته وی، مقدار خسارت عنوان‌شده متغیر است و با اقدامات انجام‌شده و سپری شدن دوره بارش‌ها مقدار خسارت‌ها مشخص می‌شود.

جعفری افزود: سرمازدگی در بعضی از محصولات مانند گردو باعث سیاهی برگ‌های این درختان شده است و دیگر امیدی به سبزی مجدد آن‌ها نیست.

وی یادآور شد: در راستای پرداخت به‌موقع خسارت به کشاورزان با تأکید استاندار کردستان به ستاد بحران، بیمه و بانک کشاورزی، تلاش می‌شود پرداخت‌ها در کمترین زمان ممکن انجام شود.

جعفری همچنین از پرداخت تسهیلات در سال جاری خبر داد و گفت: برای جبران خسارت تسهیلات کم‌بهره به بهره‌برداران پرداخت می‌شود.

وی انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خسارات سرمازدگی و تگرگ را به‌عنوان یک اولویت در حال پیگیری عنوان و اظهار کرد: ایجاد ایستگاه‌های هواشناسی برای هشدار در مناطق حساس، ترویج اقدامات پیشگیرانه برای سرمازدگی و تگرگ، از برنامه‌های در دست اجرا است.

به گفته جعفری، یکی از علت‌های عدم تمایل کشاورزان به بیمه وجود باغات در قطعات کوچک است در حال حاضر ۴۱ هزار هکتار باغ در استان به‌صورت قطعات کوچک وجود دارد که با توجه به زیرساخت‌های موجود در استان تلاش می‌شود از محل آب‌های مرزی، باغ‌ها در قطعات بزرگ ایجاد و محصولات باغی به سمت تجاری‌سازی سوق داده شوند.

وی با بیان اینکه سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته است، گفت: با توجه به متغیر بودن میزان خسارت، در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به باغ‌ها و زراعت استان وارد شده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید