Iranian Agriculture News Agency

گل محمدی خراسان جنوبی در برابر خسارت‌ها بیمه شدند

عطر خوش گل محمدی به هندوستان می‌رود

ایانا-خراسان جنوبی : گل محمدی یکی از گیاهان دارویی معطر است که تولید بسیار بالایی در کشور دارد و ایران بعد از ترکیه و بلغارستان سومین کشور تولیدکننده گل محمدی در دنیا است که توانسته طی چند سال گذشته در بحث کشت جایگزین مزارع بیشتری را به خود اختصاص دهد.

عطر خوش گل محمدی به هندوستان می‌رود

این گل جزو گیاهانی است که طی چند سال اخیر با توجه به مقاومت بالا در مقابل کم‌آبی در لیست تغییرات الگویی قرار گرفته است. در حال حاضر کشت این گیاه با توجه به خشک‌سالی در خراسان جنوبی رواج پیدا کرده است.

دراین‌باره معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با توجه به شرایط استان و خشک‌سالی چندین ساله، با کاهش کمیت و کیفیت آب روبه‌رو هستیم، اما با این وجود گل محمدی یکی از محصولات مقاوم است که نسبت به خشکی و سرما مقاومت بالایی دارد و با اقلیم استان سازگار است.

مهدی عصمتی‌پور گفت: در حال حاضر یک هزار و 225 هکتار از اراضی خراسان جنوبی زیر کشت گل محمدی است که 30 هکتار جدیداً اضافه شده است.

وی بیان کرد: میزان 50 درصد تولید گل محمدی استان در داخل استان فرآوری می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم، امسال 100 تن از مزارع گل محمدی برداشت داشته باشیم.

عصمتی‌پور با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم امسال 100 تن از مزارع گل محمدی برداشت داشته باشیم گفت: با توجه به افزایش راندمان کاری، سازمان جهاد کشاورزی استان در حال احداث یک مجموعه پنج هکتاری است که دو هکتار از آن سال گذشته و سه هکتار امسال احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود هفت هزار گونه گل محمدی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: 54 ژنوتیپ از گل محمدی در استان شناسایی شده که محققان روی 13 ژنوتیپ در باغ مادری تحقیق می‌کنند.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان، شرایط سختی از نظر تنش‌های آبی داریم، افزود: گل محمدی در سال سوم گل می‌دهد و در سال پنجم به اوج گل‌دهی می‌رسد و همچنین هرساله باغ‌های گل محمدی هرس می‌شود.

عصمتی‌پور اظهار کرد: هفت واحد فعال فرآوری گل محمدی در استان فعال است و میزان 50 درصد تولید گل محمدی استان در داخل استان فرآوری می‌شود.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی به هندوستان، گل محمدی صادرات می‌کند، خاطرنشان کرد: گل محمدی یکی از محصولات درآمدزا برای باغداران است و این محصول، آفت خاصی در استان ندارد.

عصمتی‌پور گفت: تسهیلاتی کم‌بهره و بلندمدت را برای توسعه کشت گل محمدی در استان داریم و امسال برای اولین بار گل محمدی در برابر خسارت‌ها بیمه‌شده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید