Iranian Agriculture News Agency

رشد ۱۵ درصدی نرخ جهانی خوراک دام

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: قیمت جهانی نهاده‌های اصلی دامی مانند ذرت، جو، کنجاله و دانه سویا در یک ماهه گذشته ۱۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

مجید موافق قدیری در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: دلایل افزایش نهاده‌های دامی در ایران به مشکلات ملی و فرا ملی مربوط می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت: بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد نهاده‌های دامی کشور از محل واردات تأمین و بدون شک این اقلام تحت تأثیر تحولات بین‌المللی قرار می‌گیرد.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: رشد قیمت‌های جهانی، جنگ تجاری بین آمریکا و چین، برجام همه و همه در افزایش یا کاهش قیمت نهاده‌های دامی تأثیرگذار هستند.

وی در ادامه افزود: قیمت جهانی نهاده‌های دامی اصلی مانند ذرت، جو، کنجاله و دانه سویا در یک ماهه گذشته ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

موافق قدیری تصریح کرد: برای مثال قیمت ذرت یک ماهه قبل در سطح بازارهای جهانی ۲۰۵ دلار بوده که این عدد امروز به ۲۳۵ دلار، قیمت جو از ۱۹۵ دلار به ۲۰۸ دلار و همین‌طور کنجاله سویا از ۳۹۰ دلار به ۴۶۰ دلار رسیده است.

وی همچنین با بیان اینکه جنگ‌های تجاری در افزایش قیمت نهاده‌های دامی بی‌تأثیر نبوده است، گفت: چین بزرگ‌ترین خریدار نهاده‌های دامی از آمریکا و این کشور هم بازیگر اصلی محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی در سطح جهان است.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران افزود: جدا از این خروج آمریکا از برجام نیز در بحث رشد قیمت نهاده‌های دامی بسیار مؤثر بوده است.

وی در ادامه این مصاحبه یادآور شد: برای مثال کیفیت نهاده‌های دامی مانند کنجاله در کشور مثل هند که از درجه اهمیت دو و سه برخوردار است متأثر از بحث برجام امروز به ۵۰۰ دلار در هر تن رسید.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید