Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور خبر داد:

پرورش آرتمیا راهکاری برای اشتغال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

بانک ژن آرتمیا در آذربایجان غربی راه‌اندازی می‌شود

ایانا-آذربایجان غربی : رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور عنوان کرد که توسعه پرورش آرتمیا با توجه به تهدید کم‌آبی دریاچه ارومیه می‌تواند به‌عنوان کشت جایگزین محصولات کشاورزی راهکار مناسبی در جهت اشتغال جایگزین برای کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه باشد.

پرورش آرتمیا راهکاری برای اشتغال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

علی نکویی‌فرد گفت: پرورش آرتمیا در استخرها و زه آب‌ها روش جایگزینی برای احیای آرتمیای دریاچه ارومیه است که در استان و برخی مناطق کشور موفقیت‌آمیز بوده است و برای اولین بار در جهان پرورش آرتمیا در استخرهای عایق‌بندی شده در استان در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: آرتمیا در اکوتوریسم منطقه، فناوری زیستی، علمی و تحقیقاتی و اشتغال‌زایی در منطقه و توسعه اقتصادی و اجتماعی تأثیر بسزایی دارد.

نکویی‌فرد ادامه داد: سالانه بیش از دو میلیون دلار برای تأمین سیست آرتمیا هزینه می‌شود و مرکز تحقیقات آرتمیای کشور به‌منظور جلوگیری از خروج ارز، بانک سیست و ژن آرتمیا در استان راه‌اندازی می‌کند.

وی با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی بانک سیست و ژن آرتمیا یا میگوی آب شور حفظ ذخایر ژنتیکی و تحقیقاتی این آبزی است، گفت: در صورت راه‌اندازی آن‌ها امکان ذخیره ژنتیکی آرتمیای کشور و دیگر کشورهای منطقه فراهم می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در جهت رونق اقتصادی منطقه و توسعه پرورش آرتمیا از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه استقبال می‌کنیم.

نکویی‌فرد با اعلام اینکه میزان آرتمیای زنده موجود در هر لیتر از دریاچه ارومیه به صفر رسیده است، افزود: در آخرین پایشی که طی اول اردیبهشت سال جاری در دریاچه ارومیه انجام شد، در هر لیتر از آب دریاچه 28.8 عدد سیست آرتمیا، 0.3 عدد جلبک (غذای آرتمیا) و 348 گرم نمک مشاهده شد.

وی ادامه داد: آرتمیا اورمیانا در شوری حداکثر 220 گرم در لیتر می‌تواند زیست کند، اما اکنون وضعیت شوری دریاچه ارومیه به دلیل افزایش دما و کاهش بارندگی به 348 گرم بر لیتر رسیده است و امکان حیات برای این‌گونه جانوری وجود ندارد.

نکویی‌فرد ابراز امیدواری کرد که پس از بارش‌های اخیر و ورود آب به پیکره دریاچه ارومیه، امکان زیست دوباره آرتمیا در نگین آبی آذربایجان فراهم شود.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به تولید سالانه حدود 100 کیلوگرم سیست آرتمیا در کشور، ادامه داد: سال گذشته 20 تن آرتمیا از مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در آذربایجان غربی و 180 تن نیز در تنها مرکز بخش خصوصی واقع در کرمان برداشت شده است.

وی قیمت هر کیلوگرم آرتمیای زنده را یک میلیون و 200 هزار ریال و منجمد آن را 450 هزار ریال اعلام کرد و گفت: در صورت بسته‌بندی مناسب، قیمت هر کیلوگرم از آرتمیای زنده در بازار به چهار میلیون ریال می‌رسد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور از راه‌اندازی مرکز پرورش آرتمیا در ورودی آب زرینه به دریاچه ارومیه توسط بخش خصوصی خبر داد و گفت: مجوز احداث 10 هکتار استخر خاکی در بستر دریاچه ارومیه برای پرورش آرتمیا صادر شده است که در صورت تأمین اعتبار یا جذب سرمایه‌گذار مراحل احداث آن آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تمرکز بر نکات کلیدی مهم شامل کاهش سطح تبخیر و مدیریت آب‌های ورودی، استفاده درست در ایجاد زیست‌گاه‌های طبیعی از آب‌های ورودی در حفظ ذخایر آرتمیا و سایر تنوع زیستی آن در حال حاضر پروژه‌های قابل‌قبول در وضعیت فعلی دریاچه ارومیه بوده که امید است موردتوجه بیشتر مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گیرند.

نکویی‌فرد با بیان اینکه مطالعه و اجرای برنامه حفاظت اکولوژیک از اقدامات این مرکز در راستای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه است، اضافه کرد: بازسازی و احیای ذخایر آرتمیا، جلبک‌ها و میکروارگانیسم‌های دریاچه ارومیه، تولید و پرورش آرتمیا در محیط بسته، ایجاد خزانه ژنتیکی، فرآوری و پرورش جلبک‌های دونالیلا و کلرلا و تولید پودر خشک از آن‌ها و اجرای طرح پایلوت پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی فسندورز میاندوآب ازجمله پروژه‌های در دست اقدام این مرکز در راستای تولید و پرورش این آبزی ارزشمند است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید